41
Fotogalerie

Volvo V40: první jízdní dojmy

Kapitoly článku:


D4 – naftový ideál

K získání prvních dojmů jsme dostali verze D2, D4 a T4. Nejslabší motor v nabídce je jednoznačně určený pro co nejnižší spotřebu paliva. Tomu odpovídá delší zpřevodování a logicky také jízdní dynamika. Kvůli snížení odporu vzduchu má D2 také lépe zakrytý podvozek. V kombinovaném cyklu by měl být tento motor schopen jít se spotřebou pod čtyři litry. Já osobně jsem se dostal během testovací jízdy po horských silnicích na necelých osm litrů. Nutno ale dodat, že auta, která byla k dispozici, měla najeto pouze pár stovek kilometrů.

DSC_2171.JPGvolvo_v40_05.JPG 
Volvo V40 si nejlépe rozumí s vrcholným naftovým pětiválcem o objemu dvou litrů označeným jako D4.

T4 je pravým opakem D2. Benzinová přeplňovaná jedna-šestka umí slušně zatáhnout a nabídne i docela zajímavý zvuk. Oproti pětiválcům ji ale chybí takový ten správný charakter (což ale asi bude ryze subjektivní záležitost). Automatická převodovka Powershift neřadí špatně, nicméně při rychlejší jízdě motor tak trochu brzdí v rozletu. Řešením je logicky manuální režim řazení. Škoda, že si nemůžete pořídit pádla pod volant.

Z testované trojice bych jako ideální motor označil D4. Dvoulitrový přeplňovaný naftový pětiválec má to správné kouzlo, na které jsme zvyklí ze starších modelů této automobilky. Nabídne velice slušný zátah, je tichý a maximálně kultivovaný. Jízda s takovým motorem je ve výsledku velmi rychlá a velmi příjemná, což jsou přesně ty vlastnosti, které se mi líbily u před časem testovaného kombi XC70.

volvo_v40_04.JPGvolvo_v40_ext_08.JPG 
Volvo V40 překvapilo velmi schopným podvozkem, který zvládá nejen jízdu po dálnici, ale řidič si s ním užije i na klikatých silnicích.

Překvapení č. 1 – jízda

Volvo mám stále zafixované jako automobilku, která dělá bezpečná a pohodlná auta. Že to není tak docela pravda, to naznačuje třeba nedávno představené S60 Polestar, ke kterému se jen tak mimochodem brzy podrobně vrátíme, a novinka V40 je dalším takovým důkazem. Auto poslouchá řidiče na slovo a na pokyn volantem reaguje okamžitě a přesně.

Výrobce prezentuje V40 jako vůz s nízkým těžištěm. Asi to nebude taková paráda jako u Toyoty GT86, ale pravdou zůstává, že si Volvo v zatáčkách počíná s naprostým přehledem. Člověk za volantem V40 projede jednu, druhou, třetí zatáčku a najednou zjistí, že to auto je z pohledu řidič vlastně velmi zajímavé.

Jízdu v zatáčkách vylepšuje také všudypřítomná elektronika, která přibrzdí protáčející se vnitřní kolo. K podvozku jako takovém se vztahuje jediné výraznější mínus nové V40. Na to, že se bavíme o prémiové kategorii, je hluk od pneumatik až nepříjemně výrazný.

Hlavně bezpečně

Volvo, rovná se bezpečnost. Automobilka na této image pracuje už od dob, kdy představila tříbodový bezpečnostní pás a pokračuje v tomto snažení do teď. Popis bezpečnostních asistentů by vydal na samotný a velice rozsáhlý článek, takže to vezmu stručně. Jednoznačně nejdůležitější novinkou je už v úvodu zmíněný airbag pro chodce.

Vůz pomocí systému detekce chodců rozpozná srážku s člověkem, vystřelí kapotu u čelního skla o deset centimetrů výše a nafoukne airbag. Chodec je tímto uchráněn nárazu do tvrdých částí, jakými je motor (proto ta přizvednutá kapota) a čelní sloupky. Tohle je také důvod, proč má airbag tvar banánu. Čelní sklo je považováno za měkké a navíc tvar airbagu zachovává alespoň částečný výhled pro řidiče. Airbag pro chodce funguje v rychlostech od 20 km/h do 50 km/h a systém detekuje postavy vyšší než 80 cm.

volvo_v40_zb_07.JPGvolvo_v40_zb_08.JPG 
Airbag pro chodce funguje v rychlostech od 20 km/h do 50 km/h. Hlavním úkolem je zamezit nárazu do tvrdých částí automobilu.

Dalším velice užitečným pomocníkem jsou dva radarové senzory umístěné pod zadním nárazníkem. Ty vůz využívá zaprvé pro systém Blis a zadruhé při couvání na ulici (např. z řady aut zaparkovaných kolmo k chodníku) vás upozorní na blížící se automobil. V40 zaregistruje jedoucí vůz ve vzdálenosti 30 metrů a řidiče upozorní varovným tónem.

Novinkou je také systém City Safety pracující do rychlosti 50 km/h (dříve tomu bylo do 30 km/h), který má za úkol eliminovat klasické městské nehody v kolonách. Pokud rozdíl mezi vaším V40 a před vámi jedoucím (respektive zastavujícím) autem je menší než 15 km/h, vůz bezpečně zastaví. Pokud bude větší, systém minimalizuje následky nehody.

Výčet systémů zahrnuje například ještě adaptivní tempomat, asistenta pro jízdu v jízdních pruzích, sledování bdělosti řidiče, automatické přepínání dálkových světel nebo aktivní parkovací asistent. Zajímavá je také aplikace určená pro chytré telefony. Díky ní lze například na dálku pouštět nezávislé topení, odemykat nebo zamykat auto, sledovat stav paliva, oleje... Upozornění na aktivaci alarmu je samozřejmostí. Bohužel je podmínkou plně funkční integrovaný záchranný systém, takže se českého trhu tahle věc zatím netýká.

Volvo V40 je celkově povedený automobil a první dojmy z něj jsou téměř výhradně pozitivní. Automobilka všechno navíc podtrhla velice zajímavou cenou. V40 nabízí čtyři pro Volvo klasicky pojmenované úrovně výbavy (Base, Kinetic, Momentum, Summum). Nejdostupnější D2 ve výbavě Base vás vyjde na 590 000 Kč, první benzin T3 ve stejné výbavě stojí o osm tisíc více. Výroba V40 probíhá v belgickém Gentu, drtivá většina produkce půjde do Evropy.  

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud