Volvo má nové benzinové turbo, říká mu 2,0 GTDi

Když vám řekneme, že Volvo představilo nový dvoulitrový benzinový turbomotor, asi vás hned nenapadne, že se i ve Švédsku vydali cestou snižování objemu motorů. Vždyť na pořádný „trendy” motor je dvoulitr až moc. Jenže opak je pravdou, motor totiž není určen pro Volvo C30 nebo S40, ale pro ty největší modely - S80, V70 a XC60. A v nich už o „downsizingu” v případě dvoulitru řeč rozhodně být může.

Motor nese poměrně neoriginální název GTDi, který značí „Gasoline Turbocharged Direct Injection”, tedy kombinaci přímého vstřikování benzinu a přeplňování turbodmychadlem, jež dnes nejvíce používají motory TSI/TFSI od Volkswagenu.

Nový motor je zajímavý tím, že používá nejmenší turbodmychadlo na trhu vzhledem k maximálnímu výkonu motoru. Těleso turbíny je navíc integrováno do sběrného potrubí, které je spolu s tělesem turbíny namísto z litiny vyrobeny z ocelového plechu. Plech je lehčí a kompaktnější, a navíc díky dodatečné izolační vrstvě toto řešení vytváří méně tepla. Díky tomu se teplota spalin udržuje na vysoké hodnotě a spalování je účinnější.  Sběrné potrubí vyrobené z plechu pochopitelně není nic nového, dosud však bylo využíváno pouze v kombinaci s odlévaným tělesem turbíny. Nová integrovaná jednotka turbodmychadla vyrobená výhradně z ocelového plechu představuje nové řešení, kteŕe si Volvo nechalo patentovat.

Nový 2,0 GTDi dává výkon až 203 koní při 6 000 ot./min a hodnota točivého momentu dosahuje až 300 Nm při 1 750 - 4 000 ot./min. Papírová spotřeba je neméně zajímavá - např.  Volvo S80 s automatickou převodovkou spotřebuje pouze v kombinaci 8,3 litru benzinu na 100 kilometrů. Další parametry motorů a jím osazených vozů naleznete v přiložených tabulkách.

Nový agregát v nabídce nahradí známé pětiválce o objemu 2,5 litru, ty už na dnešní dobu jednoduše přestaly být dosti malé. Pokud tedy toužíte ještě po „staré” technice Volva, pospěšte si k dealerům, nový motor se na trh dostane ještě na jaře.

Specifikace motoru
Označení motoru 2.0 GTDi
Typ motoru čtyřválcový přeplňovaný benzínový motor
Zdvihový objem 1999 cm3
Vrtání 87,5 mm
Zdvih 83,1 mm
Kompresní poměr 10:01:00
Počet ventilů na válec 4
Ventilový rozvod DOHC
Maximální výkon 149 kW (203 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment 300 Nm / 1750-4000 ot./min., krátkodobě 320 Nm
Tlak turbodmychadla 90 kPa
Emisní norma Euro 5, J-ULEV

Výkony a spotřeba (man./auto.)  Volvo S80 Volvo V70 Volvo XC60
Zrychlení, 0-100 km/h, s 7,9/8,5 8,3/8,9 9,6 (automatická převodovka)
Spotřeba paliva, l/100 km 7,9/8,3  8,1/8,4 8,6 (automatická převodovka)
Emise, gramy CO2 184/193   189/195   199 (automatická převodovka)

 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo 2,0 GTDi
Chevrolet Corvette C1 vzbudil rozruch v centru Prahy. Tento rudý skvost řídí žena

Chevrolet Corvette C1

Kdy jste naposledy spatřili na silnici Chevrolet Corvette? Možná docela nedávno. Jenže se s vámi vsadíme o cokoliv, že původní typ C1 z poloviny 50. let to rozhodně nebyl. Přesto i v Česku jeden takový vzácný zámořský klenot jezdí!

dnes | Lukáš Prejzek | 7 příspěvků
Minitest BMW M850i xDrive Gran Coupé: Osm válců a čtyři věčně vysmáté hlavy

BMW M850i xDrive GC

Třetí karosářská varianta uzavírá náš obrázek o tom, jaká vlastně nová osmička je. Zároveň nám ale nedá si nevzpomenout na jedno z nejlepších aut na trhu. To je totiž také z Mnichova.

6.  8.  2020 | Vladimír Kadera | 30 příspěvků
Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

4.  8.  2020 | Stanislav Kolman | 81 příspěvků