Volvo se „učí“ zpomalením rychlosti zabránit střetům se zvířaty

Volvo se „učí“ zpomalením rychlosti zabránit střetům se zvířaty

Setkání se zvěří patří k nepříjemnostem, které nesmí řidič hlavně při průjezdu lesními úseky podcenit. Zejména za ranního a večerního šera nebo v zimních měsících, kdy má tma navrch před denním světlem. Nebezpečnější než ve středoevropských podmínkách jsou tyto střety v zemích, kde mají zvířata větší životní prostor. Třeba v Kanadě, Skandinávii nebo Rusku.

Na následky kolizí s velkými zvířaty umírají v těchto zemích ročně desítky motoristů. „Pomocníkem při těchto situacích by se mohl stát bezpečnostní systém, který dokáže řidiče upozornit na zvířata ve vozovce, a dokonce před nimi automaticky zastavit,“ řekla AutoRevue.cz Petra Doležalová ze společnosti Volvo Auto Czech o novince švédské automobilky, která bude na trh uvedena během několika let.

Nový systém vychází z technologie použité u funkce rozpoznávání chodců s automatickým brzděním. Aplikace se skládá z radarového čidla a infračervené kamery sledující situaci před vozidlem. U systému je klíčové, aby fungoval i za tmy. Kamera sleduje silnici před vozidlem, a rozpozná-li ve svém zorném poli zvíře, upozorní řidiče na jeho přítomnost zvukovým signálem. Pokud řidič nereaguje, automobil začne sám brzdit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vozy Volvo identifikují divokou zvěř a budou se snažit zabránit nárazu

„Cílem vývojářů je dosáhnout toho, aby systém fungoval při běžných rychlostech, kterými se vozidla po venkovských silnicích pohybují. V případech, kdy se systému nepodaří kolizi zcela zabránit, dojde alespoň ke zpomalení vozu a ke snížení síly nárazu, čímž se zároveň sníží i riziko poranění cestujících," uvedl technik Volva Andreas Eidehall.

Pokud jde o systém a jeho různé funkce, vývojáři zatím nechtějí uvést další podrobnosti. Projekt probíhá teprve něco přes rok. Vyhodnocují se různé technologie a současně se vyvíjí software. Systém se „učí“ rozpoznávat různá zvířata a zároveň probíhá vývoj rozhodovacích mechanismů, které určují, jak a kdy má bezpečnostní systém reagovat.

„V první fázi bude systém reagovat na velká zvířata, jako jsou losi, jeleni nebo sobi, kteří mohou v případě srážky způsobit cestujícím vážnější zranění. Takové zvíře totiž často po nárazu dopadne na příď vozu nebo čelní sklo,“ dodal Eidehall.

bazar

Volvo V50 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 112 482 km
Cena: 210 000 Kč
Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 740 km
Cena: 560 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 193 679 km
Cena: 300 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2009
Stav: 175 886 km
Cena: 380 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2007
Stav: 282 174 km
Cena: 166 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků