Na konci 50. let minulého století si Volvo s uvedením tříbodového bezpečnostního pásu (a ponecháním patentu pro ostatní automobilky) začalo razit již kultovní titul výrobce bezpečných automobilů. | Multi-adaptivní bezpečnostní pás Volvo Zdroj: Volvo

Na konci 50. let minulého století si Volvo s uvedením tříbodového bezpečnostního pásu (a ponecháním patentu pro ostatní automobilky) začalo razit již kultovní titul výrobce bezpečných automobilů. | Multi-adaptivní bezpečnostní pás Volvo | Zdroj: Volvo

A nyní, po více než 60 letech, se švédská značka k tomuto hlavnímu bezpečnostnímu prvku znovu vrací, aby jeho účinnost posunula na novou úroveň. | Multi-adaptivní bezpečnostní pás Volvo Zdroj: Volvo

A nyní, po více než 60 letech, se švédská značka k tomuto hlavnímu bezpečnostnímu prvku znovu vrací, aby jeho účinnost posunula na novou úroveň. | Multi-adaptivní bezpečnostní pás Volvo | Zdroj: Volvo

Nové multi-adaptivní pásy totiž umí využívat data z interiérových a exteriérových senzorů vozu, aby přizpůsobily ochranu na základě krizové situace a profilu pasažéra. | Multi-adaptivní bezpečnostní pás Volvo Zdroj: Volvo

Nové multi-adaptivní pásy totiž umí využívat data z interiérových a exteriérových senzorů vozu, aby přizpůsobily ochranu na základě krizové situace a profilu pasažéra. | Multi-adaptivní bezpečnostní pás Volvo | Zdroj: Volvo

Senzory tedy snímají výšku člověka, jeho hmotnost, tvar těla i polohu sezení, přičemž nárazové senzory zase analyzují směr či rychlost vozu. | Upoutávka na nové Volvo EX60 Zdroj: Volvo

Senzory tedy snímají výšku člověka, jeho hmotnost, tvar těla i polohu sezení, přičemž nárazové senzory zase analyzují směr či rychlost vozu. | Upoutávka na nové Volvo EX60 | Zdroj: Volvo

Například cestující většího vzrůstu obdrží při vážné nehodě vyšší nastavení zatížení pásu, aby se snížilo riziko poranění hlavy. Menší a lehčí cestující zase obdrží při menší nehodě nižší zatížení, aby se snížilo riziko zlomenin žeber. Více v článku... | Upoutávka na nové Volvo EX60 Zdroj: Volvo

Například cestující většího vzrůstu obdrží při vážné nehodě vyšší nastavení zatížení pásu, aby se snížilo riziko poranění hlavy. Menší a lehčí cestující zase obdrží při menší nehodě nižší zatížení, aby se snížilo riziko zlomenin žeber. Více v článku... | Upoutávka na nové Volvo EX60 | Zdroj: Volvo

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition | Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition | Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition | Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition | Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition | Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition | Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition | Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition | Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition | Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition Foto: David Rajdl

 | Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition | Foto: David Rajdl

A nyní, po více než 60 letech, se švédská značka k tomuto hlavnímu bezpečnostnímu prvku znovu vrací, aby jeho účinnost posunula na novou úroveň. | Multi-adaptivní bezpečnostní pás Volvo Zdroj: Volvo
Nové multi-adaptivní pásy totiž umí využívat data z interiérových a exteriérových senzorů vozu, aby přizpůsobily ochranu na základě krizové situace a profilu pasažéra. | Multi-adaptivní bezpečnostní pás Volvo Zdroj: Volvo
Senzory tedy snímají výšku člověka, jeho hmotnost, tvar těla i polohu sezení, přičemž nárazové senzory zase analyzují směr či rychlost vozu. | Upoutávka na nové Volvo EX60 Zdroj: Volvo
Například cestující většího vzrůstu obdrží při vážné nehodě vyšší nastavení zatížení pásu, aby se snížilo riziko poranění hlavy. Menší a lehčí cestující zase obdrží při menší nehodě nižší zatížení, aby se snížilo riziko zlomenin žeber. Více v článku... | Upoutávka na nové Volvo EX60 Zdroj: Volvo
15
Fotogalerie

Volvo uvádí světově první multi-adaptivní bezpečnostní pásy. Už brzy je zavede v EX60

Svou novinku označuje Volvo za další milník v oblasti automobilové bezpečnosti. Do produkce ji nasadí už příští rok.

Na konci 50. let minulého století si Volvo s uvedením tříbodového bezpečnostního pásu (a ponecháním patentu pro ostatní automobilky) začalo razit status výrobce bezpečných automobilů. A nyní, po více než 60 letech, se švédská značka k tomuto hlavnímu bezpečnostnímu prvku znovu vrací, aby jeho účinnost posunula na novou úroveň.

Mohlo by se zdát, že na řešení dnešních bezpečnostních pásů už není moc co vylepšovat. Volvo samozřejmě nesouhlasí. Nové multi-adaptivní pásy totiž umí využívat data z interiérových a exteriérových senzorů vozu, aby přizpůsobily ochranu na základě krizové situace a profilu pasažéra – senzory tedy snímají výšku člověka, jeho hmotnost, tvar těla i polohu sezení, přičemž nárazové senzory zase analyzují směr či rychlost vozu.

Moderní bezpečnostní pásy využívají omezovače zatížení, které řídí, jakou silou pás působí na lidské tělo – v případě hrozícího střetu se pásy napnou okolo těla pasažéra, aby se snížila jejich vůle, kdežto při opravdovém nárazu pak tělo kontrolovaně zpomalí směrem k airbagu. Volvo tak s využitím výše zmíněné hromady dat rozšiřuje profily omezující zatížení z dnešních tří na celkem jedenáct a zvyšuje počet možných nastavení, umožňujících optimalizovat „zásah“ pásu pro každou situaci a každého jednotlivce.

Například cestující většího vzrůstu obdrží při vážné nehodě vyšší nastavení zatížení pásu, aby se snížilo riziko poranění hlavy. Menší a lehčí cestující zase obdrží při menší nehodě nižší zatížení, aby se snížilo riziko zlomenin žeber. K vývoji systému přispěla databáze automobilky s případy více než 80.000 cestujících, kteří se stali účastníky skutečných nehod. Novinka je přirozeně součástí celkového bezpečnostního ekosystému Volva a pracuje tedy ve spolupráci s airbagy, detekcí cestujících a dalšími asistenčními systémy. Díky aktualizacím softwaru na dálku budou taky schopnosti nových pásů v modelech Volva průběžně vylepšovány.

„První multi-adaptivní bezpečnostní pás na světě je dalším milníkem v oblasti automobilové bezpečnosti a skvělým příkladem toho, jak využíváme data v reálném čase s ambicí pomoci zachránit další miliony životů,“ říká Åsa Haglund, vedoucí bezpečnostního centra značky Volvo. „Jedná se o zásadní vylepšení moderního tříbodového bezpečnostního pásu, vynálezu společnosti Volvo, který byl představen v roce 1959 a podle odhadů zachránil více než milion životů.“

Volvo nakonec potvrzuje, že multi-adaptivní bezpečnostní pásy budou mít premiéru v připravovaném SUV EX60 v roce 2026, tedy v elektrické alternativě oblíbeného modelu XC60.

Zdroj: Volvo Cars | Zdroj videa: Volvo Cars

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud