Volvo C30 EV: jak dopadne nehoda elektromobilu?

Automobily na elektřinu se stávají jakýmsi virtuálním fenoménem doby. Opravdu použitelný elektromobil, který by byl svými klíčovými užitnými vlastnostmi srovnatelný s konvenčními auty, se za současného stavu vývoje techniky vyrobit nedá, přesto lze z každodenních zpráv v médiích snadno získat pocit, že takové vozy jsou již pomalu něčím běžným.

Státní úředníci a mluvčí automobilek hovoří při jejich protěžovaní především o „snížení závislosti na fosilních palivech“, „redukci zátěže životního prostředí“ či o „nižších provozních nákladech“, jak je to však s bezpečností? Zatímco v průběhu posledního půlstoletí výrobci automobilů systematicky pracují na konstrukci automobilů a jejich pohonných jednotek s ohledem na minimalizaci rizika zranění posádky vozu i ostatních účastníků dopravního provozu, zavádění elektromobilů zatím sleduje poněkud jiné směry než bezpečnost.

Z tohoto důvodu je třeba zmínit jeden z exponátů právě probíhajícího autosalonu v Detroitu, kde se na stánku automobilky Volvo objevil prototyp elektromobilu Volvo C30 Electric po zkušebním nárazovém testu. Ano, je tedy docela pravděpodobné, že role protagonistů bezpečnosti se i v případě elektromobilů nakonec zhostí opět Švédové. Netřeba totiž nijak polemizovat s prohlášením šéfa Volvo Cars Stefana Jacobyho, který tvrdí, že je Volvo „prvním producentem automobilů na světě, který veřejnosti představil skutečně bezpečný elektromobil po crashtestu“.

V souvislosti s pověstí značky Volvo na poli bezpečnosti chtěli její představitelé veřejnosti dokázat, že vysokonapěťové akumulátory i příslušné kabelové vedení zůstanou v případě dopravní nehody bez poškození. Je totiž jasné, že v této konfiguraci pohonné soustavy jisté riziko úrazu elektrickým proudem hrozí, a obávat by se jej mohli nejen samotní účastníci dopravní nehody, ale také záchranářské týmy. Volvo C30 EV vystavené v Detroitu prošlo čelním střetem s přesazením při rychlosti 64 km/h a výsledky tohoto testu prokázaly, že základní komponenty elektrické soustavy zůstaly nárazem nedotčeny.

Samozřejmě to neznamená, že každý elektromobil je automaticky bezpečný. Zejména rizika v oblasti aktivní ale i pasivní bezpečnosti pramenící z mnohdy extrémní hmotnosti (i třeba takový koncept elektrické Octavie váží dvě tuny...) jsou velká, nicméně švédský případ dokládá, že alespoň pasivně bezpečný elektromobil vyrobit určitě lze, stačí chtít...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo C30 EV před a po destrukci...

bazar

Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 740 km
Cena: 540 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2012
Stav: 117 530 km
Cena: 380 000 Kč
Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2010
Stav: 199 811 km
Cena: 390 000 Kč
Volvo V40 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 242 247 km
Cena: 60 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 193 679 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků