Volvo: motory VEA s individuálním řízením vstřikovačů i-ART

Automobilka Volvo s podzimem představí novou generaci vznětových motorů VEA. A slibuje hlavně nižší spotřebu. Ostatně co jiného…

Není diskusí o tom, že švédská automobilka Volvo patří v dějinách automobilové konstrukce k novátorům, a to zvláště v oblasti bezpečnosti. Volvo do velkosériové produkce zavedlo třeba bezpečnostní pásy, kyslíkové sondy lambda pro řízení katalyzátorů, standardní instalaci systému City Safety nebo pověstný airbag pro chodce. Nyní ale mají u Volva v plánu poněkud modernizovat stávající obyčeje v segmentu vznětových motorů.

Dnešní čtyřválcové vznětové motory Volvo vycházejí ještě z ortodoxní konstrukce Ford/PSA, ale letos na podzim se má představit zcela nová generace zážehových i vznětových motorů Volvo pod názvem VEA (Volvo Engine Architecture). Vyrábět se budou ve švédské továrně Volva ve Skövde a vyznačovat se mají hlavně modernizovaným principem common-rail. Zatímco stávající common-raily (jak ostatně tento název naznačuje) vynikají pro všechny válce společnou tlakovou lištou v podobě vysokotlakého zásobníku s jediným regulátorem tlaku, systém i-ART u motorů VEA využívá individuálního řízení každého ze vstřikovačů samostatným procesorem.

Volvo VEA iART 1.jpgVolvo VEA iART 2.jpgVolvo VEA iART 3.jpg
Schéma funkce vstřikovačů v motorů VEA s řízením i-ART

Stručně a jednoduše: díky tomu má mít řídicí jednotka přesnější, rychlejší a přímější informace o potřebě přísunu paliva do válců a soustava i-ART díky tomu zajistí hospodárnější nakládání s naftou. Výrobce zároveň slibuje zvýšení vstřikovacích tlaků až na úroveň 2 500 barů. Aktuální třetí generace vstřikování common-rail s piezoelektrickými vstřikovači přitom zpravidla nepřekračuje 1 800 barů. Spolu s motory VEA Volvo vypustí do prodejů také novou osmistupňovou automatickou převodovku, jež se stane třetím ze soustavy prvků VEA pro citelné snížení spotřeby paliva a emisí CO2.

Co se dalšího směřování pohonných jednotek týče, Derek Crabb z vedení vývoje motorů v rámci společnosti Volvo Car Group uvádí: „Vyvíjíme menší a chytřejší motory s výkonem, který z osmiválců udělá dinosaury. Naše čtyřválce budou silnější než dnešní šestiválce a hospodárnější než čtyřválce. Na výkonovou hladinu stávajících osmiválců se dostaneme s přidáním elektromotorů.“

A ještě malou poznámku. Čtyřválec VEA pohání již před rokem představené SUV Volvo XC60 PHEV, ovšem tehdy ještě Volvo tuto zkratku vykládalo jako Volvo Environmantal Architecture.

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud