Volvo V70 Cross Country

Nové Volvo Cross Country v sobě úspěšně spojuje dva odlišné světy automobilů. Komfort, flexibilita a bezpečnost byly převzaty z prvotřídních automobilů Volvo typu kombi. Designem a jízdními vlastnostmi s pohonem všech kol (AWD) a větší. . .
Volvo V70 Cross Country
Nové Volvo Cross Country v sobě úspěšně spojuje dva odlišné světy automobilů. Komfort, flexibilita a bezpečnost byly převzaty z prvotřídních automobilů Volvo typu kombi. Designem a jízdními vlastnostmi s pohonem všech kol (AWD) a větší světlou výškou lze tento automobil částečně zařadit do třídy sportovně užitkových vozů (SUV).

Volvo Cross Country bylo poprvé uvedeno na trh v roce 1997 a rychle se stalo velmi úspěšným. V celkovém souhrnu všech trhů představovalo Cross Country v roce 1999 zhruba 18 procent z prodeje Volva V70, na jehož základě byl terénní model postaven.

První oblastí, na kterou se zaměříme je bezpečnost. V Cross Country je instalována celá řada systémů k posílení bezpečnosti posádky. Prvním z nich je WHIPS systém pro ochranu před zraněním krční páteře. Koncept sedadla, který zachytí horní partii trupu a hlavu jemným, vyváženým způsobem, při nárazu do vozidla zezadu. WHIPS výrazně snižuje riziko zranění krční páteře. SIPS je systém pro ochranu při bočním nárazu. Systém zahrnuje strukturu karosérie (některé její části jsou vyztuženy prvky z vysoce pevné oceli), boční airbagy (SIPS-vaky) a nafukovací clonu (IC). Stejně jako systém WHIPS je i tento systém standardní výbavou ve Volvu Cross Country. Aby toho nebylo málo, také airbagy využívají neobvyklou technologie. Je jí dvoustupňové plnění. Tento systém představuje další krok směrem k optimalizaci ochrany při různých úrovních kolize. Velký náraz ve vysoké rychlosti aktivuje plné nafouknutí airbagů a s klesající intenzitou nárazu se snižuje i jejich objem naplnění.

Volvo Cross Country pohání napříč uložený pětiválcový motor o zdvihovém objemu 2.4 litru, s turbodmychadlem s nízkým plnícím tlakem. Motor byl ovšem podroben velkorysým modifikacím. Cílem uskutečněného vývojového procesu bylo snížení spotřeby paliva a emisí škodlivin výfukových plynů. Motor nabízí výkon 200 ks.

Výkon motoru je přenášen prostřednictvím manuální nebo automatické převodovky na všechna poháněná kola. Systém pohonu všech kol, který je použit v novém Volvu Cross Country, je v podstatě stejný jako ve vozech předchozí generace. Jedná se o systém, který primárně pohání kola přední nápravy (při jízdě na suché asfaltové vozovce je zhruba 95% výkonu přenášeno na vozovku prostřednictvím předních kol), ale který v případě nutnosti přenáší výkon prostřednictvím viskózní spojky na kola zadní nápravy. Ve skutečnosti neexistuje žádné omezení pro rozdělování výkonu – jestliže je to nutné, veškerý výkon motoru může být dodán na kola zadní nebo naopak přední nápravy.

Systém AWD byl rovněž doplněn o systém TRACS na všech čtyřech kolech. TRACS v případě prokluzování obou pravých kol na zledovatělém povrchu tato kola přibrzdí a automobil je poháněn pouze levými koly. Systém TRACS je aktivní od rozjezdu do rychlosti 80 km/hod. I když nebyla funkce systému pohonu všech kol nijak podstatně změněna, jeho konstrukce byla zčásti modifikována. Základním cílem bylo snížení hmotnosti systému AWD. Použitím hliníkové skříně rozvodovky na zadní nápravě byla hmotnost převodového ústrojí AWD snížena o 10 – 12 kilogramů celkové váhy. 

V interiéru nalezneme mnoho praktických detailů: držák nákupních tašek, věšák na sako (v leteckém stylu) na boku opěrky hlavy spolujezdce směrem k řidiči, držák koše na odpadky na zadních sedadlech, výklopný stolek v zadních sedadlech a mnoho užitečných úložných prostorů po celém automobilu. Výbavu doplňují také prvky pro tento segment standardní. Jmenujme tónovaná skla, výškově stavitelná sedadla, otáčkoměr a manuálně řízenou klimatizaci. 

Volvo V70 Cross Country stojí s manuální převodovkou 1 543 000,- Kč, s převodovkou automatickou pak 1 613 800,- Kč.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků