Volvo radí: dětem je nejlépe v sedačce

Volvo se snaží ukazát veřejnosti, že se maximálně stará o bezpečné dětí cestování v automobilech. Proto automobilka představila projekt Clive, jehož cílem je osvěta ohledně používání dětských sedaček v automobilech.
Volvo radí: dětem je nejlépe v sedačce

Křehcí pasažéři

Malé i větší děti jsou křehcí pasažéři. Jejich hlava je v porovnání se zbytkem těla velká a těžká. Hlava devítiměsíčního dítěte například představuje 25 procent jeho celkové tělesné hmotnosti. U dospělého muže tato hodnota představuje šest procent. Pokud u nemluvněte nebo dítěte dojde k poranění hlavy, často dochází k poškození mozku. Jejich lebka není tak silná jako u dospělých.

Mezi další důvody, proč jsou děti zranitelnější, patří neúměrně slabší a nevyvinutý krk a nevyvinutá pánev. Krk dospělého zatížení při čelní srážce poměrně dobře odolává, to však není možné říci o krku dítěte.

Způsob ochrany je důležitý

Velký význam má druh ochrany, kterou děti při nehodě mají. Pokud dítě používá standardní bezpečnostní pás – samozřejmě s příslušným sedákem, získá o 60 procent lepší ochranu, než kdyby nebylo vůbec připoutáno. Při použití sedačky, na které dítě sedí čelem ke směru jízdy, získává dítě o 80 procent lepší ochranu a v sedačce obrácené zády ke směru jízdy je ochrana lepší o 90 procent.

Velmi důležitým údajem je, že ze všech nehod zaznamenaných v databázi Volva byla u všech dětí, které cestovaly v sedačce upevněné proti směru jízdy, pouze jedna smrtelná, a to v důsledku výjimečných okolností.

Samozřejmě je důležité, aby druh ochrany odpovídal věku dítěte, jeho výšce a hmotnosti. Pokud dítě přepravujeme po směru jízdy, je vždy lepší umístění sedačky či sedáku na zadním sedadle. Je-li sedačka umístěna proti směru jízdy na předním sedadle, je nezbytně nutné deaktivovat předtím airbag spolujezdce.

Zády ke směru jízdy bezpečněji

Myšlenka přepravovat miminka a malé děti zády ke směru jízdy vznikla v šedesátých letech ve Švédsku. Jejím otcem byl profesor Bertil Aldman z Chalmers University v Gothenburgu.

Profesor Aldman se inspiroval sedadly, která při startu a při přistávání používali astronauti při misi Gemini. Jejich sedadla měla speciální tvar, který umožňoval rozložení sil po celém povrchu zad. Princip dětských sedaček obrácených zády ke směru jízdy je naprosto stejný. V případě čelního nárazu jsou působící síly rozloženy na celá záda dítěte, a ne pouze na zranitelný krk.

Jestliže se začne hlavička dítěte dotýkat horní hrany sedačky, je na čase sedačku vyměnit – avšak i nová sedačka by měla být obrácena zády ke směru jízdy.

A ještě jednou si zopakujme – je-li sedačka s dítětem otočena proti směru jízdy, vždy musí být vypnut airbag spolujezdce. Jeho případná aktivace by totiž mohla dítě vážně zranit či usmrtit. U většiny novějších aut lze airbag spolujezdce deaktivovat jednoduše vypínačem. Pokud tomu tak není, je nutné nechat airbag vypnout v příslušném servisu.

Používejte sedák s opěrou

Dříve nebo později nadejde okamžik, kdy dítě ze své sedačky obrácené zády ke směru jízdy vyroste. Tato doba obvykle nastává mezi třetím a čtvrtým rokem věku. Od nynějška bude dítě cestovat otočené ke směru jízdy, na sedáku se speciální opěrou zad nebo bez ní.

Použití sedáků s opěrou má několik výhod. Opěra zad poskytuje dodatečnou ochranu v případě boční kolize. Pokud dítě usne, opěra ho lépe udrží v napřímené poloze, zejména pokud je vybavena bočními opěrkami. Opěrka zad navíc pomáhá udržet bezpečnostní pás ve správné poloze na rameni v blízkosti krku.

Standardem je Isofix

Většina sedaček je konstruována výrobci automobilových sedadel. Takové dětské sedačky jsou vhodné pro použití pouze v některých vozidlech, zatímco do jiných se nehodí. Také způsoby zajištění dětských sedaček se liší. Mezinárodní organizací pro standardizaci (International Standards Organisation – ISO) byla proto vytvořena pracovní skupina, která po deseti letech práce vytvořila systém pro standardní uchycení dětských sedaček Isofix.

Norma Isofix byla publikována v roce 1999. Dnes již po silnicích jezdí mnoho nových vozidel vybavených kotevními body pro systém Isofix, pro které jsou k dispozici také kojenecké a dětské sedačky.

Tip: Další podrobnosti o projektu Clive

bazar

Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 740 km
Cena: 560 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2012
Stav: 117 530 km
Cena: 380 000 Kč
Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2010
Stav: 199 811 km
Cena: 390 000 Kč
Volvo V40 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 242 247 km
Cena: 60 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 193 679 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků