https://www.bratislavskenoviny.sk/doprava/55239-foto-v-devi... ...
Ten člověk ale nebyl údajně připoutaný... S pásem by šance asi byla dle stavu kabiny.
Čelní naráz by byl lepší ale jak je vidět u volva je to skoro jedno.
Nečetl jsem celou diskuzi, ale Co vím tak volvo se zavázalo že od letošního roku vyrobená auta... v žádném nezemře člověk. Prostě se zavázali a tak to bude. Je jedno jak třeba: omezováním předjížděcího manévru, omezováním rychlosti podle gps-pojedeš max 90 a hotovo...to je jedno prostě nezemře !
uz volvaci priznali ze to nestihnu. holt asi cakali rychlejsie zavedenie autonomneho riadtenia, pretoze nulovu nehodovost dokaze zabezpecit iba to. navyse autonomne auta budu moct jazdit podstatne vyssimi rychlostami, takze tych vyhod je viac.
Co je to blikání obrysových světel Volva?
Pokud by ve švédsku trefil kamion, který vozí dřevo tak to nepřežil. Tyto auta při střetu s osobním autem i s SUV deformují primárně kabinu řidiče. Defo zóna osbáku se na střetu vůbec nepodílí. Řidič v osobáku je s rozmasakrovanou hlavou buď hned mrtvý nebo ho po týdnu odpojí kvůli smrti mozku od přístrojů. Tím by se samozřejmě volvo na netu nechlubilo.
to si cele nepochopil. prave preto sa v usa zacali robit crash testy s malym prekrytim, aby automobilky boli nutene pripravit auto aj na tento naraz. a ked si pozriet na youtube crashtesty pred 5 rokmi a dnes, tak je tam velky pokrok. vtedy vsetkym, i premiovkam, zkolabovala kabina a nasledok bol tebou popisovany. problem je ze tento test euroncap nerobi, takze je mozne ze na EU karach sa setri a nie vsetky su rovnako odolne ako US verzie.tiez nechapem aky si myslis ze je rozdiel medzi nakladakom s drevom a nakladakom cisternou. ako je vidiet na videu, prevaha hybnosti u nakladiaku je masivna
Že ten kkot telefonoval? Tydle dementi jsou nejhorší. 3-[3-[3-[
podla euroncap taketo crashtesty v EU niesu potrebne, pretoze nehody tohto typu sa nestavaju.
Jak vypada small overlap u Skodovky jsem videl u smrtelne nehody u Horomeric v lednu tohoto roku. Ridicka neprezila naraz s autobusen v nejnovejsim Superbu, kdyz vjela do protismeru. Autobus reagoval, troubil a brzdil, auto nereagovalo.
Rychlost a další podminky? Jestli jela jak říkáš, tak mela narazovou rychlost i pres 90km/h. Jak by asi dopadlo volvo?
Jelikoz Volvo ma silne sikme podelne vyztuhy mohla by byt vetsi sance k tomu ze by po autobusu o trochu vice sklouzlo, ale samozrejme cista spekulace...obrazek zde, zminovana vyztuha sedivou barvou - vede od A sloupku k narazniku : http://image.trucktrend.com/f/222912152+w660+h495+cr1... ...
Presne už som to písal vyššie, tak len v skratke.Ako príklad BMW 5er, ktoré sa o prekážku zastavíhttps://www.youtube.com/watch...... A Volvo S90, ktoré sa po nej sklznehttps://www.youtube.com/watch...... Druhý spôsob minimalizuje preťaženia a bez problémov by obstál vyššiu rýchlosť
Ok, prohledl jsem. Je to presne udelane pro test. Jako u ostatnich aut pro evropu, tohle je pro ameriku.Co by udelalo presazeni o par cm na jednu nebo druhou stranu? Druha otazka je, kde dojde k narazu, ono sklouznuti muze zpusobit vetsi skody nez otocnei podle osy. Ale je to opet pouze spekulace a kazda nehoda je jina...
Nemůžu souhlasit. Podívejte se, kdy začala IIHS small overlap testy dělat (2012) a jak tehdy vypadaly výsledky. Většina aut včetně zvučných jmen průšvih jako krá...a. A mrkněte se na výsledky XC90 prodávané od roku 2002 (https://1url.cz/lt7R4)... nebo S80 od roku 2006 (https://1url.cz/Zt7RD).... Volvo na tyhle střety myslelo už 10 let předtím, než je IIHS napadalo testovat. Ostatní se přidaly až po jejich zahájení. Podívejte se, jak dopadl Passat CC (https://1url.cz/wt7Rh)....
Koukám, že odkazy se nepřidaly korektně, vymažte za konce závorky:https://1url.cz/lt7R4... https://1url.cz/Zt7RD... https://1url.cz/wt7Rh...
Volva jsou jistě bezpečná auta, ale z tohoto jednoho případu se dělá zbytečná senzace. Na silnicích se podobných srážek stane hromada a rozhodně za každou nejsou mrtví a zranění. Náraz šel z boku, tedy nikoliv napřímo, protože řidič náklaďáku uhýbal co to šlo, navíc to není náraz do betonového pilíře, ale do deformovatelné překážky, kastle náklaďáku po stranách až ke kolu je dobrá deformační zóna, která je pro vyšší auto výhodná (pro nižší auto může být problematická kvůli podjetí) navíc zakončená kolem, které je také vcelku dobrou deformační zónou. Prostě kolem a dokola, dělá se z toho nesmyslná senzace. V USA zjišťuje státní instituce IIHS počty mrtvých při autonehodách podle značek a modelů aut a Volvo tam nijak nepropadá, ale ani nedominuje, jsou modely aut, kde se nikdo v USA nezabil, Volvo mezi ně nepatří. Je to sice jenom nudná statistika, ale daleko víc vystihuje realitu než jedno video na YT ze kterého se dělají dalekosáhlé závěry.http://www.iihs.org/externaldata/srdata/docs/... ...
Zajímavá statistika. Víceméně z ní ale plyne, že pokud někdo zemře ve Volvu, je to vždycky jen "single-vehicle crash", tedy v podstatě nehoda Volva do pevné překážky nebo převrácení. Naopak při "multi-vehicle crash" tedy srážce více aut nedošlo ke smrťáku ani jednomu. Což je myslím solidní důkaz bezpečnosti. Drtivá většina ostatních modelů tam má opačný výsledek.
Jsou tam modely, které nemají úmrtí ani při single-vehicle crash ani při multi, takže jsou statisticky prostě bezpečnější než to Volvo.
Z pohledu evropana bych oponoval treba tim ze u nas sou uzsi silnice tudiz siroke vozy maji vetsi sanci ke srazce nebo nekam sjet z cesty takze nejaka Seqoia, Ram, pickupy, Q7, X6 apod v nasem prostředí mohou mit necekane problemy... Ale statistiku na to nemam, je to jen muj nazor.
Co se tyka srazek mezi vice vozy bude tam brzy dominovat Tesla, diky tem bateriim jsou vyrazne tezsi nez ostatni vozy... A to bude platit brzo i u nas - pluginy,hybridy budou hybnosti pri nehode vyhravat na klasickymi vozy se spalovacim motorem.
jen jestli opravdu oba jeli 60.. spíš to vypadá, že kamion něco dobrzdil.. už při normální crashtestu vylétne zadek auta výš, natož kdyby nabourali v rychlosti 60+60kmh..
Auto sa do značnej miery skĺzlo. Takže preťaženia boli nižšie. Ale to je práve špecialistkou Volva. Maju jeden šikmí nosník nad kolesom, ktorý rieši práve toto. Inak by to mohlo skončiť priamou ranou na A stĺpik. Je to podobne ako small overlap test. Ten už teraz zvládajú viacerí, ale väčšina vsádza práve na pevný A stĺpik s tým, že vyššia rýchlosť sa netestuje. Ako príklad BMW 5er, ktoré sa o prekážku zastavíhttps://www.youtube.com/watch... A Volvo S90, ktoré sa po nej sklznehttps://www.youtube.com/watch... Druhý spôsob minimalizuje preťaženia a bez problémov by obstál vyššiu rýchlosť
navyse europeske auta su iba zodolnene pre US trh. ten isty model pre EU trh zostava bez vystuhy, pretoze proste v EU sa tento druh narazu netestuje a teda usetria par eur nakladov za vystuhu.
Tohle by me docela zajimalo. Mas to necim podlozene nebo je to jen spekulace?
"U zmíněného modelu XC70 byla vysokopevnostní ocel k poměru hmotnosti karoserie zastoupena zhruba 11 procenty, u současných vozů už podíl neklesá pod 33 procent"To je slusnej marketingovej kec. Uvedomte si ze to auto stalo novy par let zpatky pres million a i kdyz (jak autor tvrdi) nema vysoke zastoupeni vysokopevnostni oceli ty plechy a vyztuhy jsou pekne tluste - treba na ty blatniky u volva si muzete v klidu stoupnout nebo se tam posadit a nic se nehne - porovnejte s aktualne vyrabenymi vozy jinych znacek kde karoserie je spis takovy plechovy tenky potah a prohnete tak ze na to zatlacite trochu rukou...Vetsina evropskych vozu by vubec neprosla testem narazu zepredu s 25% presahem (small overlap crash test) americke IIHS, vyrobci setri na hmotnosti kde to jen jde. A o narazu zezadu se radeji vubec nemluvi, tam jsou jeste vetsi problemy napr. Octavia kombi vs audi v 80km/h zezadu => zadni sedacky prestaly temer existovat : http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/2304091-vybrz... ...
vysokopevnostna ocel znamena iba to ze jej pouziju menej, nie ze jej pouziju rovnako a tym zvysia pevnost. proste ide o prachy, auto musi byt tak pevne aby dostalo 5 *, nie viac, to je uz pre automobilky mrhanie peniazmi.
"aby dostalo 5 *, nie viac, to je uz pre automobilky mrhanie peniazmi."Ano, pro vetsinu. Ne pro Volvo ktere na tom stavi nejen celou povest znacky. Mercedes E nebo BMW 5 na tom budou s bezpecnosti podobne (schvalne zminuju auta o tridu vys), ale spotrebni zbozi jako Oktavky, Dustery, Leony a nektere Kyje, tam se setri protoze tam se konkuruje cenou (Nemam nic proti Oktavkam, Dusterum ani jinym zminenym - jen pro poradek). I pres to jsou tyto auta bezpecnejsi a pevnejsi nez byly pred 10 lety, a za 10 let budou jeste vic.
Áno. Konečne si to niekto všimol a v diskusii na plnú hubu povedal. Nie je 5 hviezd ako 5 hviezd a small overlap už vôbec nie. Navyše niektoré značky odrbávajú pevnosť na strane spolujazdca, niektoré od b stĺpika dozadu.
"Při vývoji totiž aplikují zkušenosti získané díky nehodám z reálného provozu, a jak se zdá, nesou svoje ovoce."Vypadá to jako unikátní věc. Toto ale zavedly desítky let zpět i další automobilky. Audi takto zpracovává data od roku 1998, Mercedes mnohem déle. Volvu velká gratulace, kluci umí...
Robí to skoro každý, ale nie každý tomu obetuje toľko. Rôzne výstuhy sú váha navyše, ktorú im žiadny novinár nepochváli.
Spíše než ta bezpečnost Volva za to může hlavně skutečnost, ze kamion trefil "šikovně" Nevzal ho totiž čelně, ale trefil v podstatě bok kamionu a hlavně pneumatiku, která zafungovala jako airbag. Více štěstí, než rozumu. Hlavně se to stalo v relativně malé rychlosti.
Doufám, že z toho příslušné úřady vyvodí nějaké závěry. Např., že 60 km/hod je děsivá rychlost a bude ji třeba snížit na dvacítku.
Pokial touto rychlostou narazite do betonoveho stlpa, potom Vam to pravdepodobne odtrhne krcne stavce a tym aj miechu, inymi slovami, hlava poleti von, ocne gule vylezu z jamiek, mam pokracovat....
Koleso náklaďáku má bližšie k baranidlu ako k airbagu
65+65=130 km/h, řidiče oktávky by už zametali na lopatku.
takhle jednoduše se to nesčítá, záleží na hmotnosti auta a vektoru sil
Patriku ty vůbec nevíš jak se to počítá viď..:-/
Rychlost střetu se nesčítá, tenhle nesmysl se sčítáním snad již vyvrátil dostatečný počet lidí které živí fyzika ;-)
Ale nie je ani pravda, že je to len rýchlosť tvojho vozidla. 10x ťažší nákladiak sa určite nezastaví a ty zrážkou nespomalíš na nulu, ale na nenulovú rýchlosť v opačnom smere.
Sak to já nepsal, jen jsem napsal že rychlost se při nárazu nesčítá. Kdo si to chce spočítat přesně má možnost díky zákonu o zachování hybnosti a zákonu zachovani energie.
Prostě a jednoduše fyzika;-). Jen pro zajímavost si dovolím citaci (volnou): "A tak na planetě Zemi platí 64 + 64 = 64" Vysvětlení? Třeba tady: "https://www.youtube.com/watch?v=uce_CmqCAco". ;-) Není tam asi co více dodat. P.S. Je tragedií tvrdit něco ve smyslu "65 + 65 = 130". V roce 2018. V roce 1415 možná tvrzení pochopitelné. Dnes nikoli. Ale známe to všichni:-( aneb slovní úloha o traktoru přejíždějícím barvu "vyřadí" aspiranty na vzdělání....a vzbudí pohoršení na internetu. Ach jo. :-/
Tak kdyz uz operujes hmotnosti nakladaku, pak nezapomen, ze nenarazil celne, takze zase zadne scitani stavovych velicin. Pouze slozek vektrou. A ty urcite nebudou 65+65
Jinak pro laickou veřejnost, je to součástí fyzikálního zákona o zachování energie.
Chyba - 65 + 65 sa nerovná 130 km/h. kedysi som pozeral program "Ničitelia mýtov". V istej časti sa zaoberali práve touto témou. Pustili auto na betónovú stenu čelne napr 80 km/h, potom 160 km/h. Potom dve rovnaké autá rýchlosťou 80 km/h proti sebe. Poškodenie oboch bolo ako pri 80 km/h voči betónovej stene. Sám som bol prekvapený, pretože som si tiež myslel, že sa to naozaj sčítava. Vysvetlili to pohĺtením energie oboch áut = betónová stena nepohĺtila nič, ale 2 autá absorbovali každé svoju časť energie.Ani SUV nemusí byť vždy bezpečnejšie ako bežné auto. Niekedy sa môže prevrátiť, ak sa zrazí s nízkym autom, ktoré poslúži ako "rampa".Volvo všeobecne vyrábalo vždy jedne z najbezpečnejších áut.
Pointa je v dvoch rovnakých autach, ale nákladiak je 10x ťažší a stratí len časť svojej hybnosti. Je to bližšie tomu nárazu do steny. Aj keď priame sčítanie to nie je.
Az na to, ze rychlosti jako stavove veličiny se pri narazu nescitaji;-)
V pripade zrazek/razu se operuje s vektorovou rychlosti, kinetickou energii a hybnosti... stavova velicina je na dve veci ;-)
Presne, dulezite jsou vektory rychlosti a hlavne hybnosti, ve ktere se pocita i s hmotnosti.
Rychlosti se nesčítají, zde je to zábavnou formou vysvětleno, tak bys to moch pochopit i tyhttps://www.youtube.com/watch... A nechci nijak pochybovat o bezpečnosti Volva, ale ani to nebyl přímo čelní náraz, takže to nebude taková senzace jak na první pohled může vypadat.
Toto video je pro případ této srážky kamionu a SUV nevhodné. Ve videu se uvažuje o dvou stejných, tedy i hmotnostně, autech, ale tady se potkal kamion a SUV. Trochu velký hmotnostní nepoměr. To bys mohl říci, že když se potkám ve svém autě s tankem, tak to oba odskáčeme stejně. Neberu oponování srážkou Fabie s Pandurem české armády. Máme tady nejen jiné chutě a požadavky na kvalitu, oproti jiným státům, ale i fyzikální zákony se u nás asi dají ohnout. :-D
Chapu, ze pro bezny lid sedice nad sklenici piva je toto nevycerpatelnym tematem k diskusi. Ostatne, k delsimu posezeni nad sklenici piva je takove tema skutecnym pozehnanim. ;-)Ostatni by ovsem jiz konecne meli pochopi, ze to, zda se rychlosti scitaji, ci nikoliv, skutecne zalezi jen a pouze na ucelu.
Při čelním nárazu se rychlosti nesčítají...#zakladyfyziky
u takto rozdielnych hmotnosti sa prakticky scitavaju
Ano, scitavaju sa.
Nescitaji, doporocuji pokus Boricu mytu
Nastudujte si prosim razy/srazky teles.
Ne,opravdu nescitavaji.
Vždyť je to jasné. Dvě auta jedoucí rychlostí cca 60km/h se srazí čelně:-Obě jsou zhruba stejně těžká. Rychlosti se nesčítají, protože obě přitom zastaví. Pro obě auta je to změna rychlosti z 60km na nulu, jako když narazí do zdi. -Osobák s 1.5 tunou váhy se čelně srazí s naloženým kamionem se 40 tunami váhy. Osobák je prakticky smeten ze silnice, kamion si jede dál svojí cestou. Osobák jel 60km/h tam, teď letí rychlostí 55km/h zpátky. Pro něj je změna rychlosti o 115km/h, řidič je po smrti, protože mu mozek vystříkne očima. Kamioňák si právě říká - kurva to byla pecka. Pro něj to byl náraz asi stejné velikosti, jako když se vám na parkovišti smekne noha na spojce. Řidič toho Volva měl prostě kliku, že ten kamion jen líznul a odletěl bokem. Bezpečná konstrukce auta samozřejmě pomohla také. Kdyby ale trefil ten kamion prostředkem, byl po smrti a nic by ho nezachránilo. :-D
První bod je ok, ale druhý rozhodně nemáte přesně. Ani u váhově extrémně rozdílných objektů se rychlost pro ten lehčí nesčítají. A proč? Protože i ten těžký objekt má jisté deformační zóny, které tomu lehčímu pomáhají. Dalo by se říct (s přivřením obou očí), že změna rychlosti by pro ten lehčí objekt byla těch 115km/h, ovšem díky dvěma deformačním zónám dojde ke zpomalení z této rychlosti na delší dráze, než kdyby auto narazilo do pevné zdi. Proto je šance, že to člověk přežije i při přesně čelním nárazu. A taky se nedá říct, jaký efekt to na auto bude mít, protože obě deformační zóny jsou rozdílné a nevíme, jak moc (taky záleží, do jaké části deformačních zón se trefí). A taky neplatí, že energie auta je při rychlosti 120km/h dvojnásobná, jako při rychlosti 60km/h. Kynetická energie neroste lineárně, proto dvě auta jedoucí proti sobě 60km/h mají menší energii, než jedno auto jedoucí 120km/h.A taky se objekty nesrazily přesně čelně, takže zpomalení auta nebylo tak prudké, jako při přesně čelním nárazu, ale to už tu bylo zmíněno.
Podla mna sa tu bavite o dvoch rozdielnych veciach. Ako vychodisko by som pouzil fyziku hocijakej nasej strednej skoly (teda nie americkej, alebo nejakej podobne alternativnej, tam sa ucia na tomto stupni o existencii globusu) a ta hovori jasne: Ek = 1/2.m.v na druhu. Pardon, nepodarilo sa mi to tu dat do pozadovaneho tvaru, za co sa ospravedlnujem. Dolezite ale je, ze Ek, cize kineticka energia, vzrasta linearne s hmotnostou ale kvadraticky s rychlostou. Inak povedane, uloha rychlosti na vyslednej Ek je taka ako ked trebars zabijate klinec kladivom. Trojnasobna rychlost kladiva znamena devatnasobny (slovom 9!) ucinok. K tomu si vynasobme hmotnost. Dostaneme celkove mnozstvo Ek, ktorym to teleso (auto), disponuje pred narazom.Ak teleso narazi na prekazku, nastava PREMENA tejto energie na tepelnu a deformacnu a to je to, co chcem povedat. Nie ze nie: ak rozbehnete projektil proti prekazke nalezitou rychlostou, zistite, ze exploduje. Ak sa jedna o idealne pevnu prekazku, polozime jednu stranu rovnice nule. Co by (vzdialene), mohol byt pripad tazkeho zelezobetonoveho stlpa zakotveneho pevne do zeme. Toto je aj dovod preco sa podobne nehody koncia vzdy tragicky. Navyse, ten stlp nema skosi snahu uhnut ako ten kamion v zabere videa. Preto vidite tie stromy pozdlz okresky a pod nimi sviecky, krize a podobne veci.V pripade tejto zrazky, viem povedat ze vektor stretu rychlosti nebol priamociary a tak sa znacna cast energie narazu premenila na to, ze tomu autu dala iny pohyb. Dalsia cast bola pohltena naraznikom auta a predana dalej do klietky posadky. Kazdy joul sa tu pocita a vysledkom je ci vysledne zrychlenie posadka prezije.
Oh my bad, sorry. Nescitavaju pretoze energia sa vyuzije na deformovanie dvoch aut, nepouzije sa vsetka vzniknuta energia na deforomovanie iba jedneho a druhe neostane bez poskodenia. Dakujem, nieco nove ste ma naucili len tym ze ste ma prinutili svojim sebavedomym tvrdenim sa nad tym zamyslel. Mythbuster video bolo tiez prijemne overenie. ;)
Tohle také není pravda. To by musely obě auta, v momentu nárazu, okamžitě stát na místě. V případě Volva mělo právě Volvo štěstí, že se nepotkalo s kamionem čelně, potom by to probíhalo asi takto, po nárazu by se část energie obou aut spotřebovala v deformačních zónách, ale kamion deformační zóny skoro žádné nemá, ale jeho energie je výrazně větší než Volva, a dá se předpokládat, že by nastal zpětný pohyb Volva rychlostí cca 30 km/h až do zastavení. Znamená to, že Volvo by to mělo skoro jako náraz v 90 km/hod. Typický příklad pro tyto nehody je střet s vlakem. Ten po střetu pokračuje prakticky nezměněnou rychlostí dál. Tady by se dalo říci, kdyby auto jelo čelně na vlak, že by se rychlosti přímo sečetly.
Nesčítají se, ale takto to také není pravda. Nesčítají se za předpokladu, že do sebe narazí dvě stejná auta, stejné hmotnosti, tedy jako by narazilo jedno auto do pevné překážky. Pokud je to tato situace, tak se "sčítají" v neprospěch lehčího Volva SUV, kamion na tom zase oproti pevné překážce vydělává. Není to však sčítání 65+65, jak bylo výše napsáno.
Nejlepsi zabava je, kdyz se lide od aut bavi o fyzice a matematice. Lide od aut totiz trpi neutuchajicim pocitem, ze vsemu rozumi nejlepe. ;-)Kdyz se ovsem nad veci zamyslite, uvedomite si, ze napriklad letadla, rakety a satelity, ponorky ci casticove urychlovace z nejakeho nejasneho duvodu lide od aut nekonstruuji a ani nestavi. Jake to plytvani talenty! B-]
Nepočítejte rychlost, ale porovnávejte kinetickou energii Volva a kamionu.
Zase z něčeho děláme obrovskou senzace, ve Volvu se myslíš nestávají smrtelné nehody. Mají bezpečnost na prvním místě, ale rozdíly jsou dnes už nepatrné.
To vidieť pri každom novom crash teste. Vlastne ani nemusí byť úplne novy stačí sa pozrieť na hodnoty preťaženia pri small overlap teste.
Obrovskou... Pardon...
Senzaci... ještě pardon... Ideální by byl "edit" po propařené noci...
na propařenou noc píše celkem slušně, asi už na to vidí..:-D
no jo. stvrtok sa chlasta najlepsie. Vsak ked mas mat opicu, nech ti za to aspon platia :D(myslim ze ty zamestnanec nie si, ale u nas zamestnancov sa tak traduje :) )
Přesně tak. Kdyby to kamioňák nestrhnul, bylo vše jinak.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.