Volvo Drive Me: auta bez řidičů vyrážejí na švédské silnice

Švédská automobilka Volvo Car Group spouští ve své domovině zkušební provoz flotily vozů s plně samočinným řízením.

Projekt Volvo Drive Me

Auta bez řidičů? Nebo řidiči za volanty svých vozů, kteří si beztrestně listují denním tiskem nebo telefonují s přístrojem v ruce? Nikoli fikce, ale hudba blízké budoucnosti. Moderní automobily mají již běžně adaptivní tempomaty schopné upravovat rychlost vozu až do zastavení, čidla pro samočinné parkování a všemožné senzory pro sledování dění okolo auta.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Záběry z parkoviště? Nikoli, z běžného provozu...

Plně samočinnému pohybu moderního automobilu tak již teoreticky nic nebrání. Auta tohoto typu již zkouší celá řada automobilek včetně Nissanu, ale třeba také Google, přičemž úřady Velké Británie mají ještě letos na svých silnicích povolit pohyb testovacích vozů tohoto typu. Nejdále zatím pokročili v USA, kde mohou vozy s autonomním řízením jezdit již v několika státech včetně Kalifornie.

Nissan 360 živě: Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Nissan 360 živě: Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Pokud jde o evropské automobilky, je tahounem v této oblasti opět švédské Volvo, jež si už před čtyřmi lety dalo za cíl do roku 2020 vymýtit z běžného provozu dopravní nehody. Společnost Volvo Car Group nyní spouští projekt Drive Me, v rámci kterého se bude v běžném provozu na veřejných silnicích města Göteborg a přilehlého okolí pohybovat 100 automaticky řízených vozů Volvo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Moderní automobily již běžně sledují dění okolo

Zkušební projekt Drive Me je výsledkem spolupráce společnosti Volvo Car Group, švédského ministerstva dopravy, švédského dopravního úřadu, vědeckého institutu Lindholmen Science Park a města Göteborg. Smyslem tohoto projektu, který je podporován také švédskou vládou, je prokázat přínos autonomního řízení pro společnost a dostat Švédsko a značku Volvo do čela vývoje dopravních prostředků budoucnosti. 

Volva s autonomním řízením do provozu 

Testování automaticky řízených vozidel bude probíhat na zhruba 50 km vybraných silnic ve městě Göteborg a jeho okolí. Jedná se jak o silnice představující frekventované dopravní tepny, tak o dálnice a místa, kde se často tvoří kolony. „Naším cílem je vytvořit vůz, který by byl schopen samostatně zvládnout všechny možné dopravní scénáře včetně opuštění dopravního proudu a vyhledání bezpečného ‚přístavu‘ v případě, že řidič nedokáže z jakéhokoliv důvodu znovu převzít kontrolu nad vozem,“ vysvětluje Erik Coelingh, jeden z konstruktérů Volvo Car Group.

Volvo XC90 potvrzeno pro příští rok. Dostane i autonomní parkování

Volvo XC90 potvrzeno pro příští rok. Dostane i autonomní parkování

První autonomní funkce bude představena s novým Volvem XC90 na sklonku roku 2014: adaptivní tempomat (ACC) s asistentem řízení bude v dopravní koloně samočinně reagovat na pohyb automobilu před sebou. Mezi další funkce bude patřit systém rozpoznání okraje silnice a bariér s asistentem řízení, který zjistí, zda vozidlu hrozí sjetí ze silnice, a v případě nutnosti automaticky převezme řízení a vůz vrátí zpět do původního směru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Samočinné parkování bez přítomnosti řidiče ve voze bude dalším krokem k autonomnímu pohybu automobilu v běžném provozu

Následujícím krokem bude soustava, která umožní sledovat pohyb vozu před sebou i ve vyšších rychlostech, díky čemuž bude moct řidič sundat ruce z volantu, aniž by hrozilo vybočení ze směru jízdy. Tyto systémy postupně připraví cestu pro představení tzv. „vysoce autonomních vozidel“, která budou na základě úsudku řidiče zodpovědná za ovládání všech jízdních funkcí.

Budoucnost podle Volva: žádné dopravní nehody

Budoucnost podle Volva: žádné dopravní nehody

V budoucnosti si tak jako řidič budete moct naplánovat jízdu na základě různých kombinací autonomních funkcí a aktivního řízení, což vám umožní strávit čas na cestách co nejefektivněji. Za jízdy budete mít možnost bezpečně pracovat se svým telefonem či tabletem nebo jednoduše odpočívat.

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků