Volvo C30 EV: jak dopadne nehoda elektromobilu?

Automobily na elektřinu se stávají jakýmsi virtuálním fenoménem doby. Opravdu použitelný elektromobil, který by byl svými klíčovými užitnými vlastnostmi srovnatelný s konvenčními auty, se za současného stavu vývoje techniky vyrobit nedá, přesto lze z každodenních zpráv v médiích snadno získat pocit, že takové vozy jsou již pomalu něčím běžným.

Státní úředníci a mluvčí automobilek hovoří při jejich protěžovaní především o „snížení závislosti na fosilních palivech“, „redukci zátěže životního prostředí“ či o „nižších provozních nákladech“, jak je to však s bezpečností? Zatímco v průběhu posledního půlstoletí výrobci automobilů systematicky pracují na konstrukci automobilů a jejich pohonných jednotek s ohledem na minimalizaci rizika zranění posádky vozu i ostatních účastníků dopravního provozu, zavádění elektromobilů zatím sleduje poněkud jiné směry než bezpečnost.

Z tohoto důvodu je třeba zmínit jeden z exponátů právě probíhajícího autosalonu v Detroitu, kde se na stánku automobilky Volvo objevil prototyp elektromobilu Volvo C30 Electric po zkušebním nárazovém testu. Ano, je tedy docela pravděpodobné, že role protagonistů bezpečnosti se i v případě elektromobilů nakonec zhostí opět Švédové. Netřeba totiž nijak polemizovat s prohlášením šéfa Volvo Cars Stefana Jacobyho, který tvrdí, že je Volvo „prvním producentem automobilů na světě, který veřejnosti představil skutečně bezpečný elektromobil po crashtestu“.

V souvislosti s pověstí značky Volvo na poli bezpečnosti chtěli její představitelé veřejnosti dokázat, že vysokonapěťové akumulátory i příslušné kabelové vedení zůstanou v případě dopravní nehody bez poškození. Je totiž jasné, že v této konfiguraci pohonné soustavy jisté riziko úrazu elektrickým proudem hrozí, a obávat by se jej mohli nejen samotní účastníci dopravní nehody, ale také záchranářské týmy. Volvo C30 EV vystavené v Detroitu prošlo čelním střetem s přesazením při rychlosti 64 km/h a výsledky tohoto testu prokázaly, že základní komponenty elektrické soustavy zůstaly nárazem nedotčeny.

Samozřejmě to neznamená, že každý elektromobil je automaticky bezpečný. Zejména rizika v oblasti aktivní ale i pasivní bezpečnosti pramenící z mnohdy extrémní hmotnosti (i třeba takový koncept elektrické Octavie váží dvě tuny...) jsou velká, nicméně švédský případ dokládá, že alespoň pasivně bezpečný elektromobil vyrobit určitě lze, stačí chtít...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo C30 EV před a po destrukci...
Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 4 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků