Volvo: motory VEA s individuálním řízením vstřikovačů i-ART

Automobilka Volvo s podzimem představí novou generaci vznětových motorů VEA. A slibuje hlavně nižší spotřebu. Ostatně co jiného…
Volvo: motory VEA s individuálním řízením vstřikovačů i-ART

Není diskusí o tom, že švédská automobilka Volvo patří v dějinách automobilové konstrukce k novátorům, a to zvláště v oblasti bezpečnosti. Volvo do velkosériové produkce zavedlo třeba bezpečnostní pásy, kyslíkové sondy lambda pro řízení katalyzátorů, standardní instalaci systému City Safety nebo pověstný airbag pro chodce. Nyní ale mají u Volva v plánu poněkud modernizovat stávající obyčeje v segmentu vznětových motorů.

Testy | Zajímavosti | Bezpečnost | Příslušenství | Volvo

Test Volvo V40 Cross Country T5: v zajetí elektroniky

Dnešní čtyřválcové vznětové motory Volvo vycházejí ještě z ortodoxní konstrukce Ford/PSA, ale letos na podzim se má představit zcela nová generace zážehových i vznětových motorů Volvo pod názvem VEA (Volvo Engine Architecture). Vyrábět se budou ve švédské továrně Volva ve Skövde a vyznačovat se mají hlavně modernizovaným principem common-rail. Zatímco stávající common-raily (jak ostatně tento název naznačuje) vynikají pro všechny válce společnou tlakovou lištou v podobě vysokotlakého zásobníku s jediným regulátorem tlaku, systém i-ART u motorů VEA využívá individuálního řízení každého ze vstřikovačů samostatným procesorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Schéma funkce vstřikovačů v motorů VEA s řízením i-ART

Stručně a jednoduše: díky tomu má mít řídicí jednotka přesnější, rychlejší a přímější informace o potřebě přísunu paliva do válců a soustava i-ART díky tomu zajistí hospodárnější nakládání s naftou. Výrobce zároveň slibuje zvýšení vstřikovacích tlaků až na úroveň 2 500 barů. Aktuální třetí generace vstřikování common-rail s piezoelektrickými vstřikovači přitom zpravidla nepřekračuje 1 800 barů. Spolu s motory VEA Volvo vypustí do prodejů také novou osmistupňovou automatickou převodovku, jež se stane třetím ze soustavy prvků VEA pro citelné snížení spotřeby paliva a emisí CO2.

Testy | Kabriolety | Volvo

Test: Volvo C70 D4 – švédská demonstrace

Co se dalšího směřování pohonných jednotek týče, Derek Crabb z vedení vývoje motorů v rámci společnosti Volvo Car Group uvádí: „Vyvíjíme menší a chytřejší motory s výkonem, který z osmiválců udělá dinosaury. Naše čtyřválce budou silnější než dnešní šestiválce a hospodárnější než čtyřválce. Na výkonovou hladinu stávajících osmiválců se dostaneme s přidáním elektromotorů.“

SUV | Zajímavosti | Technika | Premiéry | Hybridy | Volvo

Volvo XC60 PHEV: plug-in hybrid odhalen

A ještě malou poznámku. Čtyřválec VEA pohání již před rokem představené SUV Volvo XC60 PHEV, ovšem tehdy ještě Volvo tuto zkratku vykládalo jako Volvo Environmantal Architecture.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků