Volvo má nový bezpečnostní systém proti kolizím

Švédská automobilka Volvo představila svou novinku v oblasti bezpečnostních technologií. Tou se snaží dále utvrzovat svou pozici automobilky maximálně dbající o bezpečnost a své vozy udržet v této oblasti mezi nejlepšími.

Ze statistik dopravních nehod vyplývá, že většina (až 75 procent) kolizí mezi automobily se odehrává při rychlostech nižších, než je 30 km/h. Typické „ťukance” ve městech a v popojíždějících kolonách jsou denním chlebem dopravních policistů.

Přestože v dnešní době existuje řada systémů, které přechází dopravním nehodám, žádný z nich není určen přímo pro použití v nízkých rychlostech a hustém provozu. Většina z nich se soustředí na rychlosti nad 50 km/h.

Nový systém City Safety, neboli „městská bezpečnost” je aktivní právě do rychlosti 30 km/h. Systém sleduje, pomocí optického radaru, který je umístěn v horní části čelního skla, situaci před vozem až do vzdálenosti 6 metrů.

Pokud automobil před vámi náhle zastaví, nebo začne silně brzdit, systém automaticky připraví vůz k brzdění, tím že aktivuje brzdový asistent a pak již stačí jen jemně zmáčknout brzdový pedál a vůz brzdí na maximum. Pokud ovšem systém vyhodnotí, že řidič na situaci před vozem nereaguje, začne sám, nezávisle na řidiči, brzdit.

Systém monitoruje situaci před vozem až 50krát za sekundu a na základě vzdálenosti od vozidla před vámi, polohou brzdového pedálu a dalších informací vyhodnocuje, zda je řidič schopen při této brzdné síle zabrzdit. Pokud ne, tak sám zvýší brzdný účinek a ubere plyn.

Systém má však i pár nevýhod. Jednou z nich je omezená funkce optického radaru. Zde je nutné, aby bylo sklo před radarem stále čisté, jinak může dojít k chybným vyhodnocením. Protože se nejedná o klasický mikrovlnný radar, ale optický snižuje se jeho účinnost při mlze, sněžení nebo dešti, naopak noční tma systému nevadí.

Další nevýhodou je pak fakt, že systém nemonitoruje situaci za vozem, tedy zajímá ho jen to, co se děje před ním. Pokud tedy vyvolá maximální brzdný účinek, se kterým řidič za vámi nepočítá, může dojít k jiné kolizi. Zde se ovšem (trochu naivně...) předpokládá, že řidič za vámi dodržuje bezpečnou vzdálenost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo City Safety
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 12 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků