Volvo P1800 - světaznalý padesátník

Tohle elegantní severské kupé vstoupilo na scénu v roce 1961. Jeho vývoj trval čtyři roky a ve výrobě vydrželo dvanáct let.

Volvo P1800 je jedním z dokladů, že globalizace není zase až tak novým jevem. Vůz švédské konstrukce dostal „šaty“ s italskými geny, jeho představení proběhlo v Bruselu, místem výroby byla Velká Británie a největší prodejní úspěch slavil v USA.

Kupé Volvo P1800 letos slaví kulaté padesátiny. Vzhledem k tomu, že se jednalo o kupé na vrcholu tehdejšího výrobního programu švédské značky, nebyly prodejní počty v absolutních číslech nijak závratné. Na druhé straně se jednalo o vůz, který vypadal skoro jako Ferrari, ale fungoval jako Volvo, to je naprosto spolehlivě. A hlavně - byl dostupný pro běžné motoristy. Přínos tohoto modelu pro image švédské automobilky byl obrovský.

Rekordman

A vlastně je dodnes. Volvo se rádo chlubí tím, že Newyorčan Irv Gordon ujel s typem P1800 S od roku 1966 více než 4,5 milionu kilometrů a chystá se pokořit hranici 3 milionů ujetých mil, což je přibližně 4,8 milionu kilometrů. Gordon strávil za volantem svého Volva poháněného dosud jediným motorem téměř 12 let a jeho motoristické výkony jsou zaznamenány v Guinnessově knize světových rekordů.

Nadčasový design, osvědčená technika

Úkolem prestižního typu P1800 bylo vzbuzovat emoce s cílem podpořit tak celkový prodej značky. Nadčasové, klasické tvary sportovní karoserie vznikly v Itálii, nicméně jejich autorem byl tehdy 25letý Švéd Pelle Petterson, kterému ve druhé polovině 50. let nabídl po studiích v New Yorku místo slavný turínský karosář Pietro Frua. Ten v letech 1957-1958 postavil pro Volvo první tři prototypy P1800, které dodnes jezdí.

Po mechanické stránce sdílelo atraktivní sportovní kupé hodně komponentů s typem Amazon a pod kapotu se dostal nově vyvinutý motor B18 s výkonem 100 koňských sil. Volvo nebylo ovšem schopno zajistit výrobu vlastními silami, a tak svěřilo produkci karoserií a konečnou montáž britským společnostem Pressed Steel a Jensen Motors. To však fungovalo jen první dva roky a po 6000 vozech se výroba stěhovala do Švédska.

V roce 1971 se objevila nová karosářská verze hatchback s označením 1800 ES. To už se však pomalu blížil konec jedné pozoruhodné etapy v historii švédské značky Volvo…

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků