Volvo radí: dětem je nejlépe v sedačce

Volvo se snaží ukazát veřejnosti, že se maximálně stará o bezpečné dětí cestování v automobilech. Proto automobilka představila projekt Clive, jehož cílem je osvěta ohledně používání dětských sedaček v automobilech.
Volvo radí: dětem je nejlépe v sedačce

Křehcí pasažéři

Malé i větší děti jsou křehcí pasažéři. Jejich hlava je v porovnání se zbytkem těla velká a těžká. Hlava devítiměsíčního dítěte například představuje 25 procent jeho celkové tělesné hmotnosti. U dospělého muže tato hodnota představuje šest procent. Pokud u nemluvněte nebo dítěte dojde k poranění hlavy, často dochází k poškození mozku. Jejich lebka není tak silná jako u dospělých.

Mezi další důvody, proč jsou děti zranitelnější, patří neúměrně slabší a nevyvinutý krk a nevyvinutá pánev. Krk dospělého zatížení při čelní srážce poměrně dobře odolává, to však není možné říci o krku dítěte.

Způsob ochrany je důležitý

Velký význam má druh ochrany, kterou děti při nehodě mají. Pokud dítě používá standardní bezpečnostní pás – samozřejmě s příslušným sedákem, získá o 60 procent lepší ochranu, než kdyby nebylo vůbec připoutáno. Při použití sedačky, na které dítě sedí čelem ke směru jízdy, získává dítě o 80 procent lepší ochranu a v sedačce obrácené zády ke směru jízdy je ochrana lepší o 90 procent.

Velmi důležitým údajem je, že ze všech nehod zaznamenaných v databázi Volva byla u všech dětí, které cestovaly v sedačce upevněné proti směru jízdy, pouze jedna smrtelná, a to v důsledku výjimečných okolností.

Samozřejmě je důležité, aby druh ochrany odpovídal věku dítěte, jeho výšce a hmotnosti. Pokud dítě přepravujeme po směru jízdy, je vždy lepší umístění sedačky či sedáku na zadním sedadle. Je-li sedačka umístěna proti směru jízdy na předním sedadle, je nezbytně nutné deaktivovat předtím airbag spolujezdce.

Zády ke směru jízdy bezpečněji

Myšlenka přepravovat miminka a malé děti zády ke směru jízdy vznikla v šedesátých letech ve Švédsku. Jejím otcem byl profesor Bertil Aldman z Chalmers University v Gothenburgu.

Profesor Aldman se inspiroval sedadly, která při startu a při přistávání používali astronauti při misi Gemini. Jejich sedadla měla speciální tvar, který umožňoval rozložení sil po celém povrchu zad. Princip dětských sedaček obrácených zády ke směru jízdy je naprosto stejný. V případě čelního nárazu jsou působící síly rozloženy na celá záda dítěte, a ne pouze na zranitelný krk.

Jestliže se začne hlavička dítěte dotýkat horní hrany sedačky, je na čase sedačku vyměnit – avšak i nová sedačka by měla být obrácena zády ke směru jízdy.

A ještě jednou si zopakujme – je-li sedačka s dítětem otočena proti směru jízdy, vždy musí být vypnut airbag spolujezdce. Jeho případná aktivace by totiž mohla dítě vážně zranit či usmrtit. U většiny novějších aut lze airbag spolujezdce deaktivovat jednoduše vypínačem. Pokud tomu tak není, je nutné nechat airbag vypnout v příslušném servisu.

Používejte sedák s opěrou

Dříve nebo později nadejde okamžik, kdy dítě ze své sedačky obrácené zády ke směru jízdy vyroste. Tato doba obvykle nastává mezi třetím a čtvrtým rokem věku. Od nynějška bude dítě cestovat otočené ke směru jízdy, na sedáku se speciální opěrou zad nebo bez ní.

Použití sedáků s opěrou má několik výhod. Opěra zad poskytuje dodatečnou ochranu v případě boční kolize. Pokud dítě usne, opěra ho lépe udrží v napřímené poloze, zejména pokud je vybavena bočními opěrkami. Opěrka zad navíc pomáhá udržet bezpečnostní pás ve správné poloze na rameni v blízkosti krku.

Standardem je Isofix

Většina sedaček je konstruována výrobci automobilových sedadel. Takové dětské sedačky jsou vhodné pro použití pouze v některých vozidlech, zatímco do jiných se nehodí. Také způsoby zajištění dětských sedaček se liší. Mezinárodní organizací pro standardizaci (International Standards Organisation – ISO) byla proto vytvořena pracovní skupina, která po deseti letech práce vytvořila systém pro standardní uchycení dětských sedaček Isofix.

Norma Isofix byla publikována v roce 1999. Dnes již po silnicích jezdí mnoho nových vozidel vybavených kotevními body pro systém Isofix, pro které jsou k dispozici také kojenecké a dětské sedačky.

Tip: Další podrobnosti o projektu Clive

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků