Volvo XC90 – SUV, které získalo 5 hvězdiček v hodnocení EuroNCAP

Volvo XC90 obdrželo nejvyšší hodnocení – 5 hvězdiček – při posledním hodnocení organizace Euro NCAP, která se zaměřuje na testování bezpečnosti automobilů. XC90 se tak stává jedním z prvních SUV na trhu, které 5 hvězdiček získalo.

Od svého představení v roce 2002 Volvo XC90 získalo za velmi krátkou dobu nebývale vysoký počet mezinárodních ocenění. Některá z těchto ocenění souvisela s oblastí bezpečnosti, avšak teprve nárazové testy, které provedla organizace Euro NCAP, umožnily XC90 skutečně prokázat své schopnosti v rámci nezávislého bezpečnostního výzkumu.

V první polovině tohoto roku bylo XC90 navíc testováno Americkým pojišťovacím institutem pro bezpečnost dálničního provozu (US Insurance Institute for Highway Safety - IIHS),  od kterého obdrželo nejlepší hodnocení  a titul „Nejlepší volba“.

Čelní a boční náraz

V rámci zkušebních metod Euro NCAP je hodnoceno chování vozidla při čelním a bočním nárazu, včetně nárazu do sloupu. V obou případech je pozornost věnována několika faktorům, včetně dětských zádržných systémů.

Zejména výsledky v ochraně dětí byly „velmi působivé a splnily všechny požadavky Euro NCAP“, jak uvedla tato organizace.

Celkový závěr testů XC90

„XC90 má mimořádně pevný skelet karoserie, který tvoří bezpečný a dobře vyvážený prostor, poskytující cestujícím ochranu při čelním i při bočním nárazu. Úroveň deformací a pronikání dílů karoserie do interiéru jsou minimální a riziko poranění hrudníku bezpečnostními pásy bylo nízké. Dětské zádržné systémy fungovaly velmi dobře a splnily všechny výkonnostní požadavky, přičemž do vozu mohou být instalovány dětské sedačky ISOFIX různých velikostí. Ochrana chodců byla u vozidla této velikosti průměrná“.

Podle zkušebních metod Euro NCAP došlo k minimální deformaci prostoru pro nohy a oblasti dveří, k méně významnému pohybu pedálů při čelním nárazu a existuje pouze malé riziko poranění kolen řidiče a spolujezdce.

Při bočním nárazu patřilo podle naměřených údajů zatížení zkušebních figurín mezi nejnižší, které dosud Euro NCAP zaznamenala. Boční airbagy (SIPS), čelní airbag a nafukovací clona fungovaly velmi dobře a ochránily řidiče při bočním nárazu i při nárazu do sloupu.

Řešení problematiky vozů SUV

Při projektování a navrhování modelu XC90 byla velká pozornost věnována „typickým“ a kritickým oblastem nebezpečí převrácení vozů SUV, které je u těchto vozidel vyšší. Cílem bylo vytvořit SUV, kde by tyto problematické oblasti byly redukovány.

Ochrana proti převrácení, kterou zajišťují systémy ochrany proti převrácení a systém pro ochranu cestujících při převrácení vozidla, je klíčovou součástí systémů aktivní a pasivní bezpečnosti XC90. Vozidlo také obdrželo řadu ocenění za inovativní bezpečnostní řešení, jako jsou systém pro ochranu cestujících při převrácení vozidla (ROPS) a nafukovací clona (IC), která chrání všechny cestující ve vozidle, včetně těch, kteří sedí na sedadlech ve třetí řadě.

Společně se systémy, jako je WHIPS – systém ochrany proti hypertenzi krku – a sedm předpínačů bezpečnostních pásů, Volvo XC90 nabízí bezkonkurenční úroveň bezpečnosti cestujících. Většina těchto řešení však není v současných hodnotících metodikách, které Euro NCAP v současnosti používá, brána v úvahu.

Stručně řečeno, výsledky testů Euro NCAP jsou příkladem toho, jak složky některých bezpečnostních systémů ve Volvu XC90 fungují při dvou typech dopravních nehod.

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

dnes | Radek Pecák | 38 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků