Volvo S80: luxus ze severu (velký test)

Ačkoliv by se na první pohled zdálo, že Volvo S80 patří do třídy luxusních aut, ve skutečnosti pokukuje do kategorie o třídu níže. Je tedy plnohodnotným soupeřem pro BMW 5, Audi A6, Mercedes-Benz E-klasse, Peugeot 607 či naši Škodu Superb.
Volvo S80: luxus ze severu (velký test)
Seznam kapitol
  1. Facelift, vzhled, palubní deska, místo řidiče
  2. Vpředu jsou křesla, odkládací prostory
  3. Audio, klimatizace, místo vzadu, zavazadlový prostor
  4. Motor, spotřeba, jízdní vlastnosti
  5. Plusy a minus, přehled výbavy, parametry, kompletní ceník
  6. Kompletní fotogalerie (včetně nepublikovaných snímků)

Model S80 je na trhu již šestým rokem, proto není divu, že loni prošel lehkým faceliftem. Ten se dotkl zejména přední masky, z technického hlediska přibyl pohon všech kol AWD a aktivní podvozek Four-C. Ten zlepšuje chování vozu ve všech situacích – snímá data z podvozku a uzpůsobuje charakteristiku tlumičů. Měl by vylepšit jízdní vlastnosti při rychlých průjezdech zatáčkami a změkčit tlumiče při „drncání“ po městě. Zkrátka aby se řidič cítil jako v bavlnce, ale přitom měl auto plně pod kontrolou. Poslední výraznou novinkou jsou diody LED  na zadních světlometech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Facelift vylepšil přední masku --- Světlomety s černým pozadím vypadají zlověstně

Hezké, velké, noblesní

Na první pohled vypadá S80 velmi mohutně, vůz je široký v bocích, oblé tvary jeho rozměry ještě více opticky zvětšují. Přitom je menší než na první pohled „drobná“ Škoda Superb či všechny výše jmenované vozy. Zkrátka Volvo S80 klame tělem. I základní cena lehce přes milion korun jasně říká, že toto auto do luxusního segmentu zkrátka nepatří. Oproti modelu S60 je ale podstatně větší, zejména co se vnitřního prostoru týká. Model S60 je totiž laděn více sportovně a připomíná kupé, takže má hodně se svažující záď. Proto mají cestující vzadu omezen prostor zejména nad hlavou, ale ani s místem pro kolena to není nijak slavné (viz starší test). Nutno ale dodat, že S60 vypadá lépe, lehce, sportovně, zatímco S80 spíše těžkopádně. Na druhou stranu mu nelze upřít určitou dávku elegance.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Z profilu je S80 klasický luxusní sedan --- Záď je rozměrná, zajímavý je prolis na bocích

Vzhled je zkrátka konzervativní, ale líbivý. Trochu mi připomíná velké americké sedany, než sportovně střižené evropské bratříčky. Design přední kapoty má typický prolis sbíhající se k přední masce, kapota se ale otvírá klasický způsobem, nikoliv jako u nové Octavie či Volva S40 – tj. od kraje do kraje. Světlomety mají černé pozadí a čiré překrytí, takže vypadají správě agresivně. Mohutné boky dokresluje schování kol více pod lemy blatníků. Záď se nesvažuje tak pozvolna jako u S60, ale prudčeji, takže místa nad hlavou je  vzadu dost. V podstatě je právě záď a velikost největším rozdílem ve vzhledu oproti S60. Zadní světlomety jsou vykousnuté a celý design efektně dokreslují. Volvo S80 je zkrátka elegance sama.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní světlomety dostaly LED diody --- Tvar světlometů je pro Volvo charakteristický --- Kola mají rozměr 17", v testovaném voze měla bohužel obuta zimní pneumatiky

Člen rodu

Palubní deska nezapře svůj rodokmen. V mnoha směrech podobnou totiž najdete i v ostatních modelech, asi nejpodobnější je S60, V70 a XC90. Nová řada S40 a V50 se již natolik odlišila, že uvnitř byste staré dobré volvo hledali jen stěží. Palubka se vyznačuje natočením středové konzole směrem k řidiči a poměrně velkou mohutností, kvůli které se zdá, že řeidič nebude mít dostatek prostoru. Volvo je ale natolik široké, že tato domněnka je lichá. Řidič má místa habaděj, já jako člověk menšího vzrůstu (176 cm) jsem se cítil spíše utopen. Např. opěrka ve dveřích byla pro můj loket takřka nedostažitelná. Palubní desce bych vytknul její celobéžové ztvárnění, ocenil bych horní část v černé, případně tmavě šedé, aby se tolik neodrážela od čelního skla za jasného počasí. Jinak se mi béžová líbí, i když je náročnější na údržbu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Interiér je nezaměnitelný --- Světlá palubka se odráží při slunečném dni od skla --- Středový tunel je natočen k řidiči

Volant má hezký tvar, optimální průměr i sílu věnce, snad jen spodní ramena bych umístil o něco výše, abych mohl mít ruku na loketní opěrce a současně na volantu. Sloupek řízení ja nastavitelný v obou směrech, v podélném je rozsah dostatečný, ve svislém citelně menší. Nicméně díky dobře nastavitelné sedačce si polohu za volantem najdete velmi rychle. Obě přední sedadla mají nastavování v elektrice, a sice nahoru/dolů, dopředu/dozadu, sklon sedadla a opěradla. Manuální je pouze bederní opěrka. Díky náklonu sedačky může nastavit sedačku do pozice „křeslo“, což je nesmírně pohodlné; řidič by tak ale jezdit neměl kvůli nižší bezpečnosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Volant má optimální průměr i sílu věnce --- Budíky jsou přehledné, otáčkoměr je u automatu zbytný

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Facelift, vzhled, palubní deska, místo řidiče
  2. Vpředu jsou křesla, odkládací prostory
  3. Audio, klimatizace, místo vzadu, zavazadlový prostor
  4. Motor, spotřeba, jízdní vlastnosti
  5. Plusy a minus, přehled výbavy, parametry, kompletní ceník
  6. Kompletní fotogalerie (včetně nepublikovaných snímků)
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků