Volvo se „učí“ zpomalením rychlosti zabránit střetům se zvířaty

Setkání se zvěří patří k nepříjemnostem, které nesmí řidič hlavně při průjezdu lesními úseky podcenit. Zejména za ranního a večerního šera nebo v zimních měsících, kdy má tma navrch před denním světlem. Nebezpečnější než ve středoevropských podmínkách jsou tyto střety v zemích, kde mají zvířata větší životní prostor. Třeba v Kanadě, Skandinávii nebo Rusku.

Na následky kolizí s velkými zvířaty umírají v těchto zemích ročně desítky motoristů. „Pomocníkem při těchto situacích by se mohl stát bezpečnostní systém, který dokáže řidiče upozornit na zvířata ve vozovce, a dokonce před nimi automaticky zastavit,“ řekla AutoRevue.cz Petra Doležalová ze společnosti Volvo Auto Czech o novince švédské automobilky, která bude na trh uvedena během několika let.

Nový systém vychází z technologie použité u funkce rozpoznávání chodců s automatickým brzděním. Aplikace se skládá z radarového čidla a infračervené kamery sledující situaci před vozidlem. U systému je klíčové, aby fungoval i za tmy. Kamera sleduje silnici před vozidlem, a rozpozná-li ve svém zorném poli zvíře, upozorní řidiče na jeho přítomnost zvukovým signálem. Pokud řidič nereaguje, automobil začne sám brzdit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vozy Volvo identifikují divokou zvěř a budou se snažit zabránit nárazu

„Cílem vývojářů je dosáhnout toho, aby systém fungoval při běžných rychlostech, kterými se vozidla po venkovských silnicích pohybují. V případech, kdy se systému nepodaří kolizi zcela zabránit, dojde alespoň ke zpomalení vozu a ke snížení síly nárazu, čímž se zároveň sníží i riziko poranění cestujících," uvedl technik Volva Andreas Eidehall.

Pokud jde o systém a jeho různé funkce, vývojáři zatím nechtějí uvést další podrobnosti. Projekt probíhá teprve něco přes rok. Vyhodnocují se různé technologie a současně se vyvíjí software. Systém se „učí“ rozpoznávat různá zvířata a zároveň probíhá vývoj rozhodovacích mechanismů, které určují, jak a kdy má bezpečnostní systém reagovat.

„V první fázi bude systém reagovat na velká zvířata, jako jsou losi, jeleni nebo sobi, kteří mohou v případě srážky způsobit cestujícím vážnější zranění. Takové zvíře totiž často po nárazu dopadne na příď vozu nebo čelní sklo,“ dodal Eidehall.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků