Volvo PV36/51/52: první moderní Seveřan

Přestože společnost Volvo byla založena až v roce 1927 jako dceřiná společnost výrobce kuličkových ložisek SKF, její první osobní vozy byly i na tehdejší dobu dost konzervativní. Změna přišla až v roce 1935 s typem PV36.

První automobil značky Volvo vyjel z výrobní linky v polovině dubna 1927 a prvních 10 000 vyrobených vozidel oslavila švédská automobilka v roce 1932. Osobních vozů z toho bylo ovšem jen 3800 – tisíc čtyřválcových modelů a necelé tři tisíce šestiválců.

Vozy Volvo totiž patřily od začátku k těm dražším, neboť velmi mladá automobilka s několika stovkami zaměstnanců (v roce 1930) do nich vkládala své slušné technické know-how, které se od začátku orientovalo mimo jiné na bezpečnost.

Aerodynamické linie

Nicméně vzhledově byly všechny vozy Volvo do poloviny 30. let velmi konzervativní. V roce 1935 však následoval rázný krok v podobě relativně luxusního typu PV36.

Klepněte pro větší obrázek
Prototyp Volvo Venus Bilo posloužil v roce 1933 k ověření reakcí veřejnosti na zcela nový aerodynamický styl.

Jeho představení předcházel v roce 1933 svérázný prototyp Venus Bilo, s nímž Volvo testovalo reakce veřejnosti na aerodynamické tvary, které tehdy přicházely do módy.

Přestože finální design typu Volvo PV36 přezdívaného Carioca podle tehdy populárního jihoamerického tance byl mnohem umírněnější a nezapřel inspiraci americkými vozy, jednalo se v porovnání se všemi dosud vyráběnými vozy Volvo o výrazný krok vpřed.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Volvo PV 36 „Carioca“ představené v roce 1935.

Volvo s tím od začátku počítalo, a tak si předsevzalo vyrobit jen 500 těchto vozů. I tak ovšem výrobce přiznává, že trvalo docela dlouho, než všechny vyrobené vozy PV36 nalezly svého majitele.

Úspěch až s nižší cenou

Souběžně s PV36 byl proto vyvíjen typ PV51 jako levnější a trochu menší alternativa typu PV36. Hmotnost kompaktnějšího vozu klesla na 1500 kg. A protože byl pod kapotou stejný šestiválec o výkonu 86 k jako v PV36, byl tento vůz mnohem rychlejší.

Klepněte pro větší obrázek
Volvo PV 51 z roku 1937.

Rovněž cena 5800 švédských korun byla o poznání příznivější, což přitáhlo zájem mnoha zákazníků, přestože některé prvky výbavy balancovaly na hranici akceptovatelnosti (například jen jeden stírač okna, žádné loketní opěrky a laciné čalounění).

V roce 1937 následoval lépe vybavený typ PV52 a o rok později uvedlo Volvo na trh standardní typy PV53 a PV54 společně s luxusními verzemi PV55 a PV56 s výraznějším designem.

Klepněte pro větší obrázek
Volvo PV52.
 Klepněte pro větší obrázek
Volvo PV51 v užitkovém provedení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Volvo S40 2
Rok výroby: 2004
Stav: 191 195 km
Cena: 83 000 Kč
Volvo C30 2
Rok výroby: 2009
Stav: 212 489 km
Cena: 120 000 Kč
Volvo V70 2,4
Rok výroby: 2006
Stav: 210 940 km
Cena: 136 000 Kč
Volvo S80 3,2
Rok výroby: 2007
Stav: 167 221 km
Cena: 216 000 Kč
Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 130 106 km
Cena: 460 000 Kč
Volvo C30 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 127 448 km
Cena: 185 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků