Volvo slaví osmdesát let osobních vozů

Švédská automobilka Volvo slaví v letošním roce osmdesáté narozeniny. Přesně v roce 1926 totiž sjel z výrobních linek první osobní vůz s tímto jménem.

Samotné Volvo však vzniklo již v roce 1911. Švédský výrobce ložisek, společnost SKF, si totiž zaregistrovalo značku Volvo (z latinského „valím se”), aby v budoucnu mohl lépe prodávat své výrobky.

Z tohoto záměru sice sešlo, ale SKF si značku ponechal. Až v roce 1926 prosadil manažer prodeje Assar Gibrielsson a technický zaměstnanec Gustav Larson projekt výroby osobních vozů.

Po dlouhém přesvědčování nakonec dostal výrobní kapacitu a světlo světa spatřilo první Volvo s označením ÖV4. I když se to může zdát zvláštní šlo o kabriolet poháněný čtyřmi válci. Z této kombinace také vznikl název ÖV4, neboli Öppen Vagen.

Nedlouho po prvním kabrioletu vznikl stejný vůz jako kupé a za první dva roky výroby dokázalo Volvo vyrobit a prodat přes tisíc vozů.

Již dva roky po prvním osobním voze přišel na trh i první nákladní vůz a autobus a hlavně díky této divizi dokázalo Volvo přežít své počátky.

Tento stav vydržel až do roku 1999, kdy divizi osobních vozů koupil americký koncern Ford. Divize nákladních vozů a autobusů však zůstaly i nadále v rukou švédského konsorcia.

Volvo se za svou existenci postaralo o velký technologický přínos. V roce 1958 představilo jako první tříbodové pásy, v roce 1966 dětskou pojistku dveří, v roce 1968 bezpečnostní opěrky hlav a také speciální výztuhy pro ochranu při nárazu z boku. Hlavně v oblasti bezpečnosti Volvo patřilo a patří na samotný vrchol automobilového průmyslu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo ÖV4 z roku 1927


TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků