Volvo: pětiválcové nafťáky s vyšším výkonem

Společnost Volvo Car Corporation představuje novou generaci  vlastních pětiválcových vznětových motorů pro modely Volvo S60, V70, XC70 a XC90. Motor, který byl poprvé prezentován v roce 2001, byl značně vylepšen a zdokonalen. 
 
Ve skutečnosti nejde o jeden, ale hned o tři různé nové vznětové motory, všechny přeplňované turbodmychadlem. Nejsilnější verze, nesoucí označení D5, dostala do vínku dalších 22 koňských sil a nabízí maximální výkon 185 k (136 kW). Toto zvýšení zajistí vynikající výkon při vysokých rychlostech, rychlou akcelerací a silný zátah dokonce i při jízdě do dlouhých svahů, aniž by bylo nutné přeřadit na nižší rychlostní stupeň.

Točivý moment se rovněž výrazně zvýšil – ze 340 na 400 Nm. Výsledkem je ještě větší síla motoru  a podstatně rychlejší odezva jak při vysokých, tak při nízkých otáčkách. „Na motoru jsme zlepšili prakticky vše,” říká Jörgen Svensson, hlavní inženýr programu. „V řidiči zanechá dojem živého zážehového motoru, pouze o něco silnějšího a zároveň šetrnějšího k životnímu prostředí.”

Převážnou část nárůstu výkonu je možné připsat zdokonalenému systému výměny vzduchu a výfukových plynů, novému turbodmychadlu a vylepšenému systému vstřikování. Většina vzduchových a výfukových cest získala větší objem a pozvolnější ohyby pro účinnější proudění plynů s nízkými ztrátami. Nová vznětová pohonná jednotka má díky celé řadě nových a zdokonalených funkcí velmi nízké emise. Emise oxidů dusíku (NOx) byly sníženy na polovinu.

Součástí standardní výbavy je také filtr pevných částic. Filtr je typu CDPF – povlakový filtr pevných částic pro vznětové motory, ve kterém je spalování částic podpořeno speciální vrstvou. Nejsou proto třeba žádná aditiva a filtr nevyžaduje údržbu. Spalování částeček sazí trvá přibližně 20 minut a dochází k němu automaticky v intervalech 500 až 1000 km v závislosti na jízdních podmínkách.

Nový motor je k dispozici ve třech verzích, všechny se stejným obsahem válců a společnou technologií.

Motor

Výkon kW/k

Točivý moment

Pohon

D5 136/185 (dříve 120/163) 400 Nm (dříve 340) AWD/pohon předních kol
2.4D 120/163 (dříve 96/130) 340 Nm (dříve 280) pohon předních kol
D 92/126 (dříve 85/116) 300 Nm (dříve 280) pohon předních kol

Kromě technických změn byl servisní interval vznětových motorů prodloužen z 20 000 na 30 000 km.

V Ostravě vzplála Škoda Fabia. Řidič ji odstavil na nejhorším možném místě

K incidentu došlo včera v Ostravě-Vítkovicích. Škoda Fabia shořela na uhel, vzala s sebou ale ještě jednu oběť.

Jak se v Česku daří alternativním pohonům?

Jak se v Česku daří alternativním pohonům?

Automobily s alternativním pohonem zůstávají na českém trhu marginální záležitostí. Registrace vozů na LPG a CNG meziročně dokonce klesly.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni ve svých garážích. Přesto není špatné vědět i o těch dalších.

Rozhovor s kapelou Chinaski: Auta nám fakt svědčí!

Rozhovor s kapelou Chinaski: Auta nám fakt svědčí!

Nová sestava Chinaski 2018 přinesla i nové autopořádky populární české kapely. Zjišťovali jsme je neotřele. Testem.

Minitest Škoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI DSG 4x4: Stylem neurazíš

Minitest Škoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI DSG 4x4: Stylem neurazíš

Pro Škodu Kodiaq jsou vedle standardních linií v plánu také čtyři deriváty. Po off-roadnověji laděné verzi Scout se nyní podíváme na sportovnější Sportline s vrcholným naftovým motorem.

Minitest Škoda Fabia Combi 1.0 TSI: Problém tam, kde byste ho nečekali

Minitest Škoda Fabia Combi 1.0 TSI: Problém tam, kde byste ho nečekali

Přeplňované tříválcové agregáty jsou v malých vozech velmi rozšířené. Škoda Fabia jej dostala teprve nedávno a pasuje přímo ukázkově i k praktičtějšímu kombíku.

Osm SUV prošlo jedním z nejdrsnějších crash testů. Dařilo se Kie a VW

Osm SUV prošlo jedním z nejdrsnějších crash testů. Dařilo se Kie a VW

Větší neznamená automaticky bezpečnější. Zatímco Kia si může za výsledky Sorenta mnout ruce, konstruktéři Jeepu Grand Cherokee a Fordu Explorer se musejí rozpačitě škrabat za uchem.

Škoda Š 738: Favorit Coupé, který vznikl v jediném exempláři

Škoda Š 738: Favorit Coupé, který vznikl v jediném exempláři

Italský design, třídveřová karoserie s bezrámovými okny, hliníková kola, především ale příchuť auta navrženého s lehkým sportovním charakterem. To všechno mohl mít Favorit Coupé, kdyby…

Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto Bildu. Pak se vrátila zpátky do České republiky, kde prošla kompletní rozborkou.

Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých 430.000 korun. Nabízí se výhradně jako kombi s litrovým motorem a jeho výbava je pevně daná. Linii jsme srovnali se Škodou Octavia Fresh.

Nový Citroën Berlingo oficiálně: Takhle stylová dodávka tu ještě nebyla

Nový Citroën Berlingo oficiálně: Takhle stylová dodávka tu ještě nebyla

Extrovert pro řemeslníky a rodiny je tu.

Test Dacie Dokker: Jaká je nejprodávanější osobní dodávka u nás?

Test Dacie Dokker: Jaká je nejprodávanější osobní dodávka u nás?

Tento týden jsme zkoušeli Dacii Dokker, což je nejprodávanější osobní dodávka v republice.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků