Volvo řady 900 (1990-1998): Poslední švédský klasik

Volvo se chystá nahradit druhou generaci S80 řadou S90. Tento název v historii už jednou použil, u faceliftované série 900. Právě ta byla předchůdcem „es-osmdesátky“ a debutovala před čtvrtstoletím.
Seznam kapitol
  1. Vývoj, motory, bezpečnost
  2. Průběžné modernizace
  3. Volvo řady 900 (1990-1998): Kompletní fotogalerie

Volvo představilo modely 940 a 960 v srpnu 1990, nahradily po osmi letech předchozí, navíc mimořádně obchodně úspěšnou sedmistovkovou řadu, i když zatím ne zcela, čtyřválcová základní 740 GL pokračovala ještě dva roky. Tradiční hranatý design klasických čtyřdveřových sedanů Jana Wilsgaarda trochu zjemnil Peter Horbury, vlajková loď vypadala moderněji, ale bylo na první pohled jasné, o jakou značku se jedná a že do značné míry vychází z předchůdce – včetně skeletu karoserie.

Šestiválec od Porsche, diesel od VW

Pod hliníkovou kapotou verzí 960, se objevil nový řadový zážehový šestiválec, označení B6304F jasně říkalo, že měl třílitrový objem, tedy přesněji 2922 cm3. Z něj poskytoval 150 kW výkonu, jednalo se o moderní celohliníkovou pohonnou jednotku s rozvodem DOHC a čtyřventilovou technikou. Sloužila zároveň jako základ nové generace pozdějších pěti- a čtyřválců a s jejím vývojem pomáhalo Porsche ve Weissachu. K jejímu charakteru se náramně hodila elektronicky ovládaná samočinná čtyřstupňová převodovka Aisin AW, tu doplňovala přímo řazená s pěticí rychlostí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První provedení 960 (vlevo) se od sedanů 940 prakticky nelišilo

Varianty 940 měly pod kapotou hlavně čtyřválce, což prozrazovala prostřední cifra. Benzinové, znovu řadové jednotky 1986 cm3/82 kW a 2316 cm3/85, respektive 96 kW disponovaly jen jednou vačkou v hlavě, turboverze druhého nabízela od 99 do 121 kW, záleželo, zda disponoval dodatečným chlazením stlačeného vzduchu, či nikoliv. Přeplňování nepostrádal ani naftový motor 2383 cm3, ten byl ovšem šestiválcový a pocházel od Volkswagenu, který jej pro Volvo vyvinul. Dával 80, s „intercoolerem“ až 85 kW. Bez turbodmychadla měl však jen slaboučkých 60 kW.

Na prvním místě bezpečnost

Základním převodným ústrojím byla v jejich případě manuální skříň se čtveřicí stupňů a rychloběhem Laycock. Tvary se od luxusnějších sourozenců nijak nelišily, zpočátku byly v nabídce pro Evropu tři varianty: GL, GLT a Turbo, palety se však lišily dle jednotlivých zemí. „Doping“ mohl mít ovšem i dvoulitr, který se prodával v zemích s vysokým daňovým zatížením (Belgie, Itálie, Portugalsko) a chlubil se 114 kW. Stejného výkonu dosahoval atmosférický 2,3 l DOHC.

Volvo Amazon (1956-1970): Pontonový elegán

Volvo Amazon (1956-1970): Pontonový elegán

Úplně všechny motory měly rozvody poháněné řemenem, bavit se o třícestném katalyzátoru v případě těch zážehových postrádá u Volva jaksi smysl, protože bylo spolu s využitím lambda sondy v tomto ohledu celosvětovým průkopníkem již v polovině 70. let. Samozřejmost představovaly rovněž hydraulické kotoučové brzdy na všech kolech, nabízelo se dokonce ABS. Podvozek disponoval rozvorem 2,77 m, auta měřila na délku vždy 4,87 m.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volvo a bezpečnost jsou prakticky synonyma. Vozům nechybělo ABS, sloupek řízení se měnil během výroby několikrát

Volvo je známé bezpečností svých vozů. Pásy na předních sedadlech čtyřdveřových modelů 940/960 se mohly pochlubit mechanickými předpínači ve standardní výbavě. Všechna místa je ovšem měla tříbodové samonavíjecí a ještě navíc nastavitelné hlavové opěrky. Coby alternativa ke konvenční loketní mohl být dozadu doprostřed nainstalován i dětský sedák. Airbag v hlavě volantu byl zatím za příplatek. Takováto výbava nemohla zůstat stranou pozornosti odborných médií a odnesla si několik cen za technickou inovaci.

Estate

Kombi (Volvo dnes ve firemních materiálech používá anglický název Estate, ale v době aktivní kariéry tomu tak nebylo vždy a všude) 960 bylo volbou pro ty náročné zákazníky, kteří vyžadovali prostorné, pohodlné a všestranné auto. Marketing automobilky cílil na bohatší sportovce, zejména golfisty, milovníky lovu a vodních radovánek.

Volvo 780 (1985): Švéd s kabátem ze slunné Itálie

Volvo 780 (1985): Švéd s kabátem ze slunné Itálie

Levnější 940, společně se vyráběly od května 1991, preferovala „komfort pro masy“ i díky zadní tuhé nápravě místo nezávislých víceprvkových závěsů. Kombi bodovala hlavně obřím zavazadelníkem, při obsazení pouze dvojicí osob mohla pojmout až 2,2 m3 nákladu! Hranatá karoserie měla nesporné výhody, dnešní vozy mohou jen závidět...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kombi sloužila k aktivnímu trávení volného času, také dost uvezla, až 2200 litrů nákladu

Od podzimu 1991 se ve dveřích, podlaze, B-sloupcích a na střeše objevily výztuhy eliminující riziko zranění posádky při bočních nárazech (SIPS – Side Impact Protection System). Řada 940/960 dostala také upravený bezpečnostní sloupek řízení, změnily se opěrky hlav a v neposlední řadě prodloužily servisní intervaly, klienti tedy nemuseli tak často navštěvovat značkové opravny.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vývoj, motory, bezpečnost
  2. Průběžné modernizace
  3. Volvo řady 900 (1990-1998): Kompletní fotogalerie
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků