Volvo C30 EV: jak dopadne nehoda elektromobilu?

Automobily na elektřinu se stávají jakýmsi virtuálním fenoménem doby. Opravdu použitelný elektromobil, který by byl svými klíčovými užitnými vlastnostmi srovnatelný s konvenčními auty, se za současného stavu vývoje techniky vyrobit nedá, přesto lze z každodenních zpráv v médiích snadno získat pocit, že takové vozy jsou již pomalu něčím běžným.

Státní úředníci a mluvčí automobilek hovoří při jejich protěžovaní především o „snížení závislosti na fosilních palivech“, „redukci zátěže životního prostředí“ či o „nižších provozních nákladech“, jak je to však s bezpečností? Zatímco v průběhu posledního půlstoletí výrobci automobilů systematicky pracují na konstrukci automobilů a jejich pohonných jednotek s ohledem na minimalizaci rizika zranění posádky vozu i ostatních účastníků dopravního provozu, zavádění elektromobilů zatím sleduje poněkud jiné směry než bezpečnost.

Z tohoto důvodu je třeba zmínit jeden z exponátů právě probíhajícího autosalonu v Detroitu, kde se na stánku automobilky Volvo objevil prototyp elektromobilu Volvo C30 Electric po zkušebním nárazovém testu. Ano, je tedy docela pravděpodobné, že role protagonistů bezpečnosti se i v případě elektromobilů nakonec zhostí opět Švédové. Netřeba totiž nijak polemizovat s prohlášením šéfa Volvo Cars Stefana Jacobyho, který tvrdí, že je Volvo „prvním producentem automobilů na světě, který veřejnosti představil skutečně bezpečný elektromobil po crashtestu“.

V souvislosti s pověstí značky Volvo na poli bezpečnosti chtěli její představitelé veřejnosti dokázat, že vysokonapěťové akumulátory i příslušné kabelové vedení zůstanou v případě dopravní nehody bez poškození. Je totiž jasné, že v této konfiguraci pohonné soustavy jisté riziko úrazu elektrickým proudem hrozí, a obávat by se jej mohli nejen samotní účastníci dopravní nehody, ale také záchranářské týmy. Volvo C30 EV vystavené v Detroitu prošlo čelním střetem s přesazením při rychlosti 64 km/h a výsledky tohoto testu prokázaly, že základní komponenty elektrické soustavy zůstaly nárazem nedotčeny.

Samozřejmě to neznamená, že každý elektromobil je automaticky bezpečný. Zejména rizika v oblasti aktivní ale i pasivní bezpečnosti pramenící z mnohdy extrémní hmotnosti (i třeba takový koncept elektrické Octavie váží dvě tuny...) jsou velká, nicméně švédský případ dokládá, že alespoň pasivně bezpečný elektromobil vyrobit určitě lze, stačí chtít...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo C30 EV před a po destrukci...
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků