Volvo C30 BAV: elektromobil pro praxi

Volvo v Detroitu předvádí projekt flotily elektromobilů, které budou od příštího roku brázdit běžné silnice.

Funkční prototyp elektromobilu společnost Volvo představila již v září roku 2009. Model C30, který se nyní v takřka produkční podobě představuje v Detroitu, posouvá proces vývoje o krok dále. Disponuje již kompletním řešením interiéru vč. veškeré bezpečnostní i komfortní výbavy a také vylepšeným prostorovým umístěním baterií. „První prototyp nám pomohl identifikovat hlavní technologické problémy, například umístění baterií či bezpečnostní hlediska. Tyto problémy se nám podařilo vyřešit, aniž bychom museli přistoupit k jakýmkoliv kompromisům pokud jde o atraktivitu či jízdní vlastnosti vozidla. Jsem s výsledkem velmi spokojen. Elektrická verze modelu C30, která bude v Detroitu představena, je prakticky hotový produkt,“ říká Lennart Stegland, ředitel pro vývoj speciálních vozidel ve společnosti Volvo Cars.

Dalším krokem pro rok 2010 bude výroba série zkušebních vozů. V průběhu dvou let budou vybraní uživatelé s těmito vozidly jezdit a předávat společnosti Volvo Cars své poznatky a zkušenosti. Tyto informace se přitom nebudou týkat pouze techniky vozidel, ale také chování jejich uživatelů. Projekt podporuje také Švédská energetická agentura, která se na jeho financování podílí částkou 150 miliónů švédských korun.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Elektrický automobil se vyznačuje jinými vlastnostmi než automobil s běžným spalovacím motorem. Nyní mají experti značky Volvo příležitost studovat, jak se uživatelé s těmito rozdíly vyrovnají. „Data shromážděná během provozu zkušební flotily budou významným přínosem pro další vývoj elektromobilů ve společnosti Volvo Cars. Testy také poskytnou významné informace organizacím a úřadům odpovědným za plánování infrastruktury a pomohou definovat služby potřebné k tomu, aby se automobily poháněné bateriemi staly do budoucna tou nejatraktivnější volbou,“ tvrdí Lennart Stegland.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Elektrická verze modelu C30 vypadá stejně jako běžné Volvo C30. Nejvýznamnějším rozdílem uvnitř vozidla je nový přístrojový panel před řidičem. Ukazatele i jejich grafika jsou odlišné od těch, které známe z běžných vozů Volvo. Atraktivní a uživatelsky přívětivý přístrojový panel v zásadě poskytuje pouze údaje o rychlosti jízdy a spotřebě energie. Nachází se zde také řada nových symbolů, jako je například indikátor nabití baterie či další ukazatele, které jsou pro tento typ vozidla relevantní.

Také jízda s tímto automobilem se od běžného vozu liší. Elektromobil C30 nemá žádné převody a výkon motoru je přenášen přímo, takže plný výkon je dostupný ihned. „Jízda prakticky bez jakéhokoliv zvuku je velmi zvláštním zážitkem. Výkon je okamžitě k dispozici. Potřebujeme věnovat mnoho času ověření systému přenosu hnací síly, aby byl pohodlný a zároveň bezpečný, a aby umožňoval optimální využití kapacity baterií při různých rychlostech,“ říká Lennart Stegland.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Maximální rychlost s plně nabitými bateriemi je přibližně 130 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá necelých 11 sekund. Maximální dojezd vozidla je 150 km. Tato vzdálenost pokrývá potřebu denního dojíždění více než 90 procent všech evropských motoristů. Elektromotor je umístěn pod kapotou, zatímco baterie (24 kWh) jsou instalovány ve středovém tunelu a v prostoru, který obvykle zaujímá palivová nádrž. Nachází se tedy vně prostoru pro cestující a mimo deformační zóny.
 

 
  
 


 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků