Nízká hmotnost, nízká spotřeba, moderní materiály. Tak znělo zadání pro švédské experimentální vozidlo, které bylo na svou dobu příliš pokročilé.
V roce 1979 se Volvo rozhodlo rozvinout myšlenky, které vznikly při úvahách nad elektrickým vozem. To, co bylo pro elektromobily důležité více než před padesáti lety, je relevantní i nyní – tedy vyladěná aerodynamika, nízká hmotnost, použití moderních materiálů.
Z těchto prvků samozřejmě benefituje i kterýkoliv vůz se spalovacím motorem, protože přispívají k nízké spotřebě. Tak se zrodil koncept Volvo LCP, představený v roce 1983 na konferenci o životním prostředí ve Stockholmu. Postupem času vznikly čtyři verze LCP 1 až LCP 4 dle dvou jednoduchých zadání: hmotnost do 700 kg, spotřeba do čtyř litrů na sto.
Prototypy dostaly aerodynamickou kapotáž, plastovou výklopnou záď, skrze níž měli pasažéři přístup k sedačkám otočeným proti směru jízdy, konstrukce využívala hliník, hořčíkové slitiny a v kterých prvcích i uhlíková vlákna. Poháněly je naftové tříválcové motory o objemu 1,3 nebo 1,4 litru (s přeplňováním) o výkonu 37 nebo 67 kW.
Pokud by mělo dojít k sériové výrobě, cena by ale bývala astronomická. A nešlo o auto pro svou dobu – když ho například testoval magazín Popular mechanics, padla otázka, jestli něco takového někoho zajímá. Ceny paliva se po ropné krizi stabilizovaly a pro drahé (byť úsporné) auto nebylo na trhu moc prostoru. Muzeum značky Volvo nyní vytáhlo ze svého depozitáře maketu konceptu LCP, kterou hodlá představit veřejnosti – podívejte se na ni v galerii.
Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.
V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.
Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40