Volvo C30: nový sportovec (představení)

Pařížská novinka jménem Volvo C30 pomalu přichází i na náš trh. Je nejvyšší čas podívat se na cé-třicítku trochu blíže.

Nové malé Volvo se v nejbližších dnech začne prodávat i u nás a tak je nejvyšší čas podívat se na horkou novinku z chladného severu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Volvo C30 bude ve svém třídveřovém provedení soupeřit hlavně proti Audi A3, BMW řady 1 a až se objeví nová generace Alfy 147, tak i s ní. C30 měří na délku 4 252 mm, na šířku 1 544 mm, na výšku 1 447 mm a rozvor má hodnotu 2 640 mm. Proti Audi A3 je tedy o něco delší, užší, vyšší a má delší rozvor. Proti bavorskému hatchbacku je o něco delší, ovšem v každém dalším rozměru mírně zaostává. Zde je ovšem třeba připomenout, že německá "jednička" je prozatím k dispozici pouze v pětidveřovém provedení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Design vozu je pojat velmi dynamicky, ovšem v duchu ostatních modelů. Klasické tvarování jak přední, tak zadní části vozu jasně ukazuje, ke tomu C30 patří. Přední část vozu jakoby vypadla z oka větším sourozencům. Obdélníkové světlomety přechází hluboko do blatníků a spolu s úzkou přední maskou a klínovitým tvarováním mřížky chladičů působí poměrně dynamicky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podobná je situace i na opačné straně vozu, typické zadní světlomety lemují výrazně vystouplé zadní blatníky. Cé třicítka tím působí přikrčeným dojmem, který čeká, až se mu dá povel vyrazit kupředu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Volvo patří mezi lídry v oblasti bezpečnosti a ta se projevila i na designu. Tvarování předních A sloupků výrazně nenarušuje výhled v křižovatkách a také ostatní velká okna mají zajistit dobrý výhled z vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Interiér vozu je konstruován pro čtyři dospělé pasažéry, takže ani v případě delších cest nehrozí nedostatek místa. Zadní sedadla jsou posunuta blíže ke středu vozu, což se pozitivně projeví na komfortu jízdy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Celý interiér jde v duchu větších modelů a Volvo navíc umožňuje plnou individualizaci. Vybrat si můžete ze čtyř verzí středové konzoly od konzervativnějšího provedení, až po sportovní z matných materiálů imitujících kovy. Již od základní verze nabízí Volvo poměrně slušné spektrum dekorací. S nejnižší výbavou získáte čalounění v kombinaci červené a modré barvy, které lze dle vkusu modifikovat.

Do základní výbavy patří manuální klimatizace, kterou lze pochopitelně na přání vyměnit za duální automatickou.

Audio

Volvo u všech modelů sází na kvalitní audiosystém a vybavilo jím i svůj malý model. V nabídce jsou celkem tři typy:

  • Systém Performance se zesilovačem o výkonu 4x20 W a se čtyřmi reproduktory
  • Systém High Performance se zesilovačem o výkonu 4x40 W a s osmi reproduktory
  • Systém Premium Sound s digitálním zesilovačem třídy D vybaveným technologií ICE Power značky Alpine a s výkonem 5x130 W, prostorovým zvukem Dolby® Pro Logic II Surround a s deseti reproduktory dánského výrobce Dynaudio.

Audiosystémy High Performance a Premium Sound umožňují přehrávání disků CD s hudbou ve formátech MP3 a WMA. Oba systém jsou vybaveny přídavným konektorem, který umožňuje připojení externích zařízení, například osobního MP3 přehrávače. Od jara 2007 bude v nabídce příslušenství také adaptér pro připojení přehrávače iPod nebo USB flash pamětí, díky USB/iPod kterému bude možné připojené zařízení ovládat pomocí ovládacích prvků audiosystému, což přispěje k vyšší bezpečnosti a pohodlí. Informace budou zobrazovány na displeji audiosystému vozidla.

Bezpečnost

Velký důraz je kladen i na bezpečnost vozu. Aby byl řidič snáze schopen rozpoznat ostatní vozidla nacházející se v tzv. mrtvém úhlu podél stran vozidla, může být Volvo C30 vybaveno systémem BLIS pro eliminaci mrtvého úhlu. Tento systém, který je součástí volitelné výbavy, zjišťuje pomocí kamer zabudovaných do vnějších zpětných zda se v mrtvém úhlu nachází jiné vozidlo. V takovém případě se rozsvítí kontrolka poblíž vnějšího zpětného zrcátka, jež řidiče na tuto skutečnost upozorní a zvýší tak pravděpodobnost, že řidič přijme správné rozhodnutí.

Aby se snížilo riziko, že řidič bude v kritických situacích rušen nedůležitými informacemi, je Volvo C30 standardně vybaveno inteligentním informačním systémem řidiče IDIS, což je systém, který nepřetržitě monitoruje řidičovy akce, jako jsou pohyby volantem, pohyb plynového pedálu, ovládání ukazatelů směru nebo brzdění. Tyto údaje jsou zpracovány a při dosažení určité úrovně jsou informace, které nejsou klíčové z hlediska bezpečnosti (jako jsou například textové zprávy nebo telefonáty přicházející prostřednictvím integrovaného telefonu), pozdrženy do doby, než se situace uklidní. Pokud si to bude řidič přát, může systém IDIS telefonáty předávat ve všech situacích.

Další bezpečnostní prvky

  • Airbagy s dvoufázovým plněním, předpínače bezpečnostních pásů na všech čtyřech sedadlech, omezovače tahu předních pásů a bezpečnostní pedály pomáhají v případě nehody ochránit cestující ve vozidle.
  • Sloupek řízení se kontrolovaným způsobem deformuje s cílem zajistit co nejefektivnější funkci airbagu.
  • Systém ochrany proti bočnímu nárazu SIPS, boční airbagy a nafukovací clony přispívají k efektivní ochraně při bočním nárazu.
  • Bezpečnostní konstrukce zádi byla navržena s využitím optimalizované kombinace různých druhů oceli, které zajišťují potřebnou pevnost a důsledně kontrolovanou deformaci v případě bočního nárazu.
  • Zadní boční prvky jsou zkonstruovány tak, aby v případě srážky zezadu pohlcovaly většinu energie již v raných fázích nárazu.
  • Palivová nádrž je umístěna na dobře chráněném místě před zadní nápravou.
  • Přední sedadla jsou standardně vybavena systémem ochrany proti poranění krku WHIPS, který přispívá ke snížení rizika poranění krku.
  • Jemně zaoblená konstrukce přídě a nízko umístěný spojler jsou zkonstruovány tak, aby snižovaly riziko poranění chodců a cyklistů.

Motory

Výkon bude v počátku přenášet na přední kola manuální šestistupňová převodovka, kterou později doplní také převodovka automatická.

 
2,5 T5
2,4i
2,0
1,8
1,6
2,4 D5
2,0D
1,6D
Výkon (kW/k)
162/220
125/170
107/145
92/125
74/100
132/180
100/136
80/109
Toč. moment (Nm)
320
230
185
165
150
350
320
240
Objem motoru
2 521
2 435
1 999
1 798
1 596
2 400
1 997
1 560
 
Zrychlení 0-100 (s)
6,7
8,1
9,4
10,8
11,8
8,4
9,4
11,9
Max. rychlost (km/h)
240
220
210
200
185
220
210
190
 
Spotřeba (l/100 km)
Město
12,5
12
10,2
10,1
9,3
9,5
7,6
6,2
Mimo město
6,5
6,3
5,6
5,7
5,7
5,4
4,6
4,2
Kombinace
8,7
8,4
7,3
7,3
7,0
6,9
5,7
4,9

Cena a přehled výbav pro český trh ještě není znám. Volvo C30 by však mělo startovat mírně nad hranící půl milionu korun a končit by mělo těsně pod hranicí jednoho milionu. Přibližné ceny v jednotlivých stupních výbavy naleznete zde.

bazar

Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2009
Stav: 175 886 km
Cena: 380 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2007
Stav: 282 174 km
Cena: 166 000 Kč
Volvo C30 2
Rok výroby: 2007
Stav: 87 116 km
Cena: 130 000 Kč
Volvo S40 2
Rok výroby: 2007
Stav: 150 985 km
Cena: 150 000 Kč
Volvo V50 2
Rok výroby: 2007
Stav: 189 517 km
Cena: 126 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2010
Stav: 123 591 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků