Volvo vás již brzy odnaučí řídit… Pokud se necháte

Kdo z nás by neuvítal nějakého náhradního řidiče v městských zácpách, když se plouží pětikilometrovou rychlostí. Anebo spíše touto rychlostí poskakuje. To si řekli konstruktéři švédského Volva a vrhli se před časem do díla.
Volvo vás již brzy odnaučí řídit… Pokud se necháte

Začali vyvíjet nový systém, díky němuž je automobil v pomalu se pohybujících kolonách (do rychlosti 50 km/h) schopen automaticky následovat vozidlo jedoucí před ním. Nyní na projektu finišují. Vše prý bude připraveno do výroby v roce 2014.

Na jedné straně je jistě fajn, že by nám to ulehčilo život. Na straně druhé tento další krok na cestě k „autonomnímu řízení“ trochu děsí. Kde to skončí? Budou auta bez řidičů? Povinně bez volantu? Pedálů?

Zní to trochu jako science fiction, ale zřejmě to bude již za pár let realita. Vždyť třeba pro Volvo je dnes vývoj „autonomní řízení“, kdy volant, akceleraci i brzdění automaticky ovládá samo vozidlo a vyžaduje pouze minimální zásahy řidiče hlavní prioritou.

„Zásluhou této technologii bude řízení v kolonách, které jsou méně příjemnou částí každodenního městského života, pohodlnější. Umožní vám bezpečnou a klidnou jízdu v pomalém provozu,“ vysvětluje Peter Mertens, vrchní viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Car Corporation.

Asistenční systém pro jízdu v dopravních zácpách je výsledkem dalšího vývoje adaptivního tempomatu a asistenta pro udržení vozidla v jízdním pruhu, které byly představeny počátkem roku 2012 v novém Volvu V40.

A jak to funguje? 

Řidič asistenta pro jízdu v dopravních zácpách aktivuje stiskem tlačítka. Poté motor, brzdy i řízení začnou reagovat automaticky. Adaptivní tempomat umožňuje bezpečnou a komfortní jízdu, neboť sám udržuje odstup od vozidla vpředu, zatímco řízení je plně automatické.

„Automobil následuje vozidlo jedoucí před ním ve stejném jízdním pruhu. O všech aspektech jízdy však vždy rozhoduje řidič. Ten může kdykoliv nad vozidlem znovu převzít kontrolu,“ říká Peter Mertens.
 

Klepněte pro větší obrázek

bazar

Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 759 km
Cena: 540 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2012
Stav: 117 530 km
Cena: 370 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2014
Stav: 158 409 km
Cena: 370 000 Kč
Volvo V50 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 259 065 km
Cena: 100 000 Kč
Volvo C30 2
Rok výroby: 2007
Stav: 187 411 km
Cena: 136 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 316 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků