Volvo S80 a XC90 Executive: švédský luxus

Automobilka Volvo představila nikoli jednu, ale hned dvě své vlajkové lodi. Vycházejí z velkého sedanu S80 resp. SUV typu XC90.

Vozy přicházejí pro modelový rok 2009 a mají za úkol dále posílit individualitu švédských aut. Změn doznaly v detailech exteriéry, ale především interiéry, které se vyznačují exkluzivním zpracováním prvotřídních materiálů. Vozy mají vyhovovat těm motoristům, kteří v nich tráví opravdu velké množství času, a to jak při cestách do práce, tak na výpravách za naplněním volného času. Dnešní zmlsaní zákazníci si totiž všímají i kvality kůže, nikoli tedy již jen faktu, zda je kůže použita, či nikoli. Ta v těchto volvech je obzvláště jemná a perforovaná.

K obložení a čalounění interiéru byly použity nové materiály, mezi nimiž se ve větší míře uplatnily hliník a dýhy z pravého ořechového dřeva. Ve dveřích, na podlahách, ale dokonce i na dnech držáků na nápoje se nachází osvětlení, což zdůrazňuje cit a pečlivost, s nimiž konstruktéři řadu Executive připravovali.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Volvo S80 Executive

Mezi nejdůležitější novinky, použité u vozů S80 a XC90 ve verzi Executive, patří ventilovaná přední sedadla s možností masáže pomocí soustavy počítačem řízených vzduchových měchů, používaných i k regulaci tuhosti v oblasti bederní páteře. Takto vybavená sedadla přispívají ke snížení únavy z dlouhého cestování a zlepšují schopnost řidiče dokonale se soustředit. Na zadních stranách předních hlavových opěrek se nachází osmipalcové (dříve sedmipalcové) displeje zábavního systému, připraveného pro příjem evropského digitálního televizního vysílání. Pro model S80 Executive jsou vyhrazeny analogové hodiny na palubní desce před spolujezdcem či hliníková roletka před středovou loketní opěrou vpředu, XC90 se naopak vyznačuje ručně šitými koženými madly na vnitřní straně dveří. Také použitý soundsystém Volvo Premium Sound stojí za zmínku. Při jeho vývoji spojily své síly renomované firmy Bang & Olufsen, Alpine (zesilovač) a dánská Dynaudio (reproduktory). V otázce audiosystému hrála podobnou roli jako v případě zmíněných sedadel snaha zkonstruovat soustavy, jež budou patřit k naprosté světové špičce. V loketní opěrce mezi zadními sedadly v typu S80 Executive se ukrývají osvětlený bar a dvě křišťálové sklenice.

Tvůrci obou nových typů se podle svých slov snažili skombinovat nejmodernější technologie s tradičním švédským pojetím komfortu, zároveň se však pokusili zachovat lehkost, vzdušnost a jistou jednoduchost interiéru a ovládacích prvků. Jedná se přitom o důraz, s nímž připravují i modernizace ostatních vozů Volvo pro rok 2009.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Volvo XC90 Executive

Pro obě řady je k dispozici dostatečně široká škála výkonných, moderních pohonných jednotek uložených napříč před přední nápravou. Připraveny jsou silný osmiválec V8, přeplňovaný šestiválec T6, dále rovněž příčně uložený, řadový šestiválec s objemem 3,2 litru a nově také flexibilní přeplňovaný „dvaapůllitr“, který jezdí na biolíh, benzín či jakoukoli kombinaci těchto dvou paliv s poměrem do 85:15. Zastánci vznětových motorů se mohou těšit na nejnovější provedení motoru D5. Všechny jednotky standardně fungují ve spolupráci s šestistupňovými automatickými převodovkami. Zatímco Volvo XC90 disponuje už v základu trvalým pohonem všech kol, lze tento systém objednat i u vozu S80 Executive.    

A nebylo by to Volvo, kdyby nezdůraznilo svůj akcent na aktivní i pasivní bezpečnost. Do výbavy vozů Executive proto patří třeba adaptivní tempomat, automaticky upravující rychlost jízdy v závislosti na vzdálenosti od vpředu jedoucího vozu a rozestupech potřebných k bezpečné jízdě. Instalovány jsou také systémy varování před kritickými situacemi se schopností aktivně vůz v nižších rychlostech brzdit, ale i soustavy sledující řidičovu pozornost a hlídající nežádoucí opuštění jízdního pruhu. Většinu z těchto systémů jsme vám již na AutoRevue.cz představili.

 

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků