Volvo slaví osmdesát let osobních vozů

Švédská automobilka Volvo slaví v letošním roce osmdesáté narozeniny. Přesně v roce 1926 totiž sjel z výrobních linek první osobní vůz s tímto jménem.

Samotné Volvo však vzniklo již v roce 1911. Švédský výrobce ložisek, společnost SKF, si totiž zaregistrovalo značku Volvo (z latinského „valím se”), aby v budoucnu mohl lépe prodávat své výrobky.

Z tohoto záměru sice sešlo, ale SKF si značku ponechal. Až v roce 1926 prosadil manažer prodeje Assar Gibrielsson a technický zaměstnanec Gustav Larson projekt výroby osobních vozů.

Po dlouhém přesvědčování nakonec dostal výrobní kapacitu a světlo světa spatřilo první Volvo s označením ÖV4. I když se to může zdát zvláštní šlo o kabriolet poháněný čtyřmi válci. Z této kombinace také vznikl název ÖV4, neboli Öppen Vagen.

Nedlouho po prvním kabrioletu vznikl stejný vůz jako kupé a za první dva roky výroby dokázalo Volvo vyrobit a prodat přes tisíc vozů.

Již dva roky po prvním osobním voze přišel na trh i první nákladní vůz a autobus a hlavně díky této divizi dokázalo Volvo přežít své počátky.

Tento stav vydržel až do roku 1999, kdy divizi osobních vozů koupil americký koncern Ford. Divize nákladních vozů a autobusů však zůstaly i nadále v rukou švédského konsorcia.

Volvo se za svou existenci postaralo o velký technologický přínos. V roce 1958 představilo jako první tříbodové pásy, v roce 1966 dětskou pojistku dveří, v roce 1968 bezpečnostní opěrky hlav a také speciální výztuhy pro ochranu při nárazu z boku. Hlavně v oblasti bezpečnosti Volvo patřilo a patří na samotný vrchol automobilového průmyslu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo ÖV4 z roku 1927


Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků