Volvo V60 2011: sbohem krabicím

Nedávno prodaná automobilka Volvo představila nový kombík s označením V60. Nabídne zajímavý vzhled i techniku. (+ video)

Značka Volvo vyrábí praktické vozy s karoserií kombi snad déle než jakákoli jiná automobilka a v jejích výrobních statistikách dominují. Až dosud se ale držela striktně hranatých zádí, o čemž jsme se přesvědčili i v našem testu ojetého Volva V70.

To se však nyní stává minulostí. Volvo představilo dynamicky působící kombi odvozené od sedanu S60, stěžejního modelu v nastávající éře automobilky. Volvu nezbylo nic jiného, než se podvolit trendům směřujícím ke sportovnímu ladění linií dosud veskrze utilitárně zaměřených vozů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Manažeři Volva se snaží model V60 dokonce popisovat spíše jako kupé než kombi, zákazníci požadující veskrze účelné tvary prý mají stále k dispozici typy V70 a XC70. To je ale vskutku troufalé, ke kupé má tento vůz hodně daleko. Ať už jej vizuálně vnímáte jakkoli, Volvo V60 má prý řidiči nabídnout požitek z jízdy srovnatelný se sedanem S60, s nímž sdíli dvě základní odladění podvozku (sportovní pro Evropu a komfortní pro ostatní země) i stabilzační systém ASC. Pro obě varianty naladění podvozku bude možno přiobjednat aktivní řízení „Four-C” (Continuously Controlled Chassis Concept) a k dispozici bude též pohon všech kol, jenž je standardem verze T6 a příplatkovou položkou dieselu D5 s automatickou převodovkou.

Vrcholem nabídky pohonných jednotek se stane provedení T6 s vylepšeným zážehovým šestiválcem s objemem 3,0 l, výkonem 304 koní (223 kW) a točivým momentem až 440 Nm. Volvo V60 s ním z klidu na 100 km/h zrychlí za 6,6 s a dosáhne elektronicky omezené rychlosti 250 km/h. Pokud se ale budete držet jiného limitu, maximální povolené rychlosti, dočkáte se průměrné spotřeby paliva 10,2 l/100 km, což je o 10 % nižší číslo než dosud). O přenos výkonu se stará šestistupňová automatická skříň Geartronic druhé generace.

Další důležitou novinkou se stane zážehový přímovstřikový čtyřválec 2,0T GTDi s přeplňováním a proměnným časováním obou vačkových hřídelů, výkonem 203 koní (149 kW) a točivým momentem 300 Nm dostupným od 1 750 ot./min. V kombinaci s manuálním řazením vozu Volvo V60 umožní zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,9 s a dosáhnout rychlosti 230 km/h. Základem nabídky se stane zážehová jednotka 1,6 GTDi ve výkonových verzích 150 koní/240 Nm (T3) a 180 koní/270 Nm (T4).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podobně rozmanitá má být i paleta vznětových motorů. V jejím vrcholu stojí zhruba rok stará jednotka D5 s dvojitým přeplňováním, výkonem 205 koní (150 kW) a točivým momentem 420 Nm. Nejvyšší rychlosti  dosahují vozy s automatickou i manuální převodovkou ve shodné hladině 230 km/h, taktéž hodnota zrychlení z klidu na 100 km/h ve výši 7,9 s je v tomto případě pro obě převodná ústrojí identická, průměrná spotřeba přitom činí 5,4 l/100 km. Slabší verze D3 pak dává 163 koní (119 kW) a 400 Nm, zrychlení z 0 na 100 km/h bude za 9,4 s. Základem pro milovníky nafty se pak stane pětiválcová jednotka 2,0D, jež vzešla z dosavadní 2,4D redukcí jejího zdvihu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Očekávat můžeme všechny dosud popsané bezpečnostní systémy Volvo včetně detekce chování chodců a automatické soustavy City Safety pro eliminaci nárazů v rychlostech do 35 km/h, které v městském provozu podle statistik převažují.

Zavazadlový prostor se základním objemem 430 litrů je přístupný 1 096 mm širokou výklopnou zádí a lze jej zvětšit sklápěním sedadel dělených v poměru 40/20/40, přičemž hlavové opěrky se sklápějí elektronicky.

Volvo V60 se bude vyrábět výhradně ve švédské továrně Torslanda a dodávky započnou letos na podzim. Ročně by se mělo vyrobit 50 000 vozů řady V60 a 90 % z nich zatím zůstane na evropských trzích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo V60 2011
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků