Volvo Drive-E: čtyři válce pro řadu 60

Ve Švédsku chystají velkou revoluci, která se má dostavit spolu s novou generací XC90. Část novinek ovšem přichází už teď. Řeč je samozřejmě o nových motorech, které jako první dostává řada 60.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Turbo+kompresor, čtyři motory – jeden základ
  2. Čtyřkolka stále původní, T6 bez překvapení
  3. Diesel zaujme, Do prodeje za pár dnů
  4. Technická data
  5. Fotogalerie

Všichni příznivci automobilky Volvo netrpělivě čekají na příchod nové generace modelu XC90. Jak jsme si už řekli, tento model by se měl představit ve světové premiéře příští rok na autosalonu v Paříži a kromě jiného půjde o první švédskou novinku, která bude kombinovat novou generaci motorů Drive-E s pohonem všech kol. Zatím se můžeme jen dohadovat, jak přesně bude vypadat finální specifikace, je ale pravděpodobné, že u dieselů dostane čtyřkolka mezinápravovou spojku Haldex, zatímco u benzinových jednotek půjde o hybridní čtyřkolku s elektromotorem u zadní nápravy.

Každopádně jako první nabízí nové motory řada 60, tedy modely S60, V60 a XC60. Pokud vás zajímají konkrétní fakta, pak jde o benzinové čtyřválce T6, T5 a dieselový D4. Na nějakou souvislost s počtem válců zapomeňte. Bavíme se (a bavit se budeme) o čtyřválcích. Obecně Volvo nastupuje na nový systém, kdy číslice v označení představuje výkonovou úroveň, které daná motorizace dosahuje. V budoucnu budeme začínat dokonce na T1 a končit na T8, u dieselů se hovoří o nejvýkonnější motorizaci označené jako D8.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Novou řadu motorů doplní šestistupňový manuál (u D4) a osmistupňový automat Aisin, který je první osmistupňovou převodovkou uloženou příčně.

Turbo+kompresor, čtyři motory – jeden základ

Základ je de facto pro benzinový i naftový motor stejný, diesel se logicky liší toušťkou stěn, kterou si žádají vyšší tlaky. V obou případech je blok motoru vyrobený z hliníkových slitin, stejně jako písty. Nejvýkonnější benzín kombinuje přeplňování turbodmychadlem a rootstovým kompresorem, T5 dostala do své výbavy pouze turbo, u D4 se bavíme o systému dvojitého přeplňování.

Při srovnání se staršími motory jsou ty nové o 10-30 procent úspornější, menší a lehčí. Hlava motorů vychází ze současných pěti a šestiválců, ovšem byla dále upravena, přičemž se inženýři zaměřili hlavně na snížení tření. Nechybí variabilní časování ventilů, vačkové hřídele dostaly kuličková ložiska.

Koho zajímají konkrétní čísla, tomu můžeme nabídnout následující. Vrcholný benzinový čtyřválec označený jako T6 disponuje parametry 306 koní a 400 Nm. Standardem je v každém případě osmistupňová automatická převodovka, v kombinaci s modelem S60 slibuje Volvo skoro až pohádkovou hodnotu spotřeby 6,4 l/100 km, u V60 to má být 6,7 l/100 km a XC60 spotřebuje 7,3 l/100 km.

T5 nabídne maximální výkon 245 koní a 350 Nm, opět bude tento čtyřválec spolupracovat s osmistupňovým automatem a opět by se spotřeba podle tabulek měla pohybovat velmi nízko. Nejlepší má být S60 s kombinovanou spotřebou 5,9 l/100 km.

Volvo mění svou tvář. Nový směr ukazuje Concept Coupé

Volvo mění svou tvář. Nový směr ukazuje Concept Coupé

Diesel D4 je schopný vyprodukovat 181 koní a točivý moment 400 Nm. Volvo prezentuje jako takový hlavní bod naftového programu technologii i-Art, kdy má každý vstřikovač vlastní procesor, což umožní přesnější dávkování paliva namísto tradičního jednoho snímače tlaku na zásobníku common-rail. Diesel je schopný dostat se s kombinovanou spotřebou pod čtyři litry, XC60 spotřebuje 4,4 l/100 km. Pracuje se s tlakem až 2500 barů.

Tím to ovšem nekončí. V blízké budoucnosti se objeví ještě motorizace T4, T3, D5, D3 a D2. Ve všech případech (i v těch, které aktuálně přichází na trh) používají motory jeden základ s objemem 1969 ccm, vrtáním 82,0 mm a zdvihem 93,2 mm. Rozdíly hledejme v systému přeplňování nebo v kompresních poměrech. T4 nabídne maximální výkon 190 koní a 380 Nm, T3 dostane 150 koní a 270 Nm, naftová D5 je na 231 koních a 480 Nm, D3 vyprodukuje 150 koní a 320 Nm a konečně D2 zvládne 120 koní a 250 Nm.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Turbo+kompresor, čtyři motory – jeden základ
  2. Čtyřkolka stále původní, T6 bez překvapení
  3. Diesel zaujme, Do prodeje za pár dnů
  4. Technická data
  5. Fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků