Volvo XC90 – SUV, které získalo 5 hvězdiček v hodnocení EuroNCAP

Volvo XC90 obdrželo nejvyšší hodnocení – 5 hvězdiček – při posledním hodnocení organizace Euro NCAP, která se zaměřuje na testování bezpečnosti automobilů. XC90 se tak stává jedním z prvních SUV na trhu, které 5 hvězdiček získalo.

Od svého představení v roce 2002 Volvo XC90 získalo za velmi krátkou dobu nebývale vysoký počet mezinárodních ocenění. Některá z těchto ocenění souvisela s oblastí bezpečnosti, avšak teprve nárazové testy, které provedla organizace Euro NCAP, umožnily XC90 skutečně prokázat své schopnosti v rámci nezávislého bezpečnostního výzkumu.

V první polovině tohoto roku bylo XC90 navíc testováno Americkým pojišťovacím institutem pro bezpečnost dálničního provozu (US Insurance Institute for Highway Safety - IIHS),  od kterého obdrželo nejlepší hodnocení  a titul „Nejlepší volba“.

Čelní a boční náraz

V rámci zkušebních metod Euro NCAP je hodnoceno chování vozidla při čelním a bočním nárazu, včetně nárazu do sloupu. V obou případech je pozornost věnována několika faktorům, včetně dětských zádržných systémů.

Zejména výsledky v ochraně dětí byly „velmi působivé a splnily všechny požadavky Euro NCAP“, jak uvedla tato organizace.

Celkový závěr testů XC90

„XC90 má mimořádně pevný skelet karoserie, který tvoří bezpečný a dobře vyvážený prostor, poskytující cestujícím ochranu při čelním i při bočním nárazu. Úroveň deformací a pronikání dílů karoserie do interiéru jsou minimální a riziko poranění hrudníku bezpečnostními pásy bylo nízké. Dětské zádržné systémy fungovaly velmi dobře a splnily všechny výkonnostní požadavky, přičemž do vozu mohou být instalovány dětské sedačky ISOFIX různých velikostí. Ochrana chodců byla u vozidla této velikosti průměrná“.

Podle zkušebních metod Euro NCAP došlo k minimální deformaci prostoru pro nohy a oblasti dveří, k méně významnému pohybu pedálů při čelním nárazu a existuje pouze malé riziko poranění kolen řidiče a spolujezdce.

Při bočním nárazu patřilo podle naměřených údajů zatížení zkušebních figurín mezi nejnižší, které dosud Euro NCAP zaznamenala. Boční airbagy (SIPS), čelní airbag a nafukovací clona fungovaly velmi dobře a ochránily řidiče při bočním nárazu i při nárazu do sloupu.

Řešení problematiky vozů SUV

Při projektování a navrhování modelu XC90 byla velká pozornost věnována „typickým“ a kritickým oblastem nebezpečí převrácení vozů SUV, které je u těchto vozidel vyšší. Cílem bylo vytvořit SUV, kde by tyto problematické oblasti byly redukovány.

Ochrana proti převrácení, kterou zajišťují systémy ochrany proti převrácení a systém pro ochranu cestujících při převrácení vozidla, je klíčovou součástí systémů aktivní a pasivní bezpečnosti XC90. Vozidlo také obdrželo řadu ocenění za inovativní bezpečnostní řešení, jako jsou systém pro ochranu cestujících při převrácení vozidla (ROPS) a nafukovací clona (IC), která chrání všechny cestující ve vozidle, včetně těch, kteří sedí na sedadlech ve třetí řadě.

Společně se systémy, jako je WHIPS – systém ochrany proti hypertenzi krku – a sedm předpínačů bezpečnostních pásů, Volvo XC90 nabízí bezkonkurenční úroveň bezpečnosti cestujících. Většina těchto řešení však není v současných hodnotících metodikách, které Euro NCAP v současnosti používá, brána v úvahu.

Stručně řečeno, výsledky testů Euro NCAP jsou příkladem toho, jak složky některých bezpečnostních systémů ve Volvu XC90 fungují při dvou typech dopravních nehod.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků