Volvo S60 R: pokračování sportovní tradice (představení)

Písmenem „R“ Volvo označuje nejvýkonnější modely, pokračováním této tradice jsou modely S60R a V70R, které budou poprvé představeny na letošním pařížském autosalonu.
Volvo S60 R: pokračování sportovní tradice (představení)

První předzvěstí toho, že v modelové řadě S60 bude model s označením „R“, byly zprávy o konceptu PCC, které se pak na předloňském, také pařížském, autosalonu staly skutečností.

Elektronicky řízený systém AWD, vznikl ve spolupráci se známou firmou Haldex ze Švédska. Charakteristickou vlastností tohoto systému je velmi rychlá reakce na jakékoli přetáčivé nebo nedotáčivé tendence automobilu.

Tím nejzajímavějším, co může Volvo S60 R nabídnout, je elektronický systém „Four-C“ neboli Čtyři-C (Continuously Controlled Chassis Concept = Průběžná kontrola podvozku). Na vývoji tohoto unikátního systému Volvo dlouhodobě spolupracovalo s firmou Öhlins Racing AB. Na systému Čtyř C je unikátní schopnost sběru velkého množství informací z velkého počtu senzorů. Děje se tak přibližně 500x za sekundu. Na základě těchto informací je pak vybrána ta nejlepší varianta nastavení podvozku.

Mezi nejdůležitější informace patří údaje o zdvihu tlumičů a o zrychlení karoserie. Všechny údaje jsou předávány do centrálního palubního počítače systému Volvo Multiplex. Například, pokud řidič velmi prudce brzdí, tak se tlumiče nastaví tak, aby byl zaručen co největší kontakt pneumatik s vozovkou. Všechno se odehraje těsně před tím, než se brzdové destičky „zakousnou“ do kotoučů. Řidič má možnost zvolit tři režimy nastavení podvozku. Může volit mezi módy Comfort, Sport a Advanced sport. Tyto volby však značí jakési úvodní nastavení tlumičů nebo ještě lépe informují systém o zvoleném řidičském stylu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přesto se dá říct, že první volba je vhodná spíš na pohodlné cestování na letní dovolenou a poslední pak dává  pasažérům o stavu cesty velmi přesné informace. Na bezpečnou jízdu dohlíží také systémy DSTC (Dynamická kontrola stability a trakce). Pod kapotou „erka“ našel své uplatnění přeplňovaný pětiválec o objemu 2,5 litru a výkonu 300 koní. Vůz dosahuje kroutícího momentu 400 Nm při 2 100 otáčkách za minutu. Volvo S60 R s manuální převodovkou dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za přibižně 5,8 vteřiny, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Kromě šestistupňové manuální převodovky je možné k motoru zvolil také pětistupňový Geartronic, tedy převodovku automatickou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Brzdy plně odpovídají ostatním výkonovým charakteristikám vozu Volvo S60 R. Čtyřpískové brzdové třemeny jsou vyrobeny z hliníku. Přední brzdové kotouče mají průměr 330 mm a šířku 32 mm, zadní pak mají 330 mm a tloušťku 28 mm. Popsaným parametrům odpovídá i brzdná dráha vozu Volvo S60 R. Ze 100 km/h rychlosti zastaví na dráze 36 metrů.

Desing karoserie je střízlivý a zároveň velmi funkční. Kromě nového designu litých kol (pětipaprskové disky označené nenápadným logem R, jsou dodávány ve velikostech 17“ a 18“ a obuty pneumatikami Pirelli P-Zero Rosso o rozměru 235/45 nebo 235/40) prodělal změny například přední nárazník a to takové, aby přiváděl více vzduchu. Dalším prvkem je zadní spoiler. Jeho úkolem je omezit vztlakové síly na zadní nápravu o dvacet procent, což plní.

Klepněte pro větší obrázek

V interiéru je také dbáno na exkluzivitu. Pozornost upoutají čtyři jasně modré, stříbrně orámované přístroje , které svým vzhledem připomínají exkluzivní hodinky. Tříramenný, kůží potažený volant je částečně protažený do elipsy, čímž je zajištěn dobrý úchop. Kůže je prošita modře v souladu s barevným laděním prvků. Výrazně tvarovaná jsou sportovní sedadla vozu S60 R. Jedním z potahových materiálů je také neopracovaná přírodní kůže.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Volvo S60 R se bude vyrábět v belgickém závodu Volvo v Gentu a vůz V70 R ve Švédsku v závodě Torslanda. Se zahájením výroby se počítá počátkem roku 2003 a počítá se s výrobou omezeného počtu automobilů, aby zůstala zachována exkluzivita.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků