Volvo: rekordní rok 2004

Volvo: rekordní rok 2004

Rok 2004 přinesl  společnosti Volvo Car Corporation vynikající výsledky. Díky desetiprocentnímu nárůstu celkových prodejů byl v roce 2004 vytvořen nový rekord – 456 224 prodaných vozidel. „Rok 2004 byl charakteristický trvalými prodejními úspěchy. Konečně byla překonána magická hranice 450 000 vozidel a nyní cítíme, že náš dlouhodobý cíl 600 000 prodaných vozidel je konečně na dosah,” říká Hans-Olov Olsson, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Corporation.

Všechny trhy si až na jedinou výjimku vedly velmi dobře a zaznamenaly nejen výrazný nárůst počtu prodaných vozidel, ale také posílení tržního podílu. To platí zejména pro nejvýznamnější trhy – Severní Ameriku a Evropu. V roce 2004 byl zaznamenán bezpočet prodejních rekordů. Ke konci roku prodej v Evropě vzrostl o plných 30 procent. (Hodnoty v závorkách uvádějí prodejní výsledky za rok 2003.)

Každé třetí Volvo do Severní Ameriky

Téměř jedna třetina všech vozů Volvo vyrobených v roce 2004 byla prodána v Severní Americe. Celkový počet automobilů prodaných v signatářských zemích NAFTA dosáhl 154 000 (148 528), přičemž v USA byl zaznamenán nový rekord 139 155 (134 620) prodaných vozů Volvo, což představuje nárůst o tři a půl procenta. V Kanadě bylo prodáno 11 135 (10 750) vozidel, což odpovídá přibližně stejnému tempu růstu, jako v případě USA. 3 356 (2 721) nových vozů Volvo bylo prodáno v Mexiku.

Hlavním důvodem tak velkého úspěchu značky na severoamerickém trhu je model XC90, který je nyní nabízen s motorem V8, a kompaktní modely S40 a V50, které zaznamenaly skutečně raketový start. Z téměř 140 000 vozidel prodaných v USA bylo 39 630 kusů řady XC90.

Severské trhy si udržely vedoucí pozici v oblasti podílu na trhu

Na severských trzích bylo prodáno celkem 71 547 (64 705) nových vozů Volvo. V počtu prodaných vozidel zůstává  druhým největším trhem společnosti Volvo Cars Švédsko. Díky silnému nárůstu v průběhu posledních několika týdnů roku bylo prodáno celkem 51 464 (47 928) vozidel, což v porovnání s předcházejícím rokem představuje nárůst o sedm a půl procenta. Společnost si díky tomu udržela tržní podíl 20 procent.           

V Norsku byl zaznamenán největší procentuální nárůst prodejů ze všech severských zemí, přičemž jeho míra dosáhla plných 53 procent. Pokud se týče počtu prodaných vozů, ten dosáhl hodnoty 6 494 (4 241). Ve Finsku bylo prodáno 10 076 (9 284) nových vozů Volvo, zatímco v Dánsku se prodalo 3 513 (3 252) vozidel.

Třemi nejvýznamnějšími trhy pokud se týče podílu na trhu jsou severské země v pořadí Švédsko s 20,1 procenty, Finsko se 6,8 procenty a Norsko s 5,6 procenty. 

Evropa rychle vpřed

Všechny Evropské trhy se posunuly vpřed. Boj o třetí příčku spolu tradičně svádějí Velká Británie a Německo. V roce 2004 vyhrála Británie s 40 159 prodanými vozy Volvo, což odpovídá mírnému nárůstu na úrovni přibližně tří procent. Německo však zaznamenalo velkolepý návrat po poklesu v letech 2002 a 2003 a dosáhlo růstu o více než 25 procent, díky čemuž se, přes silnou konkurenci, podařilo prodat 38 085 (30 285) vozů Volvo.

Největší nárůst podílu na trhu ze všech evropských trhů byl zaznamenán v Belgii. Růst o více než 37 procent zde vedl k dosažení nejlepšího výsledku v historii - 12 929  vozů (9 426). Téměř stejnou úroveň růstu zaznamenala také Francie, kde 11 989 (8 775) prodaných vozidel představovalo nárůst o 36,6 procent.

Mezi další významné trhy patřily Itálie s 19 390 (18 416) prodanými vozidly, Nizozemsko s 19 225 (16 204) a Španělsko s 15 925 (14 034) prodanými vozidly. V tomto kontextu je vhodné zmínit také Řecko, kde počet prodaných vozů Volvo v roce 2004 vzrostl o 67 procent z 1 344 na 2 240 – jednalo se o nejvyšší procentuální nárůst na jednotlivém trhu v roce 2004.

Japonsko proti trendu, Asijsko-tichomořská oblast stabilní

Japonsko je jediným významným trhem značky Volvo, který popírá loňský prodejní trend. To je částečně možné vysvětlit tím, že došlo ke zpoždění nových modelů S40 a V50, což mělo nepříznivý vliv na celkové prodejní výsledky. Prodej v roce 2004 dosáhl 13 919 (14 755) vozidel, což představuje pokles o 5,7 procenta.

Země v takzvané Asijsko-tichomořské oblasti, Oceánie a jihovýchodní Asie si udržely své pozice bez jakýchkoliv dramatických změn. Očekávaný rozmach v Číně – která je považována za nově vznikající a rostoucí trh – se ve druhé polovině roku zpomalil a konečný výsledek dosáhl 2 609 (2 516) prodaných vozidel.

Na trzích VCAP tak bylo celkem prodáno 13 152 (12 065) nových vozů Volvo.

Růst i na dalších trzích

Na dalších zámořských trzích spravovaných společností Volvo Car Overseas Corporation (střední a jižní Afrika, Afrika, Střední východ, bývalý Sovětský svaz a další) se situace výrazně lišila v nárůstu i počtu prodaných vozidel. Celkem bylo prodáno 16 679 (13 838) automobilů. Největšími trhy skupiny jsou Rusko a Jihoafrická republika.

Rusko si s 5 005 (4 991) prodanými automobily udrželo objem prodeje z roku 2003 a také jeho 20 procentní podíl v segmentu zůstal zachován. 4 602 (3 111) nových vozů prodaných v Jižní Africe oproti tomu představuje masivní nárůst o 47,9 procenta.    

Ještě větší procentuální růst byl v minulém roce zaznamenán v Turecku. 1 971 prodaných vozů Volvo za rok 2004 představuje v porovnání s předcházejícím rokem nárůst o plných 57,9 procenta.

Deset největších trhů společnosti Volvo Cars v roce 2004:

  • USA: 139 155 (134 620)
  • Švédsko: 51 464   (47 928)
  • Velká Británie: 40 159   (39 135)
  • Německo: 38 085   (30 285)
  • Itálie: 19 390   (18 416)
  • Nizozemsko: 19 225   (16 204)
  • Španělsko: 15 925   (14 034)
  • Japonsko: 13 919   (14 755)
  • Belgie: 12 929     (9 426)
  • Francie: 11 989     (8 775)

XC90 – nejlépe prodávaný model

Již během svého druhého úplného kalendářního roku na trhu se Volvo XC90 stalo nejlépe prodávaným modelem značky. Na základě enormních prodejních úspěchů modelu XC90 v průběhu prvního roku prodeje bylo před rokem rozhodnuto zvýšit objem výroby z 65 000 na více než 90 000 za rok, přičemž celkový počet vozidel prodaných v roce 2004 dosáhl hodnoty 84 032 (62 177). Po nedávném představení motoru V8 pro tuto modelovou řadu se očekává, že prodej v roce 2005 překročí hranici 100 000 vozidel.
Také systém pohonu všech kol AWD u automobilů Volvo se setkal s velkým úspěchem. V roce 2004 bylo prodáno 143 000 vozů Volvo se systémem AWD, což znamená, že prakticky každé třetí prodané Volvo je vybaveno pohonem všech kol.

Dobře se v průběhu minulého roku prodávaly nové modely S40 a V50. Zákazníkům v celém světě jich bylo dodáno více než 100 000.

Pět nejlépe prodávaných modelů Volvo v roce 2004:

  • XC90  84 032 
  • V70  74 656 
  • S60  73 121 
  • S40 (nová) 53 085 
  • V50  47 743 

Nárůst i v České republice

Úspěšný byl loňský rok i na tuzemském trhu, přestože celkový trh poklesl.  Dohromady se na něm prodalo  rekordních 1 144 vozidel (1 044), což představuje nárůst o 9,6  procenta. Na tomto úspěchu se nejvíce podílel model XC90 s 267 prodanými vozy (143), tedy s nárůstem 87 procent. Vozů nového modelu S40 se prodalo 152 a V50 180.

Výroba v roce 2004

V květnu 2004 byla ukončena výroba předcházejícího středního modelu S40 a jeho kombi verze V40 v továrně NedCar v holandském Bornu. Společnost Volvo Cars tím ukončila své 32 leté působení v Nizozemsku. Poslední vyrobený automobil, který byl shodou okolností miliontým vozem řady S40/V40, bylo Volvo V40, které bylo darováno na charitativní účely.

Hlavní výroba společnosti Volvo Cars se nyní soustředí do dvou továren společnosti – závodu Torslanda v Göteborgu (který v roce 2004 oslavil 40. výročí od svého otevření) a do závodu v belgickém Gentu, kde se vyrábějí nové modely S40 a V50. Oba tyto závody v minulém roce výrazně rozšířily výrobu a dnes jsou na budoucnost připraveny s ještě vyšší výrobní kapacitou. Torslanda může dokonce zavést třísměnný provoz. V současnosti jsou kapacitní limity 190 000 vozidel v závodě Torslanda a 270 000 vozidel v závodě v Gentu. Dlouhodobým cílem je, aby každá továrna dokázala vyrobit až 500 000 vozidel ročně, pokud to bude poptávka vyžadovat.

Závod Uddevalla, kde se vyrábí kabriolet Volvo C70, je nyní vlastněn a provozován společným podnikem Pininfarina Sverige AB, ve kterém Pininfarina vlastní 60 procent a Volvo Cars 40 procent akcií. Zde se bude vyrábět příští generace kabrioletu Volvo.

Kromě těchto výrobních závodů společnost Volvo Cars vlastní také montážní linky v Jižní Africe, Thajsku a v Malajsii. Společnost Volvo Cars vyrobila v roce 2004 celkem 460 000 vozidel. 

Prakticky každé druhé Volvo prodané v Evropě je dnes poháněno dieselovým motorem. V roce 2004 společnost Volvo Cars rozšířila svou nabídku dieselových motorů o dvě varianty, přičemž v obou případech se jednalo o čtyřválcové motory se zdvihovým objemem 1,6 a 2,0 litru. Oba motory jsou výsledkem společného vývoje s koncerny Ford/PSA.

Továrna na výrobu motorů ve městě Skövde v prosinci oznámila, že společnost Ford Motor Company bude vyrábět čtyřválcovou dvoulitrovou verzi právě v tomto závodě. Naopak výroba šestiválcového zážehového motoru bude ze závodu Skövde převedena do továrny Ford ve městě Bridgend ve Velké Británii.

Produktové novinky v roce 2004

Mezi hlavní modelové novinky v roce 2004 patřil facelift modelů S60, V70 a XC70 pro modelový rok 2005. Představení nových modelů bylo spojeno s prezentací systému BLIS. Jedná se o systém, který sleduje mrtvé úhly za vozidlem a upozorní řidiče, pokud se v mrtvém úhlu nachází jiný automobil. Díky systému BLIS je předjíždění a změna jízdního pruhu bezpečnější a jednodušší.

Na Pařížském autosalonu v září společnost Volvo Cars představila zcela nový 4,4 litrový motor V8 s výkonem 315 k určený pro model XC90, a to zejména pro americký trh. Motor se vyznačuje především svými kompaktními rozměry, nízkou spotřebou paliva a důmyslnými technickými řešeními pro snižování emisí.                                                                             

Ke konci roku 2004 společnost Volvo Cars oznámila, že do jednoho roku budou oba modely S40 a V50 na švédském trhu dostupné s motory  používajícími palivo E85 (85 % ethanolu/15 % benzínu). Modely S60, V70 a S80 budou na některých evropských trzích nadále souběžně nabízeny v provedení Bi-Fuel (na dvě paliva).

„Síla značky Volvo je velká a nadále roste. Respekt, s jakým je společnost Volvo Cars přijímána a úsilí, nadšení a odhodlání charakterizující činnost společnosti ve mně vytvářejí pocit, že má práce je jednou z nejprospěšnějších na světě,” uzavírá Hans-Olov Olsson.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Volvo V50 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 112 482 km
Cena: 210 000 Kč
Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 730 km
Cena: 560 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 193 679 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2009
Stav: 175 886 km
Cena: 380 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2007
Stav: 282 174 km
Cena: 166 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků