Volvo bojuje proti spánku

Ne že by švédští inženýři měli něco proti odpočinku. Rozhodli se ale následovat pokusy konkurentů a uvést na trh systém, jenž má zvýšit bezpečnost provozu.

Volvo představilo dva bezpečnostní systémy, Driver Alert Control (kontrola řidičovy bdělosti) a Lane Departure Warning (upozornění na opuštění jízdního pruhu). Úspěšné pokusy v těchto oblastech probíhají již řadu let, Volvo však tyto systémy uvádí do sériové výroby a od nynějška je instaluje do svých modelových řad V70, XC70 a S80. Obě soustavy budou zahrnuty v balíčku s názvem Driver Alert System. Ve Volvu jsou si totiž dobře vědomi skutečnosti, že až 90% dopravních nehod vzniká v důsledku nepozornosti řidiče. Podle americké společnosti NHTSA způsobí únava za volantem ročně jen v USA na 100 000 dopravních nehod, při nichž zahyne zhruba 1 500 lidí a dalších 75 000 jich je zraněno. K obdobným výsledkům dospěla i Německá asociace pojistitelů GDV. Volvo si tuto situaci uvědomuje a díky svým novým systémům DAC a LDW se pokouší předcházet nebezpečným situacím na silnicích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

DAC má za úkol zaktivizovat řidiče ve chvíli, jenž třeba vlivem únavy z dlouhé cesty přichází o část své pozornosti nebo dokonce upadá do mikrospánku. Funguje při rychlostech nad 60 km/h a na rozdíl od podobných systémů nezkoumá přímo chování řidiče, jenž je každý svým způsobem originálem, ale především chování samotného auta. Podle způsobu jízdy je tento systém schopen předem odhadnout riziko ztráty koncentrace. Monitoruje pohyb vozu po vozovce a umí rozeznat kontrolovanou jízdu od té nekontrolované. Podle Daniela Levina, šéfa vývoje systému Driver Alert Control, je jeho funkce velmi spolehlivá. Levin také konfiguraci DAC odůvodňuje tvrzením, že systémy sledující oči řidiče nejsou dosud vyspělé natolik, aby se mohly stát užitečnými pomocníky. DAC dokonce rozpozná situaci, kdy se řidič příliš věnuje svému telefonu nebo ratolestem na zadních sedadlech.

Driver Alert Control v podstatě sestává z kamery, senzorů a řídicí jednotky. Kamera je umístěna před vnitřním zpětným zrcátkem, směřuje vpřed a neustále měří směr jízdy a vzdálenosti vozu od vodorovného značení, zatímco senzory snímají pohyby auta ve všech směrech. Řídicí jednotka pak získaná data třídí a porovnává s uloženými hodnotami, jež představují potenciální riziko vzniku krizové situace, vzniklé projevující se únavou. Pokud je rozpoznána, vyšle vůz řidiči akustický signál a na přístrojové desce se rozsvítí symbol šálku s kávou, jímž svého majitel zdvořile požádá o pauzu. Soustava využívá zvláštního displeje, uloženého uprostřed stupnice otáčkoměru, takže řidič má stále k dispozici veškeré údaje palubního počítače. Takto vybavené Volvo navíc řidiči zobrazuje pětičlánkovou stupnici jeho koncentrace. Veškerá zodpovědnost samozřejmě zůstává na tom, kdo sedí za volantem, ale systém má za úkol vyhledávat situace, kdy je řidičova pozornost oslabena, aniž by si on sám něčeho všimnul. Připomene řidiči potřebu přestávky na odpočinek, dokud ještě není pozdě.

Jak jsme naznačili v úvodu, Driver Alert System obsahuje kromě výše představeného DAC i LDW, čili upozornění na opuštění jízdního pruhu. Toho se řidiči dostane ve chvíli, kdy vůz začne bezdůvodně křížit vodorovné značení a je zde riziko fatálního čelního střetu s protijedoucím vozidlem. Třeba na dálnicích v USA je vybočení z jízdního pruhu důvodem zhruba čtvrtiny všech dopravních nehod a třetiny smrtelných zranění. Společnost Volvo Cars odhaduje, že LDW může omezit až o 40% počet dopravních nehod popsaného typu, odehrávajících se v rozmezí 70 až 100 km/h. Vozidlo řidiče akusticky upozorní ve chvíli, kdy jeho auto začne křižovat vyznačené pruhy, aniž by mělo puštěný blinkr. To je sice smutná zpráva pro naše řidiče, jimž používání znamení o změně směru jízdy dělá velké problémy, zprávou dobrou je skutečnost, že systém lze deaktivovat tlačítkem na středové konzoli. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Driver Alert System je jistě vítaným asistentem pro každodenní provoz, ale jeho činnost je omezována řadou faktorů. Předně se počítá s jasně viditelným vodorovným značením. Dalším problémem jsou šero, mlha, sníh a další extrémní situace. Věřme však, že automobilky nebudou zahálet a budou se předhánět v nabídkách dalších bezpečnostních opatřeních. Kdyby DAS zabránil jediné dopravní nehodě, pak má toto úsilí smysl.

bazar

Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 740 km
Cena: 560 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2012
Stav: 117 530 km
Cena: 380 000 Kč
Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2010
Stav: 199 811 km
Cena: 390 000 Kč
Volvo V40 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 242 247 km
Cena: 60 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 193 679 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků