Volvo: rekordní rok 2004

Rok 2004 přinesl  společnosti Volvo Car Corporation vynikající výsledky. Díky desetiprocentnímu nárůstu celkových prodejů byl v roce 2004 vytvořen nový rekord – 456 224 prodaných vozidel. „Rok 2004 byl charakteristický trvalými prodejními úspěchy. Konečně byla překonána magická hranice 450 000 vozidel a nyní cítíme, že náš dlouhodobý cíl 600 000 prodaných vozidel je konečně na dosah,” říká Hans-Olov Olsson, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Corporation.

Všechny trhy si až na jedinou výjimku vedly velmi dobře a zaznamenaly nejen výrazný nárůst počtu prodaných vozidel, ale také posílení tržního podílu. To platí zejména pro nejvýznamnější trhy – Severní Ameriku a Evropu. V roce 2004 byl zaznamenán bezpočet prodejních rekordů. Ke konci roku prodej v Evropě vzrostl o plných 30 procent. (Hodnoty v závorkách uvádějí prodejní výsledky za rok 2003.)

Každé třetí Volvo do Severní Ameriky

Téměř jedna třetina všech vozů Volvo vyrobených v roce 2004 byla prodána v Severní Americe. Celkový počet automobilů prodaných v signatářských zemích NAFTA dosáhl 154 000 (148 528), přičemž v USA byl zaznamenán nový rekord 139 155 (134 620) prodaných vozů Volvo, což představuje nárůst o tři a půl procenta. V Kanadě bylo prodáno 11 135 (10 750) vozidel, což odpovídá přibližně stejnému tempu růstu, jako v případě USA. 3 356 (2 721) nových vozů Volvo bylo prodáno v Mexiku.

Hlavním důvodem tak velkého úspěchu značky na severoamerickém trhu je model XC90, který je nyní nabízen s motorem V8, a kompaktní modely S40 a V50, které zaznamenaly skutečně raketový start. Z téměř 140 000 vozidel prodaných v USA bylo 39 630 kusů řady XC90.

Severské trhy si udržely vedoucí pozici v oblasti podílu na trhu

Na severských trzích bylo prodáno celkem 71 547 (64 705) nových vozů Volvo. V počtu prodaných vozidel zůstává  druhým největším trhem společnosti Volvo Cars Švédsko. Díky silnému nárůstu v průběhu posledních několika týdnů roku bylo prodáno celkem 51 464 (47 928) vozidel, což v porovnání s předcházejícím rokem představuje nárůst o sedm a půl procenta. Společnost si díky tomu udržela tržní podíl 20 procent.           

V Norsku byl zaznamenán největší procentuální nárůst prodejů ze všech severských zemí, přičemž jeho míra dosáhla plných 53 procent. Pokud se týče počtu prodaných vozů, ten dosáhl hodnoty 6 494 (4 241). Ve Finsku bylo prodáno 10 076 (9 284) nových vozů Volvo, zatímco v Dánsku se prodalo 3 513 (3 252) vozidel.

Třemi nejvýznamnějšími trhy pokud se týče podílu na trhu jsou severské země v pořadí Švédsko s 20,1 procenty, Finsko se 6,8 procenty a Norsko s 5,6 procenty. 

Evropa rychle vpřed

Všechny Evropské trhy se posunuly vpřed. Boj o třetí příčku spolu tradičně svádějí Velká Británie a Německo. V roce 2004 vyhrála Británie s 40 159 prodanými vozy Volvo, což odpovídá mírnému nárůstu na úrovni přibližně tří procent. Německo však zaznamenalo velkolepý návrat po poklesu v letech 2002 a 2003 a dosáhlo růstu o více než 25 procent, díky čemuž se, přes silnou konkurenci, podařilo prodat 38 085 (30 285) vozů Volvo.

Největší nárůst podílu na trhu ze všech evropských trhů byl zaznamenán v Belgii. Růst o více než 37 procent zde vedl k dosažení nejlepšího výsledku v historii - 12 929  vozů (9 426). Téměř stejnou úroveň růstu zaznamenala také Francie, kde 11 989 (8 775) prodaných vozidel představovalo nárůst o 36,6 procent.

Mezi další významné trhy patřily Itálie s 19 390 (18 416) prodanými vozidly, Nizozemsko s 19 225 (16 204) a Španělsko s 15 925 (14 034) prodanými vozidly. V tomto kontextu je vhodné zmínit také Řecko, kde počet prodaných vozů Volvo v roce 2004 vzrostl o 67 procent z 1 344 na 2 240 – jednalo se o nejvyšší procentuální nárůst na jednotlivém trhu v roce 2004.

Japonsko proti trendu, Asijsko-tichomořská oblast stabilní

Japonsko je jediným významným trhem značky Volvo, který popírá loňský prodejní trend. To je částečně možné vysvětlit tím, že došlo ke zpoždění nových modelů S40 a V50, což mělo nepříznivý vliv na celkové prodejní výsledky. Prodej v roce 2004 dosáhl 13 919 (14 755) vozidel, což představuje pokles o 5,7 procenta.

Země v takzvané Asijsko-tichomořské oblasti, Oceánie a jihovýchodní Asie si udržely své pozice bez jakýchkoliv dramatických změn. Očekávaný rozmach v Číně – která je považována za nově vznikající a rostoucí trh – se ve druhé polovině roku zpomalil a konečný výsledek dosáhl 2 609 (2 516) prodaných vozidel.

Na trzích VCAP tak bylo celkem prodáno 13 152 (12 065) nových vozů Volvo.

Růst i na dalších trzích

Na dalších zámořských trzích spravovaných společností Volvo Car Overseas Corporation (střední a jižní Afrika, Afrika, Střední východ, bývalý Sovětský svaz a další) se situace výrazně lišila v nárůstu i počtu prodaných vozidel. Celkem bylo prodáno 16 679 (13 838) automobilů. Největšími trhy skupiny jsou Rusko a Jihoafrická republika.

Rusko si s 5 005 (4 991) prodanými automobily udrželo objem prodeje z roku 2003 a také jeho 20 procentní podíl v segmentu zůstal zachován. 4 602 (3 111) nových vozů prodaných v Jižní Africe oproti tomu představuje masivní nárůst o 47,9 procenta.    

Ještě větší procentuální růst byl v minulém roce zaznamenán v Turecku. 1 971 prodaných vozů Volvo za rok 2004 představuje v porovnání s předcházejícím rokem nárůst o plných 57,9 procenta.

Deset největších trhů společnosti Volvo Cars v roce 2004:

  • USA: 139 155 (134 620)
  • Švédsko: 51 464   (47 928)
  • Velká Británie: 40 159   (39 135)
  • Německo: 38 085   (30 285)
  • Itálie: 19 390   (18 416)
  • Nizozemsko: 19 225   (16 204)
  • Španělsko: 15 925   (14 034)
  • Japonsko: 13 919   (14 755)
  • Belgie: 12 929     (9 426)
  • Francie: 11 989     (8 775)

XC90 – nejlépe prodávaný model

Již během svého druhého úplného kalendářního roku na trhu se Volvo XC90 stalo nejlépe prodávaným modelem značky. Na základě enormních prodejních úspěchů modelu XC90 v průběhu prvního roku prodeje bylo před rokem rozhodnuto zvýšit objem výroby z 65 000 na více než 90 000 za rok, přičemž celkový počet vozidel prodaných v roce 2004 dosáhl hodnoty 84 032 (62 177). Po nedávném představení motoru V8 pro tuto modelovou řadu se očekává, že prodej v roce 2005 překročí hranici 100 000 vozidel.
Také systém pohonu všech kol AWD u automobilů Volvo se setkal s velkým úspěchem. V roce 2004 bylo prodáno 143 000 vozů Volvo se systémem AWD, což znamená, že prakticky každé třetí prodané Volvo je vybaveno pohonem všech kol.

Dobře se v průběhu minulého roku prodávaly nové modely S40 a V50. Zákazníkům v celém světě jich bylo dodáno více než 100 000.

Pět nejlépe prodávaných modelů Volvo v roce 2004:

  • XC90  84 032 
  • V70  74 656 
  • S60  73 121 
  • S40 (nová) 53 085 
  • V50  47 743 

Nárůst i v České republice

Úspěšný byl loňský rok i na tuzemském trhu, přestože celkový trh poklesl.  Dohromady se na něm prodalo  rekordních 1 144 vozidel (1 044), což představuje nárůst o 9,6  procenta. Na tomto úspěchu se nejvíce podílel model XC90 s 267 prodanými vozy (143), tedy s nárůstem 87 procent. Vozů nového modelu S40 se prodalo 152 a V50 180.

Výroba v roce 2004

V květnu 2004 byla ukončena výroba předcházejícího středního modelu S40 a jeho kombi verze V40 v továrně NedCar v holandském Bornu. Společnost Volvo Cars tím ukončila své 32 leté působení v Nizozemsku. Poslední vyrobený automobil, který byl shodou okolností miliontým vozem řady S40/V40, bylo Volvo V40, které bylo darováno na charitativní účely.

Hlavní výroba společnosti Volvo Cars se nyní soustředí do dvou továren společnosti – závodu Torslanda v Göteborgu (který v roce 2004 oslavil 40. výročí od svého otevření) a do závodu v belgickém Gentu, kde se vyrábějí nové modely S40 a V50. Oba tyto závody v minulém roce výrazně rozšířily výrobu a dnes jsou na budoucnost připraveny s ještě vyšší výrobní kapacitou. Torslanda může dokonce zavést třísměnný provoz. V současnosti jsou kapacitní limity 190 000 vozidel v závodě Torslanda a 270 000 vozidel v závodě v Gentu. Dlouhodobým cílem je, aby každá továrna dokázala vyrobit až 500 000 vozidel ročně, pokud to bude poptávka vyžadovat.

Závod Uddevalla, kde se vyrábí kabriolet Volvo C70, je nyní vlastněn a provozován společným podnikem Pininfarina Sverige AB, ve kterém Pininfarina vlastní 60 procent a Volvo Cars 40 procent akcií. Zde se bude vyrábět příští generace kabrioletu Volvo.

Kromě těchto výrobních závodů společnost Volvo Cars vlastní také montážní linky v Jižní Africe, Thajsku a v Malajsii. Společnost Volvo Cars vyrobila v roce 2004 celkem 460 000 vozidel. 

Prakticky každé druhé Volvo prodané v Evropě je dnes poháněno dieselovým motorem. V roce 2004 společnost Volvo Cars rozšířila svou nabídku dieselových motorů o dvě varianty, přičemž v obou případech se jednalo o čtyřválcové motory se zdvihovým objemem 1,6 a 2,0 litru. Oba motory jsou výsledkem společného vývoje s koncerny Ford/PSA.

Továrna na výrobu motorů ve městě Skövde v prosinci oznámila, že společnost Ford Motor Company bude vyrábět čtyřválcovou dvoulitrovou verzi právě v tomto závodě. Naopak výroba šestiválcového zážehového motoru bude ze závodu Skövde převedena do továrny Ford ve městě Bridgend ve Velké Británii.

Produktové novinky v roce 2004

Mezi hlavní modelové novinky v roce 2004 patřil facelift modelů S60, V70 a XC70 pro modelový rok 2005. Představení nových modelů bylo spojeno s prezentací systému BLIS. Jedná se o systém, který sleduje mrtvé úhly za vozidlem a upozorní řidiče, pokud se v mrtvém úhlu nachází jiný automobil. Díky systému BLIS je předjíždění a změna jízdního pruhu bezpečnější a jednodušší.

Na Pařížském autosalonu v září společnost Volvo Cars představila zcela nový 4,4 litrový motor V8 s výkonem 315 k určený pro model XC90, a to zejména pro americký trh. Motor se vyznačuje především svými kompaktními rozměry, nízkou spotřebou paliva a důmyslnými technickými řešeními pro snižování emisí.                                                                             

Ke konci roku 2004 společnost Volvo Cars oznámila, že do jednoho roku budou oba modely S40 a V50 na švédském trhu dostupné s motory  používajícími palivo E85 (85 % ethanolu/15 % benzínu). Modely S60, V70 a S80 budou na některých evropských trzích nadále souběžně nabízeny v provedení Bi-Fuel (na dvě paliva).

„Síla značky Volvo je velká a nadále roste. Respekt, s jakým je společnost Volvo Cars přijímána a úsilí, nadšení a odhodlání charakterizující činnost společnosti ve mně vytvářejí pocit, že má práce je jednou z nejprospěšnějších na světě,” uzavírá Hans-Olov Olsson.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků