Volvo S80 3,2: postrach Němců (test)

S80 je podle Volva dalším krůčkem na cestě k porážce prestižních německých značek Audi, Mercedes-Benz a BMW. Má na to?
Seznam kapitol
  1. Krásná Valkýra, Luxusní klub
  2. Koncert pro šest válců, automatickou převodovku a přesné řízení, Do klubu, Alfréde
  3. Závěr, Cena, Naměřená dynamika, Technické parametry
  4. Fotogalerie

Na loňském ženevském autosalónu debutovala nová vlajková loď švédské automobilky Volvo, pojmenovaná opět S80. Rok po jejím představení jsme dostali příležitost seznámit se s vozem, který Volvo označuje za klíčový. Je to podle něj další krůček na cestě k porážce prestižních německých značek BMW, Mercedes-Benz a BMW.

S80, vyráběná v letech 1998 – 2005, byla posledním klasickým velkým Volvem, protože nová S80 je stavěna jako přímý protivník německé konkurence. S80 má dobrý rodokmen. Navazuje na modely S70 a 850. Osmsetpadesátka byla klasickým hranatým sedanem Volvo ze zlatých osmdesátých let, S70 byla zakulaceným nástupcem. S80 pak v roce 1998 přicházela se zbrusu novými tvary a tolik diskutovanou barokní zádí. Právě tento design zachránil Volvo před pár lety od fádních hran.

Volvo S80 se dodávalo buď s pětiválcovým benzínovým motorem s nízkotlakým přeplňováním (210 k), pětiválcovým benzínovým motorem (140 k), nebo vynikajícím pětiválcovým vznětovým motorem D5 (163 k). Ten zůstal i pod kapotou nové S80, ale v benzinových agregátech se udála revoluce v podobě šestiválce a osmiválce pod kapotou. My jsme měli v testu šestiválec 3.2. Stačí velkému a drahému Volvu?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Krásná Valkýra

Nové Volvo S80 někde vyrostlo a jinde zeštíhlelo. Především ale působí skutečně prémiově. Zarazí délka 4 851 mm, která daleko více odpovídá BMW pětkové řady (4 841 mm) než mamutímu BMW sedmičkové řady, ke kterému by se mělo Volvo řadit jako vlajková loď. Zkrátka Volvo S80 přes veškerou prémiovost zůstává v segmentu vyšší střední třídy. Šířka 1 861 mm opět odpovídá úhlavnímu konkurentovi BMW řady 5 (ten má 1 846 mm). Výška činí 1 490 mm a sporný rozvor činí 2 835 mm, zatímco pětkové BMW jej má 2 888 mm.

Když srovnáme rozměry S80 s Audi A6, zjistíme, že na tom není tak špatně. Audi A6 měří na délku 4 916 mm a rozvor činí 2 843 mm, což je jen o pár centimetrů více než u Volva.

Příď nové esoosmdesátky je neobyčejně agresivní. Masivní gril je předsunut spolu se střední částí předního nárazníku. Typická maska Volva je jedinou spojnicí s předchozí generací. Rozměrné bixenonové přední světlomety nezapřou inspiraci u Audi A6. Přední nárazník je opět po vzoru Audi A6 ozvláštněn trojicí velkých nasávacích otvorů v rovině pod SPZ. Přední kapota se zvedá až za maskou chladiče a při pouhém opření ruky zaujme svou pružností. To je výsledek zadaní, aby bylo Volvo co nejpřátelštější k chodcům při případném střetu s nimi.

Vnější zpětná zrcátka si neodpustila postranní směrovky. Profil Volva zaujme masivním převisem před předními koly a typicky klenutou kapotou, která kontrastuje s poměrně subtilními blatníky. Parádní patnáctiparsková sedmnáctipalcová litá kola obouvají pneumatik o rozměrech 225/50.

Na masivní kapotu navazuje ostře skloněné čelní sklo a daleko aerodynamičtější kabina, která zaujme především ostrým zkosením C sloupku. Boční prosklení je rámováno chromovanou lištou. Kliky jsou již tradičně opatřeny tlačítkem pro bezklíčové otevření dveří, poměrně rozměrné přední dveře doplňují mnohem subtilnější zadní dveře.

Zadní část esosmdesátky nezapře proporce převzaté z menšího sedanu S60. Oproti předchozí S80 se vytratila masivní sedanovitá záď a Volvo vypadá spíše jako rozměrnější kupé. Konečně zadní negativně zkosenou hranu ukončují koncové svítilny s výrazným přesahem do boku vozu.

Zajímavým prvkem je ploutev střešní antény, která je umístěna v zadní části střechy a dotváří profil vozu. Negativně prohnuté C sloupky trochu nostalgicky připomínají Tatru 613, ale do reality nás vrací nezvykle ostře skloněné zadní prosklení.

Ostrá hrana víka zavazadlového prostoru nenechá na pochybách o sportovním charakteru nové vlajkové lodi. S ní kontrastuje chromovaná lišta mezí hranou a prostorem pro SPZ, která se táhne mezi sdruženými koncovými svítilnami s čirou optikou a typickým barokním tvarem.

Typicky „Volvo“ je opět masivní zadní nárazník s výrazným vykrojením pro víko zavazadlového prostoru a skrytý výfuk, který konkurence nechává nezakrytý.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Luxusní klub

Spíše než interiér automobilu připomíná Volvo S80 luxusní klub, čemuž odpovídají použité materiály. Jemná béžová kůže je kombinována s měkčenými plasty, imitací kořenového dřeva a leštěným hliníkem. Krása.

Po otevření dveří vás uvítá typická prahová lišta Volvo. Masivní dveře lze otevřít v dost velkém úhlu, abyste pohodlně nastoupili. Pohodlná kožená sedadla z jemné béžové kůže s perforací vás pohltí a vy si dle ročního období vyberete, zda je chcete chladit nebo vyhřívat. Dle libosti. Sloupek řízení je výškově i podélně stavitelný, elektricky nastavitelná sedadla mají pochopitelně paměť pro více uživatelů.

Horní část palubní desky tvoří měkčený černý plast s velkým reproduktorem Dynaudio. Zbytek tvoří béžový plast v kombinaci s imitací kořenového dřeva. Hned vedle klasické kapličky s analogovými přístroji a displejem palubního počítače se nachází výdechy ventilace a pod nimi netradičně řešený středový panel, který je po vzoru menších modelů S40/V50/C70 „ve vzduchu“ - oddělen od palubní desky a středového tunelu, čímž vznikl originální úložný prostor za ním.

Středový panel nese ovládání dvouzónové automatické klimatizace, audiosoustavy Dynaudio, zajímavě je řešeno přepínání výdechů ventilace – nastavuje se na tlačítku v podobě pasažéra. Středový panel s tunelem jsou opět vyvedeny v béžovém plastu s imitací kořenového dřeva a leštěným hliníkem. Ovladač automatické převodovky stejně jako volant jsou obšity nejjemnější béžovou kůží. Na středovém tunelu se dále nacházejí úložné boxy, chladnička a loketní opěrka opět v kůži.

Zadní sedadla ve světlé kuži mají vynikající ergonomii a perličkou je aktivní opěrka hlavy, která se přizpůsobí potřebám pasažérů. Místa nad hlavou je i přes výrazné zkosení C sloupku dost i pro dvoumetrového pasažéra. Jedinou slabinou je pouze průměrný prostor pro kolena cestujících vzadu. Na tuto třídu automobilů bychom očekávali nějaký ten centimetr navíc.

Zavazadlový prostor disponuje objemem 480 litrů s nízkou nákladovou hranou. Trochu jsme v něm postrádali sendvičovou podlahu, kterou disponují některé další modely Volvo.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Krásná Valkýra, Luxusní klub
  2. Koncert pro šest válců, automatickou převodovku a přesné řízení, Do klubu, Alfréde
  3. Závěr, Cena, Naměřená dynamika, Technické parametry
  4. Fotogalerie
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 31 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků