29
Fotogalerie

Volvo S40 2,0 D: viking na cestách (test)

Volvo S40 dnes není žádnou horkou novinkou. Je s prostředním diesel pod kapotou s to bojovat s dnešní konkurencí?

Kapitoly článku:


V roce 1995 byl na evropský trh uveden zbrusu nový sedan S40 a kombi V40, které ve výrobě nahradily model 450. Vyráběly se v nizozemské továrně NedCar jako joint-venture s Mitsubishi, které na stejném základě vyrábělo neméně zajímavý model Carisma. Ačkoliv základ obou aut byl totožný, ve výsledku byla hodně odlišná, konkrétně z 5 000 dílů měla 4 000 rozdílných. V roce 2000 prošly oba modely faceliftem, v roce 2004 je nahradila nová generace, která o zákazníky bojuje do dnešních dnů.

Nová generace dostala především zbrusu nový podvozek, který je v rámci koncernu Ford společný s Fordem Focus a C-Max nebo Mazdou 3. Tentokrát jsme měli možnost testovat Volvo S40 se zlatým středem z nabídky turbodieselů. Je jím dvoulitr převzatý od Fordu nebo PSA chcete-li. Jak se bude tento internacionál chovat pod kapotou Švéda?

volvo_s40_20d/P1370469.JPG volvo_s40_20d/P1370475.JPG volvo_s40_20d/P1370481.JPG volvo_s40_20d/P1370494.JPG

První dojem

Masivní příď nám dnes sice přijde skutečně mohutná, ale po jemném faceliftu, kterého se vůz dočkal pře pár týdny, je podle prvních fotografií ještě o něco mohutnější. Tvoří ji značně předsunutá maska chladiče s typickým Volvo grilem, od něj se podobně jako u Škody Octavia  rozbíhá směrem k rohům rozměrného čelního skla přední kapota.

Přední světlomety s čirou optikou a modrou potkávací čočkou působí v kombinaci s tmavě modrou metalízou úžasně. Před nimi je přední nárazník, který tvoří jednu linii s předsunutým grilem. Masivní přední nárazník s výrazným spodním žebrováním zasahuje až k výrazným předním blatníkům. V jeho dolní neprobarvené plastové části najdeme malá kruhová přední mlhová světla.

Parádním detailem jsou vnější zpětná zrcátka ve stříbrné metalíze, která právě s tmavě modrou metalízou dobře ladí. Dojem z přídě ještě umocňuje decentní spoiler pod nárazníkem. Pohled zboku naznačuje dynamiku vozu, které se ale v testované verzi zas tak moc nedočkáte.

Nízký podvozek, mohutné blatníky, subtilní dveře a výrazně sportovní záď se jednoznačně inspirovaly u BMW, ale co je komu do toho. Je to prostě další báječné Volvo. Vzhled vozu ozvlášťňují krásná sedmnáctipalcová litá kola Zaurac s pneumatikami o rozměrech 205/50.

Zadní partie Volva připomínají další modely švédské automobilky. Je to dáno zejména ostře skloněným zadním sklem, ostrou hranou zavazadelníku a barokními koncovými svítilnami s čirou optikou.

Víko zavazadlového prostoru nese decentní lištu nad SPZ a typický nápis Volvo. Tuto stylovou jednoduchost doplňuje zadní nárazník s nekomplikovaným klenutím, ostřejšími rohy a plastovou lištou v barvě karosérie, která navíc nese parkovací senzory.

Kompaktní, ale útulný interiér

Po otevření předních dveří řidiče uvítá jednoduchá a praktická palubní deska z měkčených plastů. Nejvýraznějším prvkem je předsunutý středový panel, za kterým se nachází odkládací přihrádka. Tento prvek od nejmenšího Volva převzala i vlajková loď S80 ve své poslední generaci.

Architektura tenkého středového panelu stojí za zmínku. Najdete na ni ovládání klimatizace, audiosoustavy a ventilace, kterou lze nastavit tlačítky ve tvaru sedícího člověka. To je věc obvyklá u značky Mercedes-Benz. Součástí středového panelu je ještě kulisa řadicí páky; ruční brzda, přihrádky a středová loketní opěrka s úložným boxem jsou již prvky středového tunelu.

Přístrojový štít s analogovými přístroji a digitálním displejem palubního počítače je společný pro modely S40/V50/C30. Značí jednoduchost a nekomplikovanou ergonomii, ve které by se měl nový řidič vyznat i bez návodu. Výškově a podélně nastavitelný volant skvěle padne do ruky jeho součástí je také ovládání audiosoustavy s možností připojení mobilního telefonu přes bluetooth.

Interiér Volva S40 bezpochyby nepatří k největším a jeho úhlavní skandinávský rival Saab 9-3 ho s přehledem trumfne. Na předních sedadlech to ještě není tak markantní jako vzadu, S40 je přece jen pořád na půli cesty mezi kompaktem a střední třídou a v některých ohledech je to znát. 

Vepředu problém není, prostoru na předních sedadel je dostatek, cestující se nemusejí omezovat. Přední sedadla mají veskrze příjemné tvarování, vynikající boční vedení a aktivní opěrku hlavy, která je lehce předsunutá dopředu. Architektura výplní dveří je překvapivě jednoduchá.

Zadní sedadla zaujmou výrazným tvarováním a aktivním opěrkami. Nabízejí také výklopnou středovou loketní opěrku s držákem na dva nápoje. Místa vzadu ale není mnoho, problém budou mít hlavně dvoumetroví pasažéři s tím, kam umístit kolena a hlavu. To je nejslabší místo švédského sedanu.

Zavazadlový prostor má objem 404 litrů, zvětšit jej lze sklopením opěradel zadních sedadel na 884 litrů, což u větších modelů Volva nelze. Rovné dno zavazadlového prostoru nese překližkovou přepážku k oddělení zavazadel.

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud