Kapitoly článku:
Diesel zaujme
Pro Evropu je určitě ještě důležitější nový naftový čtyřválec, pro začátek představený ve střední výkonové verzi D4. Se standardně dodávanou novou šestistupňovou manuální převodovkou by si měl vystačit v kombinovaném provozu s přídělem pouhých 3,9 l/100 km, osmistupňový automat spotřebu zvýší o tři deci (bavíme se o V60, která na prezentaci jako jediná měla pod kapotou diesel).
Rozdíly oproti staršímu pětiválci poznáte hned od prvního nastartování. Čtyřválec je tišší a kultivovanější. Tedy pokud se bavíme o projevu v interiéru, zvenku je to přeci jen hlučnější diesel. Vrchol točivého momentu nastupuje od 1750 ot./min, pocitově motor pořádně zatáhne v momentě, kdy otáčkoměr začne ukazovat čísla od dvou tisíc výše.
Osmistupňový automat dává možnost manuálního řazení páčkami pod volantem. Odezva ale není úplně bezprostřední.
Standardem je také systém start/stop (ten samozřejmě nechybí ani u benzinových motorů), který je schopen, pokud si aktivujete režim Eco+, vypnout motor při rychlosti do 7 km/h. Motor po uvolnění brzdy naskočí rychle, ale posádka o tom určitě bude vědět, což je při popojíždění v koloně celkem otravné. To samé platí také pro řadu jiných dieselů, snad s výjimkou systému e-HDi, který je tomto směru zřejmě nejlepší.
U dieselu je ještě více znát lehčí řízení a rychlejší reakce na pokyn volantem. Rozdíl oproti pětiválci je někde na úrovně dud a nebe, takže rozhodně změna k lepšímu. Převodovka si s dieselem rozumí o něco lépe než s benzinovou T6 a jízda je ve finále velmi plynulá a komfortní.
Osm rychlostních stupňů znamená kromě lepšího zpřevodování také nízké otáčky při dálniční jízdě. Při 130 km/h točí nový diesel přibližně 1900 ot./min a prakticky o sobě nedává vůbec vědět. Na hodnocení spotřeby je přeci jen ještě trochu brzy, ale ani tady se překvapení nekonalo. Testovací jízdu vedenou z větší části po dálnici jsem skončil na hodnotě 7,2 l/100 km.
Diesel se stoprocentně povedl. Je tišší, plynulejší, výkonnější, úspornější a lehčí. Jediné, co mu snad bude u tradičních zákazníků chybět, je jeho charakteristický hrubší projev.
Do prodeje za pár dnů
Šedesátková řada osazená novou generací čtyřválců dorazí do prodeje doslova za pár dnů. Aktuálně se čeká na definitivní schválení českého ceníku. Přesné částky se dozvíme nejpozději příští týden.