Volvo má nový bezpečnostní systém proti kolizím

Švédská automobilka Volvo představila svou novinku v oblasti bezpečnostních technologií. Tou se snaží dále utvrzovat svou pozici automobilky maximálně dbající o bezpečnost a své vozy udržet v této oblasti mezi nejlepšími.

Ze statistik dopravních nehod vyplývá, že většina (až 75 procent) kolizí mezi automobily se odehrává při rychlostech nižších, než je 30 km/h. Typické „ťukance” ve městech a v popojíždějících kolonách jsou denním chlebem dopravních policistů.

Přestože v dnešní době existuje řada systémů, které přechází dopravním nehodám, žádný z nich není určen přímo pro použití v nízkých rychlostech a hustém provozu. Většina z nich se soustředí na rychlosti nad 50 km/h.

Nový systém City Safety, neboli „městská bezpečnost” je aktivní právě do rychlosti 30 km/h. Systém sleduje, pomocí optického radaru, který je umístěn v horní části čelního skla, situaci před vozem až do vzdálenosti 6 metrů.

Pokud automobil před vámi náhle zastaví, nebo začne silně brzdit, systém automaticky připraví vůz k brzdění, tím že aktivuje brzdový asistent a pak již stačí jen jemně zmáčknout brzdový pedál a vůz brzdí na maximum. Pokud ovšem systém vyhodnotí, že řidič na situaci před vozem nereaguje, začne sám, nezávisle na řidiči, brzdit.

Systém monitoruje situaci před vozem až 50krát za sekundu a na základě vzdálenosti od vozidla před vámi, polohou brzdového pedálu a dalších informací vyhodnocuje, zda je řidič schopen při této brzdné síle zabrzdit. Pokud ne, tak sám zvýší brzdný účinek a ubere plyn.

Systém má však i pár nevýhod. Jednou z nich je omezená funkce optického radaru. Zde je nutné, aby bylo sklo před radarem stále čisté, jinak může dojít k chybným vyhodnocením. Protože se nejedná o klasický mikrovlnný radar, ale optický snižuje se jeho účinnost při mlze, sněžení nebo dešti, naopak noční tma systému nevadí.

Další nevýhodou je pak fakt, že systém nemonitoruje situaci za vozem, tedy zajímá ho jen to, co se děje před ním. Pokud tedy vyvolá maximální brzdný účinek, se kterým řidič za vámi nepočítá, může dojít k jiné kolizi. Zde se ovšem (trochu naivně...) předpokládá, že řidič za vámi dodržuje bezpečnou vzdálenost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo City Safety
TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků