Volvo S80 V8 AWD: vlajková loď (test)

S80 V8 AWD představuje to nejlepší v nabídce švédské automobilky. Uspěje s ním v boji o konzervativní evropské zákazníky?
Seznam kapitol
  1. Made in Sweden, Černá kůže a hliník mu sluší, Novinka pod kapotou
  2. V8 v akci, Spotřeba, Dynamika, Podvozek a ovladatelnost
  3. Ostrému provozu neříká ne, Křižník dálnic, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Krátce po testu šestiválcové verze s pohonem předních kol a automatickou převodovkou vám přinášíme test vrcholné verze V8 AWD, která se jako jediná může označovat titulem vlajková loď značky Volvo. Osmiválec pod kapotou Volva je novinka, vždyť předchozí generace S80 disponovovala nepříliš úspěšným šestiválcem od Fordu a ještě starší S70 dokonce jen vlastním přeplňovaným pětiválcem. S ohledem na tradiční bezpečnost je osmiválcové Volvo nabízeno jen v kombinaci s pohonem všech kol. Jak obstálo v našem testu? Dokáže porazit prémiové soupeře svým výkonem, jzdními vlastnostmi a pohodlím na palubě?

Dnes se podíváme především na to, co verzi V8 AWD odlišuje od dříve testovaného šestiválce, proto bude dnešní test o něco stručnější. Pochopitelně ale nevynecháme ani další zajímavé detaily, kterých jsme si u S80 dříve nepovšimnuli.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Made in Sweden

Vizuální rozdíly oproti šestiválcové verzi esosmdesátky jsou minimální. Masivní přední maska skrývá radar, který řidiče varuje před překážkou, objeví-li se vám v cestě jiné vozidlo. Varování je natolik razantní, že vás napoprvé vyděsí. Palubní deska se vám varovně rozsvítí dočervena, jako byste právě spálili všechny pojistky.

Masivní přední nárazník je zapracován jako součást předního čela, výrazné průduchy v nárazníku přidávají na razanci. Oproti šestiválcové verzi přibyl decentní spoiler pod předním nárazníkem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Profil Volva S80 patří čistým tvarům a jen decentní prolisy ve spodní části dveří naznačují dynamiku vozu. Vše se zde podřizuje managerskému poslání, závodit s S80 nikdo nebude. I když... Čistý profil doplňují efektní sedmnáctipalcová litá kola obouvající pneumatiky o rozměrech 245/45.

Záď Volva je oproti zbytku vozu ještě konzervativnější a nepřináší nic nového od uvedení sportovního sedanu S60. Klasické koncové svítilny v barokním stylu doplňuje chromovaná lišta v polovině stěna víka zavazadlového prostoru. Spodní část masivního nárazníku tvoří spoiler s výřezy pro dvě efektní koncovky výfuku.

Černá kůže a hliník mu sluší

Otevřou-li se před vámi dveře esosmdesátky, užasnete nad švédským konzervativismem. Žádná podstatná změna kromě předsunutého středového panelu, vše je při starém. Volvo je ještě tradičnější než německé znakčy, jedná-li se o interiér.

Přední klubovky pohltí řidičovu páteř, elektrické ovládání umožňuje paměť na šest nastavení v podélném i příčném směru, samostatně se nastavuje bederní opěrka.

Palubní deska je přehledná a klasická. Horní díl z černého měkčeného plastu doplňuje středový díl s hliníkovou lištou a výdechy klimatizace, spodní díl opět cele patří tmavému plastu. Přístrojový štít je opatřen luxusními analogovými přístroji s hliníkovým dekorem, uprostřed štítu je drobný LED displej sloužící palubnímu počítači.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Předsunutý středový panel „ve vzduchu“ je poznávacím rysem všech nových modelů Volvo, poprvé se uchytil u menšího modelu S40/V50, nyní se bude používat pro celou modelovou škálu značky Volvo. Tloušťka panelu 5 cm si vyžádala použití hi-tech technologií a tištěných spojů. Zvláště efektivní je zakomponování ovládání audiosoustavy, dvouzónové klimatizace, ve spodní části pak ovládání nastavení režimu podvozku.

Na předsunutý středový panel navazuje kulisa voliče šestistupňové automatické převodovky. Na panel navazuje řada přihrádek a úložných prostorů na středovém tunelu, které zapomnětliví řidiči ocení.

K parádním detailům patří tradiční zasouvací panel značkové navigace na horní ploše palubní desky. Navigaci lze navíc ovládat přes dálkový ovladač, bohužel k jejímu vyzkoušení nám chybělo DVD s mapovými podklady.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici výborně tvarovaná sedadla s aktivními opěrkami hlavy, které zmírňují následky nehody na vaši krční páteř. Vychytávkou je integrovaná dětská sedačka ve středové loketní opěrce. V žádném konkurenčním automobilu jsem tento detail ještě neviděl.

Na zadních sedadlech zamrzí tradiční stísněnost v oblasti kolen, Volvo nepočítá s dvoumetrovými cestujícími na zadních sedadlech. Jinak ovšem i cestujícím vzadu poskytuje absolutní komfort. Mají k dispozici vlastní odkládací schránky, vlastní výdechy klimatizace.

Zavazadlový prostor má objem 480 litrů a stejně jako u reprezentativních sedanů jiných značek jej nelze zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel. Ostatně, co byste chtěli převážet v luxusním Volvu kromě zhýčkané posádky? Golfové hole nebo lyže pohodlně protáhnete do kabiny ve speciálním povlaku, který chrání interiér před zašpiněním. Šikovné, i když v dnešní době už nepříliš ojedinělé.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Novinka pod kapotou

Motorizaci tentokrát zajišťuje celohliníkový zážehový osmiválec o objemu 4 414 ccm s výkonem 232 kW (315 koní) při 5 950 ot./min. Motor disponuje točivým momentem 440 Nm při 3 950 ot/min. Prvním modelem, který úspěšně okusil osmiválec od Fordu se stalo SUV XC90 a bylo logické, že se dostane i pod kapotu nové vlajkové lodi. Stalo se tak teprve loni, ale ačkoli je osmiválec u Volva novinkou, absolutně již má pár let slávy za sebou. Motor vyvinutý společně s Yamahou si odbyl premiéru v konceptu Lincoln MKS. Jeho historie ale sahá ještě dále, až do osmdesátých let. Vychází totiž ze šestiválce použitého u americké verze Fordu Taurus.

U Vola, jakožto především „předokolkové” značky byste při takovém výkonu mohli očekávat problémy s trakcí. Ty však výrobce vyřešil přenesením pohonu všech kol pomocí spojky Haldex právě z modelu XC90.

Stejně jako šestiválec také osmiválec je nabízen pouze v kombinaci s automatem. Volvo tak jasně prozrazuje, že ačkoliv již vstoupilo mezi prestižní značky, sportovní ambice zdaleka nemá.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Made in Sweden, Černá kůže a hliník mu sluší, Novinka pod kapotou
  2. V8 v akci, Spotřeba, Dynamika, Podvozek a ovladatelnost
  3. Ostrému provozu neříká ne, Křižník dálnic, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků