Volvo On Call

Tento podzim bude nově představen systém "Volvo On Call". Jde o nový systém, který znamená uvedení pokročilé digitální technologie do běžných vozů. Technologie, která dosud byla pouze science fiction a když existovala, pak pouze ve fantastickém světě filmu, se tedy velkými kroky blíží realitě.
Volvo On Call
Tento podzim bude nově představen systém "Volvo On Call". Jde o nový systém, který znamená uvedení pokročilé digitální technologie do běžných vozů. Technologie, která dosud byla pouze science fiction a když existovala, pak pouze ve fantastickém světě filmu, se tedy velkými kroky blíží realitě.
Systém bude nejprve uveden ve Spojených státech a ve Švédsku, a poté postupně v dalších evropských zemích.

Vývoj elektroniky je velmi rychlý. Technologie, které byly včera ultramoderní, jsou dnes již zastaralé. Pokud jde o elektroniku v automobilech, tempo změn není tak závratné, což je samozřejmě vztaženo k faktu, že vůz - na rozdíl od počítače - není odepsán za tři roky. Přesto, výsledkem vývoje elektroniky v automobilech je, že do moderního automobilu budou přidávány další vzrušující funkce.

Volvo je v této oblasti jednou z vedoucích automobilek. Když bylo před dvěma roky uvedeno na trh Volvo S80, šlo o první automobil vybavený rozvinutým elektrickým systémem Multiplex. Multiplex znamená, že tradiční elektrický systém je nahrazen počítačovou sítí, kde spolu navzájem komunikují různé jednotky. Takže, když někdo v automobilu stiskne tlačítko pro otevření bočního okna, není to jen uzavření obvodu. Místo toho je to malý počítač, který cítí stisknutí tlačítka. Vyšle zprávu počítačové síti automobilu: "otevřít levé přední boční okno". Zpráva je převzata počítačem, který řídí elektrický motor a motor spustí okénko.

To může vypadat zbytečně komplikovaně, ale "Multiplex" má více výhod. Jednou z nich je, že několik různých příkazů může být přenášeno ve stejné síti, tj. po stejných vodičích.V důsledku toho může být elektrický systém složitější a flexibilnější, i když je použito méně kabelů a konektorů. Když jsou počítače automobilu spojeny do sítě, výrazně se zvyšují možnosti pro diagnostiku. Prostřednictvím počítačů můžeme obdržet informace o "zdravotním stavu" vozu.

Zavedením systému "Volvo On Call" bude učiněn velký vývojový krok. Komunikace mezi systémem "Multiplex" a integrovaným telefonem je nyní otevřena, což také znamená, že je zavedena nová forma kontaktu s okolním světem. V první etapě je systém "Volvo On Call", jak se od firmy Volvo očekává, bezpečnostní systém a bude postupně dále rozvíjen.

Systém "Volvo On Call", který je nyní představován, bude v první fázi pracovat následovně. Předpokládejme, že došlo k nehodě vozu, při které se naplnil jeden nebo více airbagů. Systém "Multiplex" toto zaregistruje a pošle informaci do telefonu vozu. Dojde-li při nehodě k poškození systému "Multiplex", využije se záložní systém, který zajistí, aby se signál o naplnění airbagu(ů) dostal do systému "Volvo On Call". Stejný telefon je také ve stálém kontaktu s jednotkou GPS ve voze. Od této jednotky neustále přijímá informace o geografické poloze vozu. Dojde-li k nehodě, telefon automaticky vyšle textovou zprávu do alarm centra "Volvo On Call" a oznámí, že k nehodě došlo. Zároveň se otevře hlasová linka mezi vozem a alarm centrem. Operátor v alarm centru se touto cestou může seznámit se situací. V případě, že ve voze není žádná osoba schopná komunikace, operátor zavolá ambulanci, která díky přesnému určení polohy vozu od systému "Volvo On Call" může přijet přímo na místo nehody.

V Evropě bude systém "Volvo On Call" komunikovat prostřednictvím sítě GSM. Ve Spojených státech je technické řešení poněkud odlišné, protože velké oblasti nejsou pokryty signálem pro mobilní telefony. V těchto oblastech systém může vyhlásit poplach vysláním zprávy satelitu a alarm centrum může stejnou cestou příjem zprávy potvrdit, např. "Hlášení o poplachu přijato - pomoc je na cestě". Satelitní komunikace ve Spojených státech je unikátním systémem Volvo - na trhu není žádná jiná asistenční služba s touto funkcí.

K dosažení vysoké nezávislosti je integrovaný mobilní telefon "srdcem" systému a v některých aspektech připomíná černou skříňku v letadle. Telefon je ve stálém kontaktu s jednotkou GPS a do "paměti polohy vozu" telefonu se stále vysílají informace o geografické poloze vozu. To znamená, že pokud by jednotka GPS byla při nehodě poškozena, telefon bude "vědět", kde se vůz bezprostředně před havárií nacházel.

Z důvodu dobré ochrany je jednotka telefonu umístěna uprostřed palubní desky vozu. Je také testována při nárazových testech a musí se vyrovnat s extrémně vysokým tlakem. Navíc je telefon vybaven záložním systémem: pokud je nehoda tak silná, že je telefon posunut nebo vymrštěn z vozu, nachází se v jednotce telefonu anténa i baterie, které mohou automaticky vyslat poplachovou zprávu.

Vezměme si několik dalších příkladů funkcí, které si můžeme představit pro budoucnost:

Předpokládejme, že s vozem cestujete. Na voze se Vám však něco nezdá. Namísto toho, abyste si dělali starosti, zavoláte do místního servisního centra, které komunikuje přes síť mobilních telefonů přímo s počítačovou sítí vozu. Diagnostiku je možno provést přes telefon, tj. "Došlo k závadě v palivové soustavě, avšak nejde o nic vážného. Pokud nás navštívíte v úterý, závadu odstraníme". Nebo: "Ihned vypněte motor, aby nedošlo k vážné poruše - pošleme k Vám odtahovou službu".

Vezměme si jiný příklad. Chcete půjčit vůz svým dětem. Aby nejezdily příliš rychle, zavoláte svému dealerovi, který do řídící jednotky motoru vyšle omezení maximální rychlosti. Místo maximální rychlosti 220 km/h můžete nastavit limit na, např. 120 km/h.

Funkce mohou být naprogramovány na automatický provoz. Řekněme, že diagnostika vozu odhalila poruchu (dlouho před tím, než ji zaznamená řidič). Můžete si představit, že vůz sám kontaktuje servisní centrum nebo automaticky domluví návštěvu v servisu při ujetí odpovídajících kilometrů.

Nemusíte být překvapeni ani tím, že budete mít přes integrovaný systém "Volvo On Call" přístup k širokému rozsahu služeb - cokoli od místní předpovědi počasí až po informace z velkoobchodu nebo hlasový elektronický mailbox.

Potřebujete-li předpověď počasí, vůz může zároveň automaticky vyslat údaje o poloze vozu, což znamená, že obdržíte údaje o předpovědi počasí pro místo, na kterém se právě nalézáte. Můžete také vyvolat svůj elektronický mailbox s krátkým příkazem. Avšak místo čtení e-mailu na obrazovce jej uslyšíte a naopak, místo psaní odpovědi řeknete odpověď počítači, který ji konvertuje do textové podoby a odešle.

Další příklady vývoje jsou z oblasti televize a filmu. Technologie umožní, že nebude třeba chodit si půjčovat filmy do videopůjčovny. Místo toho můžete film vidět přes televizní síť. V budoucnosti je možno předpokládat, že ve stále větším počtu vozů bude instalována televize a bude možno sledovat filmy "Pay Per View" v reálném čase prostřednictvím sítě mobilních telefonů.

Pokud bude možné vysílat televizní obraz do vozu, pak bude také možné vysílat obraz i z vozu. Tato služba by byla velmi dobrou výbavou např. pro ambulance. Blízko nosítek by byla umístěna kamera, která by snímala obraz přenášený do nemocnice a na pohotovost. Tak by lékaři měli lepší možnost připravit se na příjem pacienta a mohli by také poskytovat personálu ambulance informace týkající se činností, které je třeba provést velmi rychle. Je možné představit si instalaci videokamer v běžných vozech, aby poskytly ochranu při možném přepadení, nehodě, atd. Kamery by se mohly aktivovat alarmem vozu nebo obvyklým dálkovým ovladačem na kroužku klíčů a mohly by vysílat obraz do "Volvo On Call" alarm centra, které by mohlo zavolat policii. Kamera by mohla začít pracovat také automaticky po nehodě a vyslat obraz do "Volvo On Call" alarm centra.

"Nemůžeme přesně říci, co nabídneme v budoucnu. Hranice nám stanoví představivost a technický rozvoj. Vývoj bude samozřejmě řízen velkou měrou požadavky našich zákazníků, ale příklady, které jsme zde zmínili, jsou realistické a proveditelné v rámci existujících plánů a vývojových projektů předpokládaných na několik příštích let", říká Henric Perman z Volvo Car Corporation.

Jedním z limitujících faktorů této služby je schopnost sítě mobilních telefonů přenášet velké objemy dat. Každý ale ví, že sítě se neustále vyvíjejí a jako je tomu v případě počítačů a elektronického průmyslu, věci se pohybují rychle dopředu. Proto skutečnou otázkou není, zda tyto služby a funkce přijdou, ale kdy a v jaké míře.

"Avšak my ve firmě Volvo cítíme, že jsme v této oblasti s naším elektrickým systémem založeném na počítačích vpředu. Také již otvíráme komunikaci mezi telefonem a sítí vozu, jak představujeme v systému "Volvo On Call". Úroveň komunikace mezi vozem, telefonem a okolním světem je limitována - ale první důležitý krok byl učiněn a směr je dán, pokračuje Perman, který uzavírá:

"To znamená, že kupující, kteří mají své nové vozy vybavené systémem "Volvo On Call" při jeho uvedení, budou moci požadovat dodávku nové služby ihned, jakmile bude dostupná. To bude možné proto, že dnešní vozy - Volvo S80, V70, Volvo Cross Country a přicházející Volvo S60 - jsou již vybaveny pokročilým systémem "Multiplex".

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 740 km
Cena: 540 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2012
Stav: 117 530 km
Cena: 380 000 Kč
Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2010
Stav: 199 811 km
Cena: 390 000 Kč
Volvo V40 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 242 247 km
Cena: 60 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 193 679 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků