Volvo XC70: Jak (ne)zapadnout se švédskou čtyřkolkou (test)

Výhody pohonu obou náprav jsou za zhoršených klimatických podmínek nedocenitelné, i když většina majitelů jejich potenciál využije málokdy. Letošní zima ale pohonu všech kol přála a pokud po ní váháte, zda investovat do některé ze čtyřkolek, nechte se inspirovat naším testem. Vyzkoušeli jsme mírně faceliftované Volvo XC70 během zimní sněhové kalamity.
Volvo XC70: Jak (ne)zapadnout se švédskou čtyřkolkou (test)
Seznam kapitol
  1. Exteriér, Prostor pro posádku a pohodlí, Motor a převodovka
  2. Podvozek, Náhon na všechna kola, Jízda s Volvem XC70
  3. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Výbava a cena, Technické parametry

"Allroadový" exteriér

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Náš pohled na Volvo XC70 nemůžeme začít jinak, než designem. Kubistický vzhled modelu XC70 očividně odkazuje na „krabicovitá“ volva minulých desetiletí. Stačí se podívat na zadní partie posledního XC70, jež končí prudkým zkosením víka zavazadlového prostoru. Hezký prvek, který vyčnívá mezi současnými kombíky. Typická přední maska navozuje dojem serióznosti, ale postrádá originalitu zalomené zádě a někomu může připadat poněkud nudná. Změny modelového roku 2006 na zevnějšku jsou oproti staršímu modelu kosmetické a rozdíly pozná na první pohled jen opravdový fanoušek značky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Oplastování skvěle ladí s výraznou, ovšem ne úplně pravdivou image auta „do terénu“, což manažerům v nažehlených košilích v ulicích metropole jistě přijde vhod. Oproti třeba takové Octavii 4x4 je volvo vzhledově o dvě třídy jinde a to, že má na štítku pátých dveří připlácnuté logo AWD, dává na rozdíl od mladoboleslavské čtyřkolky okázale najevo.

Nicméně, oproti modelu V70 má model XC70 nepatrně větší světlou výšku, avšak při pohledu na vůz je zcela jasné, že nájezdový, respektive přechodový úhel a křížení náprav nebude nikterak závratné. Jisté je, že podobné kombíky s připojitelnou zadní nápravou patří maximálně do lehkého terénu. Praktická jízda nám to později potvrdí, ale nepředbíhejme, nejprve se trochu rozhlédneme po interiéru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Méně místa pro kolena vzadu

Interiér je příjemně útulný, vepředu je na klasicky velmi pohodlných „křeslech“ místa dostatek, vzadu je prostoru dost pro hlavu, ale pro kolena a nárty poskrovnu. Lidé nad 185 cm by se vzadu příliš pohodlně neusadí. Nicméně, pro nejmenší cestující jsou připraveny úchyty pro ISOFIX dětské sedačky (příplatek 1300 Kč u všech verzí výbav), u zadních sedadel je rovněž možné „zmenšit“ délku sedáku, takže se na nich starší děti (6 – 10 let) usadí pohodlněji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Oceňujeme, že skrz displej s vámi automobil komunikuje česky (v dnešní době stále světlá vyjímka), krémové čalounění a tmavé plasty spolu žijí v symbióze. K celkové ergonomii řidičova pracoviště nelze mít výhrad. Snad jen černý středový panel je přeplácaný tlačítky, rovněž zámek zapalování by mohl být umístěn výše, aby se zamezilo poranění kolen při případném střetu zepředu. Volvo V50, které v těchto dnech testujeme, má obojí vyřešeno lépe.

Zavazadelník potěší především dobrou přístupností, velikostí i variabilitou a to i přesto, že je poněkud mělký. Po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plochá, která pojme až 1641 litrů nákladu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Turbodiesel je vhodnější variantou

Námi testovaný zážehový 2,5 litrový pětiválec s nízkotlakým přeplňováním a výkonem 210 k / 320 Nm uděluje poměrně těžkému vozidlu nadprůměrnou dynamiku, ale k jeho charakteru se lépe hodí turbodiesel D5 (185 k a 400 Nm). Ten poskytuje obdobnou dynamiku, ale „spapá“ polovic pohonných hmot. Navíc je o 46 tisíc levnější než benzínový motor.

Benzínový pětiválec, který má už při 1500 otáčkách k dispozici celý točivý moment, poskytuje výtečnou pružnost v širokém spektru otáček (1500 – 4500 1/min). Jeho výkon vylepšuje kromě turbodmychadla proměnné časování sacích a výfukových ventilů, které ovšem v praxi nezaručuje – jak je obvyklé – nižší spotřebu paliva. Počítejte s hodnotami okolo 11 – 12 litrů, vyjímkou není ani šestnáctilitrová hodnota. Pod deset se dá dostat při lehké noze a konstantní jízdě legálními rychlostmi po dálnici.

K práci automatické, pětistupňové převodovky Geartronic nelze mít mnoho výhrad: řadí hladce a v okamžiku „kdy má“, dá se říci, že se přizpůsobuje vašemu jízdnímu stylu, takže sekvenční řazení ani příliš nevyužijete. Samočinná převodovka má i „zimní režim“ (aktivuje se tlačítkem W), který pomáhá s rozjezdy na kluzkých silnicích. Potěší i redukční převodovka, kterou v terénu využijete při vyjíždění nebo naopak sjíždění prudších kopců.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Exteriér, Prostor pro posádku a pohodlí, Motor a převodovka
  2. Podvozek, Náhon na všechna kola, Jízda s Volvem XC70
  3. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Výbava a cena, Technické parametry
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 26 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky