Volvo C30 BAV: elektromobil pro praxi

Volvo v Detroitu předvádí projekt flotily elektromobilů, které budou od příštího roku brázdit běžné silnice.

Funkční prototyp elektromobilu společnost Volvo představila již v září roku 2009. Model C30, který se nyní v takřka produkční podobě představuje v Detroitu, posouvá proces vývoje o krok dále. Disponuje již kompletním řešením interiéru vč. veškeré bezpečnostní i komfortní výbavy a také vylepšeným prostorovým umístěním baterií. „První prototyp nám pomohl identifikovat hlavní technologické problémy, například umístění baterií či bezpečnostní hlediska. Tyto problémy se nám podařilo vyřešit, aniž bychom museli přistoupit k jakýmkoliv kompromisům pokud jde o atraktivitu či jízdní vlastnosti vozidla. Jsem s výsledkem velmi spokojen. Elektrická verze modelu C30, která bude v Detroitu představena, je prakticky hotový produkt,“ říká Lennart Stegland, ředitel pro vývoj speciálních vozidel ve společnosti Volvo Cars.

Dalším krokem pro rok 2010 bude výroba série zkušebních vozů. V průběhu dvou let budou vybraní uživatelé s těmito vozidly jezdit a předávat společnosti Volvo Cars své poznatky a zkušenosti. Tyto informace se přitom nebudou týkat pouze techniky vozidel, ale také chování jejich uživatelů. Projekt podporuje také Švédská energetická agentura, která se na jeho financování podílí částkou 150 miliónů švédských korun.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Elektrický automobil se vyznačuje jinými vlastnostmi než automobil s běžným spalovacím motorem. Nyní mají experti značky Volvo příležitost studovat, jak se uživatelé s těmito rozdíly vyrovnají. „Data shromážděná během provozu zkušební flotily budou významným přínosem pro další vývoj elektromobilů ve společnosti Volvo Cars. Testy také poskytnou významné informace organizacím a úřadům odpovědným za plánování infrastruktury a pomohou definovat služby potřebné k tomu, aby se automobily poháněné bateriemi staly do budoucna tou nejatraktivnější volbou,“ tvrdí Lennart Stegland.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Elektrická verze modelu C30 vypadá stejně jako běžné Volvo C30. Nejvýznamnějším rozdílem uvnitř vozidla je nový přístrojový panel před řidičem. Ukazatele i jejich grafika jsou odlišné od těch, které známe z běžných vozů Volvo. Atraktivní a uživatelsky přívětivý přístrojový panel v zásadě poskytuje pouze údaje o rychlosti jízdy a spotřebě energie. Nachází se zde také řada nových symbolů, jako je například indikátor nabití baterie či další ukazatele, které jsou pro tento typ vozidla relevantní.

Také jízda s tímto automobilem se od běžného vozu liší. Elektromobil C30 nemá žádné převody a výkon motoru je přenášen přímo, takže plný výkon je dostupný ihned. „Jízda prakticky bez jakéhokoliv zvuku je velmi zvláštním zážitkem. Výkon je okamžitě k dispozici. Potřebujeme věnovat mnoho času ověření systému přenosu hnací síly, aby byl pohodlný a zároveň bezpečný, a aby umožňoval optimální využití kapacity baterií při různých rychlostech,“ říká Lennart Stegland.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Maximální rychlost s plně nabitými bateriemi je přibližně 130 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá necelých 11 sekund. Maximální dojezd vozidla je 150 km. Tato vzdálenost pokrývá potřebu denního dojíždění více než 90 procent všech evropských motoristů. Elektromotor je umístěn pod kapotou, zatímco baterie (24 kWh) jsou instalovány ve středovém tunelu a v prostoru, který obvykle zaujímá palivová nádrž. Nachází se tedy vně prostoru pro cestující a mimo deformační zóny.
 

 
  
 


 

bazar

Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 740 km
Cena: 560 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2012
Stav: 117 530 km
Cena: 380 000 Kč
Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2010
Stav: 199 811 km
Cena: 390 000 Kč
Volvo V40 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 242 247 km
Cena: 60 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 193 679 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků