Volvo slaví dvacet let modelu C70. Jeho vývoj trval jen 30 měsíců

Před dvaceti lety proběhla na autosalonu v Paříži celosvětová premiéra Volva C70, které tehdejší projektový manažer označuje za svůj nejzábavnější projekt. Čím zaujmul za dvě dekády své existence?

Debut švédského automobilu se konal 30. září 1996 na tradičním pařížském autosalonu. Volvo C70 bylo prvním kupé od modelu P1800 a jednalo se také o první vůz, na kterém švédská automobilka spolupracovala s konstruktérskou společností TWR. Výroba probíhala za použití nejnovějších metod v nově otevřené továrně ve švédském městě Uddevalla.

Nové Volvo C70: kupé-kabriolet s pevnou střechou

Nové Volvo C70: kupé-kabriolet s pevnou střechou

„Bezpochyby se jednalo o nejzábavnější automobilový projekt, do kterého jsem byl kdy zapojen,“ vzpomíná Håkan Abrahamsson, projektový manažer vozu. Psal se rok 1994 a jedinci vybraní do vývojového týmu museli přerušit své dovolené a místo toho zamířit do Francie, kde testovali kupé a kabriolety hlavních konkurentů. S sebou mohli zaměstnanci vzít i své rodiny, což se pro Volvo ukázalo jako velmi dobré rozhodnutí. Automobilka totiž dostala bohatou zpětnou vazbu a mnoho cenných připomínek napříč všemi členy jednotlivých rodin.

Nové Volvo C70 na českém trhu s cenou nad jeden milion Kč

Nové Volvo C70 na českém trhu s cenou nad jeden milion Kč

Projektový tým měl při navrhování novinky volnou ruku, ředitel designu Peter Horbury se tak mohl oprostit od hranatých tvarů, které byly pro Volvo v té době tak typické. První návrh byl natolik úspěšný, že se až do samotné výroby už téměř neměnil.

Volvo C70 – fakta a zajímavosti

Model C70 byl vybaven jedním z celosvětově nejlepších audiosystémů své doby. Měl reproduktory Dynaudio, prostorový zvuk a zesilovač.

Na počest modelu C70 byl ve Švédku založen klub pouze pro jeho majitele. Nepřekvapivě se jmenuje Švédský klub majitelů Volva C70.

Premiéru Volva C70 na autosalonu v Paříži bylo možné sledovat také online. Volvo si tím připsalo evropské prvenství.

Plechová skládací střechu, se kterou vyjela až druhá generace C70, byla připravena již pro první generaci modelu. Nakonec ale padla volba na lehčí plátěnou.

Zahodili krabici, hračka zůstala uvnitř

Automobil měl stejný rozvor i délku jako model Volvo 850, působil však elegantnějším dojmem. Design byl navržen tak, aby „fungoval“ v připravované verzi kabrioletu se střechou i bez ní. Vůz se vyvíjel pouze třicet měsíců, čemuž hodně pomohla především spolupráce s firmou TWR. Ta se postarala i o to, že náklady na novinku zůstaly na rozumné úrovni.

Volvo C70 má problémy se skládací střechou a musí do servisů

Volvo C70 má problémy se skládací střechou a musí do servisů

„Zahodili jsme krabici, ale hračka zůstala uvnitř,“ uvedl Horbury při oficiální premiéře C70. Charakteristické prvky Volva si zachovala pouze příď vozu, zbytek byl tvořen z plynulých a elegantních křivek, což byl oproti ostatním modelům značný kontrast. Není žádným překvapením, že švédská automobilka z tohoto designu vycházela i při tvorbě následujících modelů.

Volvo myslelo také na rozmanitost svých zákazníků, kterým novinku nabídlo v 17 barevných variantách. Když k tomu připočteme i fakt, že k dispozici bylo na 40 různých kombinací interiéru, včetně široké škály materiálů a barev, mohl být zákazníkem sestavený vůz skutečným unikátem.

240 koní se zaměřením na bezpečnost

Model C70 byl k dispozici výhradně s pětiválcovými přeplňovanými motory. Nejsilnější pohonnou jednotkou byl 2,3litrový agregát o síle 240 koní, který tohle auto sdílelo s Volvem 850R. Další variantou byl 2,5litrový motor se 193 koňmi a dále pak dvě dvoulitrové motorizace se 180 a 225 koňskými silami.

Test Volvo C70 D5: švédský univerzál

Test Volvo C70 D5: švédský univerzál

Auto nabízelo dostatek prostoru pro čtyři cestující i s jejich zavazadly a soustředilo se také na bezpečnost. Posádku střežil systém komplexní ochrany v případě bočního nárazu (SIPS), ochrana proti hyperflexi krční páteře a nechyběly například ani boční airbagy.

Kupé následoval kabriolet

První zmínka o kabrioletu přišla v době, kdy kupé verze C70 dorazila na trh. Představen byl o rok později a jednalo se o první kabriolet v moderní éře švédské automobilky. Volvo bylo k tvorbě takového vozu dost skeptické, ale díky mnoha bezpečnostním systémům nakonec do jeho vytvoření šlo.

Volvo C70 facelift: první foto omlazeného krasavce, tentokrát oficiální

Volvo C70 facelift: první foto omlazeného krasavce, tentokrát oficiální

Že se design vývojářskému týmu skutečně povedl, dokazuje i fakt, že za devět let výroby nebylo nutno jej výrazně měnit. Kupé C70 se vyrábělo do roku 2002, verze kabriolet pak ještě další tři roky. Za tu dobu bylo vytvořeno 76.809 exemplářů C70, z čehož 27.014 činila varianta kupé a zbylých 49.795 byly kabriolety. Druhou generaci kabrioletu C70 s trojdílnou pevnou skládací střechou pak Volvo představilo na pařížském autosalonu v roce 2005.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

bazar

Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 759 km
Cena: 540 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2012
Stav: 117 530 km
Cena: 370 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2014
Stav: 158 409 km
Cena: 370 000 Kč
Volvo V50 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 259 065 km
Cena: 100 000 Kč
Volvo V70 2,4
Rok výroby: 2001
Stav: 224 853 km
Cena: 80 000 Kč
Volvo C30 2
Rok výroby: 2007
Stav: 187 411 km
Cena: 136 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků