Volvo: pětiválcové nafťáky s vyšším výkonem

Společnost Volvo Car Corporation představuje novou generaci  vlastních pětiválcových vznětových motorů pro modely Volvo S60, V70, XC70 a XC90. Motor, který byl poprvé prezentován v roce 2001, byl značně vylepšen a zdokonalen. 
 
Ve skutečnosti nejde o jeden, ale hned o tři různé nové vznětové motory, všechny přeplňované turbodmychadlem. Nejsilnější verze, nesoucí označení D5, dostala do vínku dalších 22 koňských sil a nabízí maximální výkon 185 k (136 kW). Toto zvýšení zajistí vynikající výkon při vysokých rychlostech, rychlou akcelerací a silný zátah dokonce i při jízdě do dlouhých svahů, aniž by bylo nutné přeřadit na nižší rychlostní stupeň.

Točivý moment se rovněž výrazně zvýšil – ze 340 na 400 Nm. Výsledkem je ještě větší síla motoru  a podstatně rychlejší odezva jak při vysokých, tak při nízkých otáčkách. „Na motoru jsme zlepšili prakticky vše,” říká Jörgen Svensson, hlavní inženýr programu. „V řidiči zanechá dojem živého zážehového motoru, pouze o něco silnějšího a zároveň šetrnějšího k životnímu prostředí.”

Převážnou část nárůstu výkonu je možné připsat zdokonalenému systému výměny vzduchu a výfukových plynů, novému turbodmychadlu a vylepšenému systému vstřikování. Většina vzduchových a výfukových cest získala větší objem a pozvolnější ohyby pro účinnější proudění plynů s nízkými ztrátami. Nová vznětová pohonná jednotka má díky celé řadě nových a zdokonalených funkcí velmi nízké emise. Emise oxidů dusíku (NOx) byly sníženy na polovinu.

Součástí standardní výbavy je také filtr pevných částic. Filtr je typu CDPF – povlakový filtr pevných částic pro vznětové motory, ve kterém je spalování částic podpořeno speciální vrstvou. Nejsou proto třeba žádná aditiva a filtr nevyžaduje údržbu. Spalování částeček sazí trvá přibližně 20 minut a dochází k němu automaticky v intervalech 500 až 1000 km v závislosti na jízdních podmínkách.

Nový motor je k dispozici ve třech verzích, všechny se stejným obsahem válců a společnou technologií.

Motor

Výkon kW/k

Točivý moment

Pohon

D5 136/185 (dříve 120/163) 400 Nm (dříve 340) AWD/pohon předních kol
2.4D 120/163 (dříve 96/130) 340 Nm (dříve 280) pohon předních kol
D 92/126 (dříve 85/116) 300 Nm (dříve 280) pohon předních kol

Kromě technických změn byl servisní interval vznětových motorů prodloužen z 20 000 na 30 000 km.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků