Volvo: motory VEA s individuálním řízením vstřikovačů i-ART

Automobilka Volvo s podzimem představí novou generaci vznětových motorů VEA. A slibuje hlavně nižší spotřebu. Ostatně co jiného…
Volvo: motory VEA s individuálním řízením vstřikovačů i-ART

Není diskusí o tom, že švédská automobilka Volvo patří v dějinách automobilové konstrukce k novátorům, a to zvláště v oblasti bezpečnosti. Volvo do velkosériové produkce zavedlo třeba bezpečnostní pásy, kyslíkové sondy lambda pro řízení katalyzátorů, standardní instalaci systému City Safety nebo pověstný airbag pro chodce. Nyní ale mají u Volva v plánu poněkud modernizovat stávající obyčeje v segmentu vznětových motorů.

Test Volvo V40 Cross Country T5: v zajetí elektroniky

Test Volvo V40 Cross Country T5: v zajetí elektroniky

Dnešní čtyřválcové vznětové motory Volvo vycházejí ještě z ortodoxní konstrukce Ford/PSA, ale letos na podzim se má představit zcela nová generace zážehových i vznětových motorů Volvo pod názvem VEA (Volvo Engine Architecture). Vyrábět se budou ve švédské továrně Volva ve Skövde a vyznačovat se mají hlavně modernizovaným principem common-rail. Zatímco stávající common-raily (jak ostatně tento název naznačuje) vynikají pro všechny válce společnou tlakovou lištou v podobě vysokotlakého zásobníku s jediným regulátorem tlaku, systém i-ART u motorů VEA využívá individuálního řízení každého ze vstřikovačů samostatným procesorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Schéma funkce vstřikovačů v motorů VEA s řízením i-ART

Stručně a jednoduše: díky tomu má mít řídicí jednotka přesnější, rychlejší a přímější informace o potřebě přísunu paliva do válců a soustava i-ART díky tomu zajistí hospodárnější nakládání s naftou. Výrobce zároveň slibuje zvýšení vstřikovacích tlaků až na úroveň 2 500 barů. Aktuální třetí generace vstřikování common-rail s piezoelektrickými vstřikovači přitom zpravidla nepřekračuje 1 800 barů. Spolu s motory VEA Volvo vypustí do prodejů také novou osmistupňovou automatickou převodovku, jež se stane třetím ze soustavy prvků VEA pro citelné snížení spotřeby paliva a emisí CO2.

Test: Volvo C70 D4 – švédská demonstrace

Test: Volvo C70 D4 – švédská demonstrace

Co se dalšího směřování pohonných jednotek týče, Derek Crabb z vedení vývoje motorů v rámci společnosti Volvo Car Group uvádí: „Vyvíjíme menší a chytřejší motory s výkonem, který z osmiválců udělá dinosaury. Naše čtyřválce budou silnější než dnešní šestiválce a hospodárnější než čtyřválce. Na výkonovou hladinu stávajících osmiválců se dostaneme s přidáním elektromotorů.“

Volvo XC60 PHEV: plug-in hybrid odhalen

Volvo XC60 PHEV: plug-in hybrid odhalen

A ještě malou poznámku. Čtyřválec VEA pohání již před rokem představené SUV Volvo XC60 PHEV, ovšem tehdy ještě Volvo tuto zkratku vykládalo jako Volvo Environmantal Architecture.

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků