Volvo PV36/51/52: první moderní Seveřan

Přestože společnost Volvo byla založena až v roce 1927 jako dceřiná společnost výrobce kuličkových ložisek SKF, její první osobní vozy byly i na tehdejší dobu dost konzervativní. Změna přišla až v roce 1935 s typem PV36.

První automobil značky Volvo vyjel z výrobní linky v polovině dubna 1927 a prvních 10 000 vyrobených vozidel oslavila švédská automobilka v roce 1932. Osobních vozů z toho bylo ovšem jen 3800 – tisíc čtyřválcových modelů a necelé tři tisíce šestiválců.

Vozy Volvo totiž patřily od začátku k těm dražším, neboť velmi mladá automobilka s několika stovkami zaměstnanců (v roce 1930) do nich vkládala své slušné technické know-how, které se od začátku orientovalo mimo jiné na bezpečnost.

Aerodynamické linie

Nicméně vzhledově byly všechny vozy Volvo do poloviny 30. let velmi konzervativní. V roce 1935 však následoval rázný krok v podobě relativně luxusního typu PV36.

Klepněte pro větší obrázek
Prototyp Volvo Venus Bilo posloužil v roce 1933 k ověření reakcí veřejnosti na zcela nový aerodynamický styl.

Jeho představení předcházel v roce 1933 svérázný prototyp Venus Bilo, s nímž Volvo testovalo reakce veřejnosti na aerodynamické tvary, které tehdy přicházely do módy.

Přestože finální design typu Volvo PV36 přezdívaného Carioca podle tehdy populárního jihoamerického tance byl mnohem umírněnější a nezapřel inspiraci americkými vozy, jednalo se v porovnání se všemi dosud vyráběnými vozy Volvo o výrazný krok vpřed.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Volvo PV 36 „Carioca“ představené v roce 1935.

Volvo s tím od začátku počítalo, a tak si předsevzalo vyrobit jen 500 těchto vozů. I tak ovšem výrobce přiznává, že trvalo docela dlouho, než všechny vyrobené vozy PV36 nalezly svého majitele.

Úspěch až s nižší cenou

Souběžně s PV36 byl proto vyvíjen typ PV51 jako levnější a trochu menší alternativa typu PV36. Hmotnost kompaktnějšího vozu klesla na 1500 kg. A protože byl pod kapotou stejný šestiválec o výkonu 86 k jako v PV36, byl tento vůz mnohem rychlejší.

Klepněte pro větší obrázek
Volvo PV 51 z roku 1937.

Rovněž cena 5800 švédských korun byla o poznání příznivější, což přitáhlo zájem mnoha zákazníků, přestože některé prvky výbavy balancovaly na hranici akceptovatelnosti (například jen jeden stírač okna, žádné loketní opěrky a laciné čalounění).

V roce 1937 následoval lépe vybavený typ PV52 a o rok později uvedlo Volvo na trh standardní typy PV53 a PV54 společně s luxusními verzemi PV55 a PV56 s výraznějším designem.

Klepněte pro větší obrázek
Volvo PV52.
 Klepněte pro větší obrázek
Volvo PV51 v užitkovém provedení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

dnes | Milan Lažanský
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 16 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků