Volvo: pětiválcové nafťáky s vyšším výkonem

Volvo: pětiválcové nafťáky s vyšším výkonem

Společnost Volvo Car Corporation představuje novou generaci  vlastních pětiválcových vznětových motorů pro modely Volvo S60, V70, XC70 a XC90. Motor, který byl poprvé prezentován v roce 2001, byl značně vylepšen a zdokonalen. 
 
Ve skutečnosti nejde o jeden, ale hned o tři různé nové vznětové motory, všechny přeplňované turbodmychadlem. Nejsilnější verze, nesoucí označení D5, dostala do vínku dalších 22 koňských sil a nabízí maximální výkon 185 k (136 kW). Toto zvýšení zajistí vynikající výkon při vysokých rychlostech, rychlou akcelerací a silný zátah dokonce i při jízdě do dlouhých svahů, aniž by bylo nutné přeřadit na nižší rychlostní stupeň.

Točivý moment se rovněž výrazně zvýšil – ze 340 na 400 Nm. Výsledkem je ještě větší síla motoru  a podstatně rychlejší odezva jak při vysokých, tak při nízkých otáčkách. „Na motoru jsme zlepšili prakticky vše,” říká Jörgen Svensson, hlavní inženýr programu. „V řidiči zanechá dojem živého zážehového motoru, pouze o něco silnějšího a zároveň šetrnějšího k životnímu prostředí.”

Převážnou část nárůstu výkonu je možné připsat zdokonalenému systému výměny vzduchu a výfukových plynů, novému turbodmychadlu a vylepšenému systému vstřikování. Většina vzduchových a výfukových cest získala větší objem a pozvolnější ohyby pro účinnější proudění plynů s nízkými ztrátami. Nová vznětová pohonná jednotka má díky celé řadě nových a zdokonalených funkcí velmi nízké emise. Emise oxidů dusíku (NOx) byly sníženy na polovinu.

Součástí standardní výbavy je také filtr pevných částic. Filtr je typu CDPF – povlakový filtr pevných částic pro vznětové motory, ve kterém je spalování částic podpořeno speciální vrstvou. Nejsou proto třeba žádná aditiva a filtr nevyžaduje údržbu. Spalování částeček sazí trvá přibližně 20 minut a dochází k němu automaticky v intervalech 500 až 1000 km v závislosti na jízdních podmínkách.

Nový motor je k dispozici ve třech verzích, všechny se stejným obsahem válců a společnou technologií.

Motor

Výkon kW/k

Točivý moment

Pohon

D5 136/185 (dříve 120/163) 400 Nm (dříve 340) AWD/pohon předních kol
2.4D 120/163 (dříve 96/130) 340 Nm (dříve 280) pohon předních kol
D 92/126 (dříve 85/116) 300 Nm (dříve 280) pohon předních kol

Kromě technických změn byl servisní interval vznětových motorů prodloužen z 20 000 na 30 000 km.

bazar

Volvo V50 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 112 482 km
Cena: 210 000 Kč
Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 740 km
Cena: 560 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2012
Stav: 117 530 km
Cena: 380 000 Kč
Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2010
Stav: 199 811 km
Cena: 390 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 193 679 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků