Volvo číslem jedna na poli bezpečnosti

Společnost Volvo Car Corporation kráčí vpřed velmi rychle. Po uvedení tří nových modelů osobních automobilů na trh v roce 2000 nyní nadešel čas pro zásadní vykročení do budoucnosti.
Volvo číslem jedna na poli bezpečnosti
Společnost Volvo Car Corporation kráčí vpřed velmi rychle. Po uvedení tří nových modelů osobních automobilů na trh v roce 2000 nyní nadešel čas pro zásadní vykročení do budoucnosti.

Počátkem ledna budou na detroitském autosalonu představeny dva nové koncepty osobních automobilů. Jeden z nich, Volvo Safety Concept Car (SCC), posunuje bezpečnost do nové dimenze.

SCC rovněž demonstruje, že společnost Volvo Cars s podporou jejího vlastníka, společnosti Ford Motor Company, je bez jakýchkoliv pochyb na špičce co se týče aplikace vyspělých technologií v zájmu bezpečnější jízdy.

SCC je automobil konstruovaný pro oko. A to se netýká pouze toho, jak vypadá, ale také skutečnosti, že tento osobní automobil je navržen tak, aby poskytl řidiči perfektní vidění, a sice tím, že oči řidiče se nacházejí v ideální poloze. „Hlavním cílem při vývoji Safety Concept Car bylo vytvořit 'dokonalejší vidění'. Dalším cílem bylo implementovat moderní technologie v zájmu podpory řidiče a učinit tak jízdu bezpečnější. Toho bylo dosaženo kombinací tradiční techniky a vyspělé elektroniky,“ vysvětluje Hans Gustavsson, ředitel výzkumu, vývoje produktu a prodeje společnosti Volvo Cars. Jinými slovy – tento koncept osobního automobilu nestaví na odiv bezpečnost v tradičním pojetí, s novými airbagy a nově koncipovanými deformačními zónami. Namísto toho je SCC zaměřen na aktivní bezpečnost a na významné prvky, které budou poskytovat podporu nám všem, abychom se stali bezpečnějšími řidiči.

Volvo SCC je výsledkem úzké spolupráce mezi firmou Volvo Cars a její mateřskou společností, Ford Motor Company – vynikající demonstrace špičkových znalostí a zdrojů, které jsou k dispozici v rámci skupiny.

Ford Motor Company se rozhodla umístit svoje Středisko pro zdokonalování bezpečnosti (Center of Excellence for Safety) do ústředí společnosti Volvo Cars ve švédském Gothenburgu. Velké množství nejzajímavějších výzkumných a vývojových projektů na poli bezpečnosti, zpracovávaných v rámci skupiny, bylo nyní zapracováno do automobilu Volvo Safety Concept Car, který byl navržen v Monitorovacím a koncepčním středisku (Monitoring and Concept Center) Volvo v Kalifornii.

„Volvo SCC demonstruje, že disponujeme znalostmi a schopnostmi, abychom zůstali číslem 1 ve světě na poli bezpečnosti automobilů. Tento automobil obsahuje celou řadu technologických systémů a prvků, které jsou přímo spojeny s bezpečností jízdy a vzájemným působením mezi člověkem a strojem,“ říká Helen Petrauskas, vedoucí Environmental and Safety Engineering společnosti Ford Motor Company.

Bez jakýchkoliv pochyb lze říci, že řidiči automobilů hrají rozhodující roli při hledání způsobů, jak učinit dopravu bezpečnější. Volvo SCC proto dělá z řidiče ústřední bod, poskytující mu zvýšenou kontrolu a tím i větší šanci činit správná rozhodnutí v obtížných dopravních situacích.

„Řidiči získávají více než 90 % nejkritičtějších informací z okolního prostředí. Jestliže dokážeme zdokonalit kvalitu vizuální informace, tak můžeme také dát řidičům větší šanci pro zamezení kolize. To je nejvyšší prioritou ve Volvu SCC,“ říká Hans Gustavsson.

SCC je vybaven senzorem, který automaticky vyhodnotí polohu očí řidiče. Pak seřídí polohu sedadla tak, aby se oči nacházely v poloze, která poskytuje nejlepší vidění jak na silnici, tak i na přístrojovou desku.

Volvo SCC také řeší problém, který představují A-sloupky a B-sloupky karoserie, které v určitém úhlu tvoří překážku pro výhled vpřed a vzad. V SCC může řidič vidět skrze A-sloupky, díky rámové struktuře vyrobené z kovu v kombinaci s plexisklem. B-sloupek je zakřiven směrem dovnitř a sleduje tvar rámu sedadla, aby tak umožnil nerušený výhled dozadu.

Volvo SCC obsahuje také celou řadu nových prvků ke zdokonalení vzájemného působení mezi člověkem a strojem.

V SCC budou představeny dva druhy čtyřbodového bezpečnostního pásu, integrovaného do rámu sedadla: Criss Cross Belt (X4) a Centre Buckle Belt (V4). Bezpečnostní pás Criss Cross je konvenční tříbodový bezpečnostní pás doplněný diagonálním prsním pásem sahajícím od ramene ke kyčli. Bezpečnostní pás Centre Buckle Belt je podobný bezpečnostním pásům, které byly dříve používány v soutěžních automobilech a v automobilech pro silniční závody.

S cílem nalézt odpověď na otázku, který z těchto dvou typů bezpečnostních pásů je nejkomfortnější a uživatelsky nejpřátelštější, bude na detroitském mezinárodním autosalonu provedeno speciální vyhodnocení.

Dálkové ovládání hraje stále důležitější roli jako výsledek dvoucestné komunikace s automobilem. Automobil a dálkové ovládání komunikují automaticky, ať už se to řidiče týká nebo ne. Tomuto systému byl dán název Volvo Personal Communicator (VPC). Tento systém obsahuje senzor pro zjišťování tepu srdce, který registruje srdeční tep uvnitř zaparkovaného vozidla. Tento senzor informuje řidiče o tom, že se někdo vloupal do automobilu a je tam ukryt – nebo také funguje jako připomínka, jestliže v automobilu bylo zanecháno dítě nebo zvíře.

„Všechny tyto funkce, integrované do VPC, mají aspekty týkající se jak komfortu, tak i bezpečnosti. Základní ideou je to, že automobil by měl aktivně přispívat ke zvyšování pocitu bezpečnosti a pohody, i když je zaparkován,“ říká Hans Gustavsson.

Veřejnosti se tato studie přestaví na detroitském autosalonu v lednu příštího roku.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků