Volvo: motory VEA s individuálním řízením vstřikovačů i-ART

Automobilka Volvo s podzimem představí novou generaci vznětových motorů VEA. A slibuje hlavně nižší spotřebu. Ostatně co jiného…
Volvo: motory VEA s individuálním řízením vstřikovačů i-ART

Není diskusí o tom, že švédská automobilka Volvo patří v dějinách automobilové konstrukce k novátorům, a to zvláště v oblasti bezpečnosti. Volvo do velkosériové produkce zavedlo třeba bezpečnostní pásy, kyslíkové sondy lambda pro řízení katalyzátorů, standardní instalaci systému City Safety nebo pověstný airbag pro chodce. Nyní ale mají u Volva v plánu poněkud modernizovat stávající obyčeje v segmentu vznětových motorů.

Test Volvo V40 Cross Country T5: v zajetí elektroniky

Test Volvo V40 Cross Country T5: v zajetí elektroniky

Dnešní čtyřválcové vznětové motory Volvo vycházejí ještě z ortodoxní konstrukce Ford/PSA, ale letos na podzim se má představit zcela nová generace zážehových i vznětových motorů Volvo pod názvem VEA (Volvo Engine Architecture). Vyrábět se budou ve švédské továrně Volva ve Skövde a vyznačovat se mají hlavně modernizovaným principem common-rail. Zatímco stávající common-raily (jak ostatně tento název naznačuje) vynikají pro všechny válce společnou tlakovou lištou v podobě vysokotlakého zásobníku s jediným regulátorem tlaku, systém i-ART u motorů VEA využívá individuálního řízení každého ze vstřikovačů samostatným procesorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Schéma funkce vstřikovačů v motorů VEA s řízením i-ART

Stručně a jednoduše: díky tomu má mít řídicí jednotka přesnější, rychlejší a přímější informace o potřebě přísunu paliva do válců a soustava i-ART díky tomu zajistí hospodárnější nakládání s naftou. Výrobce zároveň slibuje zvýšení vstřikovacích tlaků až na úroveň 2 500 barů. Aktuální třetí generace vstřikování common-rail s piezoelektrickými vstřikovači přitom zpravidla nepřekračuje 1 800 barů. Spolu s motory VEA Volvo vypustí do prodejů také novou osmistupňovou automatickou převodovku, jež se stane třetím ze soustavy prvků VEA pro citelné snížení spotřeby paliva a emisí CO2.

Test: Volvo C70 D4 – švédská demonstrace

Test: Volvo C70 D4 – švédská demonstrace

Co se dalšího směřování pohonných jednotek týče, Derek Crabb z vedení vývoje motorů v rámci společnosti Volvo Car Group uvádí: „Vyvíjíme menší a chytřejší motory s výkonem, který z osmiválců udělá dinosaury. Naše čtyřválce budou silnější než dnešní šestiválce a hospodárnější než čtyřválce. Na výkonovou hladinu stávajících osmiválců se dostaneme s přidáním elektromotorů.“

Volvo XC60 PHEV: plug-in hybrid odhalen

Volvo XC60 PHEV: plug-in hybrid odhalen

A ještě malou poznámku. Čtyřválec VEA pohání již před rokem představené SUV Volvo XC60 PHEV, ovšem tehdy ještě Volvo tuto zkratku vykládalo jako Volvo Environmantal Architecture.

bazar

Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 740 km
Cena: 560 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2012
Stav: 117 530 km
Cena: 380 000 Kč
Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2010
Stav: 199 811 km
Cena: 390 000 Kč
Volvo V40 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 242 247 km
Cena: 60 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 193 679 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků