Volvo se již 50 let stará o bezpečí nejzranitelnějších cestujících

Volvu nikdy nebyla cizí bezpečnost posádky v automobilu. Týká se to i nejmenších pasažérů. Dětské sedačky ve švédských vozech slaví kulaté půlstoletí.

Již v roce 1964...

Zádržné systémy musí vyznávat odlišnou konstrukci, neboť dítě není zmenšeninou dospělého, má odlišnou anatomii, která se léty vyvíjí. Ty úplně nejmenší do věku tří až čtyř let cestují vždy proti směru jízdy, starší používají podsedáky nebo bezpečnostní sedačky a jsou zajištěny pásem, pochopitelně musí být správně veden v úchytech, aby dítěti neublížil. První prototyp sedačky orientované právě protisměrně byl umístěn na zadní lavici oblé klasiky PV544 v roce 1964. Zkonstruoval jej Bertil Aldman, lékař, profesor a přednášející v oboru dopravní bezpečnosti na Chalmersově technické univerzitě v Göteborgu. Nevznikl tedy přímo v automobilce, ale vynálezce s ní úzce spolupracoval.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volvo laboruje se zádržnými systémy pro děti od šedesátých let

V roce 1967 už se dal přikoupit k modelu Amazon, šlo však o jiný princip. Sedadlo předního spolujezdce vybavené speciální polstrovanou dětskou zádovou opěrkou šlo otáčet. Ani zde nechybělo možné zajištění pásy, ty tříbodové používalo Volvo vpředu tehdy již osm let a v celosvětovém měřítku mu v tomto ohledu patří prvenství. Skutečnou protisměrnou sedačku však uvedlo na trh až v sezóně 1972. Podporovala krk a při čelní kolizi pomohla vzniklé síly rozložit do větší plochy. Tento princip si zachovala dodnes. Právě takové nehody jsou nejčastější a bohužel i nejtragičtější. Uchycení zadními pásy se objevilo poprvé v roce 1976.

Bezpečnostní pás slaví padesát let

Bezpečnostní pás slaví padesát let

Integrovaný podsedák pro děti do 140 cm (zhruba deseti let věku) byl uveden v roce 1990 ve velkém modelu 960. Volvo S40 dostalo o pět let později dokonce dva pro obě krajní části zadní lavice, ze kterých se vysouvaly. První pro „devětsetšedesátku“ byl výklopný a umístěný uprostřed. Riziko zraněné při nehodě snižují výrazně, až o tři čtvrtiny. Mimochodem, pamatujete si, že sedany a kombi nesly původně označení S4/F4, ale po protestech Audi bylo změněno?

Nafukovací sedačka? Proč ne!

Dnes standardizované úchyty Isofix, které v Evropě používají prakticky všichni výrobci, prezentovalo Volvo v roce 1999 na dvou různých zádržných systémech: pro kojence a větší čtyřleté děti. Pokračoval i vývoj zmíněných integrovaných podsedáků. Před sedmi lety dostaly dvoustupňové výškové nastavení a bezpečnostní pásy v kombi V70 byly již vybaveny předpínači.

V současnosti Volvo vyvíjí koncept lehké nafukovací sedačky, které ale malým cestujícím poskytuje stejnou ochranu jako klasická. Přitom je lehčí, váží pod 5 kg, tedy zhruba polovinu konvenční. Je také praktičtější, dá se pochopitelně lehce složit, umístit v automobilu, případně nosit s sebou, sbalíte ji bez problémů do malé tašky. Ulehčuje tedy rodičům život a když děti zrovna necestují, zabírá méně místa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tuto dětskou sedačku snadno sbalíte do malé tašky

Design vedl Lawrence Abele se svým týmem. Je vyrobena ze velmi pevné speciální tkaniny, která byla původně vyvinuta pro vojenské účely a používá se v lodním průmyslu. Integrované čerpadlo jí nafoukne během 40 s a může být nahuštěna dálkově, žijeme přece v době bezdrátového spojení mobilních telefonů a příslušný software už existuje.

Volvo tvrdí, že mobilní dětská sedačka je vhodná při cestování pronajatým autem, taxíkem a veřejnou dopravou včetně letadel. Lehkou konstrukci ocení i prarodiče, když mají vnoučata na starosti a někam s nimi například jedou. Systém je samozřejmě ve stádiu vývoje, takže o příchodu na trh a ceně můžeme zatím jen spekulovat.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků