Volvo: pětiválcové nafťáky s vyšším výkonem

Společnost Volvo Car Corporation představuje novou generaci  vlastních pětiválcových vznětových motorů pro modely Volvo S60, V70, XC70 a XC90. Motor, který byl poprvé prezentován v roce 2001, byl značně vylepšen a zdokonalen. 
 
Ve skutečnosti nejde o jeden, ale hned o tři různé nové vznětové motory, všechny přeplňované turbodmychadlem. Nejsilnější verze, nesoucí označení D5, dostala do vínku dalších 22 koňských sil a nabízí maximální výkon 185 k (136 kW). Toto zvýšení zajistí vynikající výkon při vysokých rychlostech, rychlou akcelerací a silný zátah dokonce i při jízdě do dlouhých svahů, aniž by bylo nutné přeřadit na nižší rychlostní stupeň.

Točivý moment se rovněž výrazně zvýšil – ze 340 na 400 Nm. Výsledkem je ještě větší síla motoru  a podstatně rychlejší odezva jak při vysokých, tak při nízkých otáčkách. „Na motoru jsme zlepšili prakticky vše,” říká Jörgen Svensson, hlavní inženýr programu. „V řidiči zanechá dojem živého zážehového motoru, pouze o něco silnějšího a zároveň šetrnějšího k životnímu prostředí.”

Převážnou část nárůstu výkonu je možné připsat zdokonalenému systému výměny vzduchu a výfukových plynů, novému turbodmychadlu a vylepšenému systému vstřikování. Většina vzduchových a výfukových cest získala větší objem a pozvolnější ohyby pro účinnější proudění plynů s nízkými ztrátami. Nová vznětová pohonná jednotka má díky celé řadě nových a zdokonalených funkcí velmi nízké emise. Emise oxidů dusíku (NOx) byly sníženy na polovinu.

Součástí standardní výbavy je také filtr pevných částic. Filtr je typu CDPF – povlakový filtr pevných částic pro vznětové motory, ve kterém je spalování částic podpořeno speciální vrstvou. Nejsou proto třeba žádná aditiva a filtr nevyžaduje údržbu. Spalování částeček sazí trvá přibližně 20 minut a dochází k němu automaticky v intervalech 500 až 1000 km v závislosti na jízdních podmínkách.

Nový motor je k dispozici ve třech verzích, všechny se stejným obsahem válců a společnou technologií.

Motor

Výkon kW/k

Točivý moment

Pohon

D5 136/185 (dříve 120/163) 400 Nm (dříve 340) AWD/pohon předních kol
2.4D 120/163 (dříve 96/130) 340 Nm (dříve 280) pohon předních kol
D 92/126 (dříve 85/116) 300 Nm (dříve 280) pohon předních kol

Kromě technických změn byl servisní interval vznětových motorů prodloužen z 20 000 na 30 000 km.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků