Volvo S40 dnes není žádnou horkou novinkou. Je s prostředním diesel pod kapotou s to bojovat s dnešní konkurencí?
Kapitoly článku:
V roce 1995 byl na evropský trh uveden zbrusu nový sedan S40 a kombi V40, které ve výrobě nahradily model 450. Vyráběly se v nizozemské továrně NedCar jako joint-venture s Mitsubishi, které na stejném základě vyrábělo neméně zajímavý model Carisma. Ačkoliv základ obou aut byl totožný, ve výsledku byla hodně odlišná, konkrétně z 5 000 dílů měla 4 000 rozdílných. V roce 2000 prošly oba modely faceliftem, v roce 2004 je nahradila nová generace, která o zákazníky bojuje do dnešních dnů.
Nová generace dostala především zbrusu nový podvozek, který je v rámci koncernu Ford společný s Fordem Focus a C-Max nebo Mazdou 3. Tentokrát jsme měli možnost testovat Volvo S40 se zlatým středem z nabídky turbodieselů. Je jím dvoulitr převzatý od Fordu nebo PSA chcete-li. Jak se bude tento internacionál chovat pod kapotou Švéda?
První dojem
Masivní příď nám dnes sice přijde skutečně mohutná, ale po jemném faceliftu, kterého se vůz dočkal pře pár týdny, je podle prvních fotografií ještě o něco mohutnější. Tvoří ji značně předsunutá maska chladiče s typickým Volvo grilem, od něj se podobně jako u Škody Octavia rozbíhá směrem k rohům rozměrného čelního skla přední kapota.
Přední světlomety s čirou optikou a modrou potkávací čočkou působí v kombinaci s tmavě modrou metalízou úžasně. Před nimi je přední nárazník, který tvoří jednu linii s předsunutým grilem. Masivní přední nárazník s výrazným spodním žebrováním zasahuje až k výrazným předním blatníkům. V jeho dolní neprobarvené plastové části najdeme malá kruhová přední mlhová světla.
Parádním detailem jsou vnější zpětná zrcátka ve stříbrné metalíze, která právě s tmavě modrou metalízou dobře ladí. Dojem z přídě ještě umocňuje decentní spoiler pod nárazníkem. Pohled zboku naznačuje dynamiku vozu, které se ale v testované verzi zas tak moc nedočkáte.
Nízký podvozek, mohutné blatníky, subtilní dveře a výrazně sportovní záď se jednoznačně inspirovaly u BMW, ale co je komu do toho. Je to prostě další báječné Volvo. Vzhled vozu ozvlášťňují krásná sedmnáctipalcová litá kola Zaurac s pneumatikami o rozměrech 205/50.
Zadní partie Volva připomínají další modely švédské automobilky. Je to dáno zejména ostře skloněným zadním sklem, ostrou hranou zavazadelníku a barokními koncovými svítilnami s čirou optikou.
Víko zavazadlového prostoru nese decentní lištu nad SPZ a typický nápis Volvo. Tuto stylovou jednoduchost doplňuje zadní nárazník s nekomplikovaným klenutím, ostřejšími rohy a plastovou lištou v barvě karosérie, která navíc nese parkovací senzory.
Kompaktní, ale útulný interiér
Po otevření předních dveří řidiče uvítá jednoduchá a praktická palubní deska z měkčených plastů. Nejvýraznějším prvkem je předsunutý středový panel, za kterým se nachází odkládací přihrádka. Tento prvek od nejmenšího Volva převzala i vlajková loď S80 ve své poslední generaci.
Architektura tenkého středového panelu stojí za zmínku. Najdete na ni ovládání klimatizace, audiosoustavy a ventilace, kterou lze nastavit tlačítky ve tvaru sedícího člověka. To je věc obvyklá u značky Mercedes-Benz. Součástí středového panelu je ještě kulisa řadicí páky; ruční brzda, přihrádky a středová loketní opěrka s úložným boxem jsou již prvky středového tunelu.
Přístrojový štít s analogovými přístroji a digitálním displejem palubního počítače je společný pro modely S40/V50/C30. Značí jednoduchost a nekomplikovanou ergonomii, ve které by se měl nový řidič vyznat i bez návodu. Výškově a podélně nastavitelný volant skvěle padne do ruky jeho součástí je také ovládání audiosoustavy s možností připojení mobilního telefonu přes bluetooth.
Interiér Volva S40 bezpochyby nepatří k největším a jeho úhlavní skandinávský rival Saab 9-3 ho s přehledem trumfne. Na předních sedadlech to ještě není tak markantní jako vzadu, S40 je přece jen pořád na půli cesty mezi kompaktem a střední třídou a v některých ohledech je to znát.
Vepředu problém není, prostoru na předních sedadel je dostatek, cestující se nemusejí omezovat. Přední sedadla mají veskrze příjemné tvarování, vynikající boční vedení a aktivní opěrku hlavy, která je lehce předsunutá dopředu. Architektura výplní dveří je překvapivě jednoduchá.
Zadní sedadla zaujmou výrazným tvarováním a aktivním opěrkami. Nabízejí také výklopnou středovou loketní opěrku s držákem na dva nápoje. Místa vzadu ale není mnoho, problém budou mít hlavně dvoumetroví pasažéři s tím, kam umístit kolena a hlavu. To je nejslabší místo švédského sedanu.
Zavazadlový prostor má objem 404 litrů, zvětšit jej lze sklopením opěradel zadních sedadel na 884 litrů, což u větších modelů Volva nelze. Rovné dno zavazadlového prostoru nese překližkovou přepážku k oddělení zavazadel.
Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.
V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.
Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40