Volvo Amazon (1956-1970): Pontonový elegán

Volvo Amazon (1956-1970): Pontonový elegán

Volvo Amazon (1956-1970): Pontonový elegán
Volvo Amazon (1956-1970): Pontonový elegán
Volvo Amazon (1956-1970): Pontonový elegán
Volvo Amazon (1956-1970): Pontonový elegán
91
Fotogalerie

Volvo Amazon (1956-1970): Pontonový elegán

Volvo Amazon se stalo nástupcem řady PV444, ačkoli ta se po dalších modernizacích coby 544 vyráběla dlouhou dobu souběžně, o užitkových verzích 444/210 Duett nemluvě.

Kapitoly článku:


Primát prvního modelu Volva se samonosnou karoserií patří sice PV444, ale jeho baculaté tvary inspirovaly hlavně americké vozy. U 120 Amazon tomu tak sice do značné míry bylo též, konkrétně šlo o velké chryslery a kaisery, ale tehdy mladého Jana Wilsgaarda ovlivnila při návrzích moderních a atraktivních pontonových „šatů“ i britská a hlavně italská škola.

Čtyřválcové sedany

Nový čtyřdveřový 4,45 m dlouhý, 1,62 m široký a 1,40 m vysoký sedan představila automobilka v pátek 3. srpna 1956 na konferenci firemních dealerů ve švédském Skövde. Jednalo se tehdy ještě o prototyp s podvozkem výrobního čísla 2. Od připravované produkční verze se lišil v mnoha detailech, nejen tím, že měl pravostranné řízení a dvoubarevný lak – ten byl ovšem v nabídce i později u sériových vozů. Na zádi se pyšnil velkým chromovaným nápisem Volvo a měl jiné blinkry vpředu, chyběly mu úchyty pro bezpečnostní pásy a nápisy Amazon.

19555809_Volvo_Amazon.jpg1957_1_5.jpg1957_Volvo_122_Amazon.jpg1957_Volvo_122_Amazon1.jpg
1957_Volvo_122_Amazon2.jpg1957_Volvo_122_Amazon3.jpg1957_Volvo_122_Amazon4.jpg1957_Volvo_122_Amazon5.jpg
Produkční verze Amazonu byla představena v únoru 1957; zůstaly jí dva oválné vstupy vzduchu vpředu i křidélka na zadních blatnících

Pod kapoty se mělo původně dostat několik motorů včetně řadových šestiválců a dokonce malý vidlicový osmiválec! Jenže Volvo nakonec zvolilo mnohem rychlejší a levnější alternativu. Řadový čtyřválec B16 s tyčkovým rozvodem OHV vycházel z agregátu B4B, který poháněl PV444, vlastně jej konstruktéři pouze převrtali. Z přesného objemu 1583 cm3 dával pouze 44 kW, tedy 60 koní ve 4500 otáčkách.

Třístupňová převodovka s řadicí pákou na podlaze přenášela jeho sílu dozadu, ale už při interní prezentaci si někteří prodejci stěžovali, že čtyřka docela chybí. Drtivá většina z nich byla i přesto nadšená, protože auto vypadalo skutečně hezky.

Problémy se jménem

Problémem se ukázal být název Amazon (původně dokonce s písmenem s, nakonec se začal používat mezinárodní přepis se z). Pocházel pochopitelně z řecké mytologie, amazonky byly lučištnice, které bojovaly na straně Tróje během slavné války proti Řecku. Jenže německý Kreidler uvedl v době první prezentace prototypu Volva moped s názvem Amazone. Neopomněl si jej zároveň registrovat, takže se logicky přihlásil o právo na jeho používání.

1957_Volvo_122_Amazon6.jpg1957_Volvo_122_Amazon9.jpg1957_Volvo_PV_444_and_Volvo_122_Amazon.jpg
Amazon se nové Volvo smělo jmenovat jen ve Skandinávii; německá fima Kreidler měla totiž registrované jméno Amazone pro moped (který se však vyráběl jen do r. 1959)

Došlo k soudnímu sporu, finální dohoda mezi oběma společnostmi zněla tak, že Volvo smí jméno užívat ve skandinávských zemích, v samotném Švédsku přežilo až do ukončení produkce celé řady. Germánský výrobce jednostopých strojů jej však nabízel jen do roku 1959. Kdyby se automobilka obrnila trpělivostí, mohlo vše dopadnout jinak.

Finální produkční verze čtyřdveřového sedanu z února 1957 nakonec získala kromě interního P1200 i mezinárodní kód 120 s možností změnit poslední číslici pro budoucí varianty, ta první se jmenovala 122. Aby toho zmatku nebylo málo, leckde se používalo pouze číslo 12, nebo naopak 1200 bez písmene P (jako person – osobní).

1962_Volvo_122_S_Amazon 1.jpg1962_Volvo_122_S_Amazon.jpg1962_Volvo_130_Amazon.jpg1962_Volvo_130_Amazon1.jpg
Modely 122 S (první dvě fotografie zleva) a 130 z modelového roku 1962

Dva oválné vstupy vzduchu s mřížkami na přídi zůstaly, stejně jako drobná křidélka na zadních blatnících, v té době skutečně mnoho designérů hledělo za oceán. Úchyty pro bezpečnostní pásy na předních sedadlech již produkční varianta měla, směrová světla se protáhla do boků a nezřídka se používaly i módní běloboké pneumatiky. Palubní deska byla částečně polstrovaná, řadicí páka se montovala na přání také na sloupek řízení.

1957_Volvo_122_Amazon7.jpg1957_Volvo_122_Amazon8.jpg1957_Volvo_Amazon_122.jpg1957_The_Amazon_122_was_originally_only_offered_with_two_tone_paintwork.jpg
Původní plány počítaly i s osmiválcem, nakonec však Volvo Amazon dostalo čtyřválec 1,6 l se třístupňovou převodovkou

Nový vůz se stal okamžitě hitem, brzy předčil v prodejních statistikách PV444/544. Doma stál 12 600 švédských korun. V roce 1958 přišla na trh verze 122 S se zvýšeným výkonem na 85 koní (63 kW) v 5500 otáčkách a konečně čtyřstupňovou převodovkou, S znamenalo Sport. Další sezóna přinesla standardní tříbodové pásy vpředu, „hrbáčům“ i Amazonům v tomto směru patří celosvětové prvenství.

Tudor, kabriolet a kombi

Stejně dlouhá dvoudveřová varianta 130 se objevila v září 1961 spolu s dvanáctivoltovou elektroinstalací a lehce změněnou maskou chladiče, střední lišta se zúžila. Měla delší dveře kvůli snadnějšímu nástupu dozadu, přední sedadla se samozřejmě z tohoto důvodu dala sklopit. Zadní okénka šla pak otevřít.

196212113_1_5 Amazon Coune Cabriolet 1962.jpg
Pět kabrioletů vyrobili v roce 1962 v Belgii, dochovaly se dva

Tehdy na podzim v útrobách nahradila dřívější motor 1,6 l nová osmnáctistovka OHV (1778 cm3) s 55, respektive 66 kW pro S. První hodnota byla k dispozici v 4500 min-1, druhá o 500 otáček výše. Zatímco základní pětasedmdesátikoňový model si zachoval na přední nápravě bubny, esko už mělo kotouče.

V roce 1962 postavila karosárna Jacques Coune v belgickém Bruselu pětici kabrioletů odvozených z tudorů. Dva z nich přežily dodnes. O tom, že se jedná o neuvěřitelně vzácné kousky, pochopitelně netřeba pochybovat. Důležitější novinkou bylo ovšem kombi.

Debut slavilo na autosalonu ve Stockholmu 15. února 1962 a do vínku dostalo trojčíslí 220. Kombíky na rozdíl od přísně dodávkového Duettu s přidaným klasickým samostatným rámem reprezentovaly prostorné, ale stylové elegány ve smokingu, tím však rozhodně nechceme říci, že by starší série 445 a později 210 postrádala kouzlo. Dříči se vyráběli paralelně až do roku 1969.

19577_Volvo_120.jpg
19668_Volvo_Amazon_Estate.jpg
Pět let po sedanu rozšířilo Volvo řadu Amazon o karosářskou variantu kombi

Amazony však představovaly tradiční osobní vůz, byly vhodnější pro rodiny s dětmi, které si je také poměrně dosti oblíbily, obchodní cestující a koneckonců i pro řemeslníky. Mnozí jejich služeb využívali při dálkových jízdách a trávení volného času. Užitečnou hmotností 490 kg přitom zaostávaly za Duetty jen o 10 kg.

Dnes má Volvo pozici drahé značky, položky tehdejšího programu byly alespoň na severu i západě Evropy a v Severní Americe cenově dostupné a majitelé vlastnictvím nedávali (a ani nechtěli dávat) najevo nějakou společenskou prestiž.

1966_Volvo_P220_Amazon (1).jpg1966_Volvo_P220_Amazon2.jpg1969_Volvo_P220_Amazon5.jpg
Přístup do zavazadlového prostoru o délce přes 1,8 m (ve dvoumístné konfiguraci) zajišťovalo horizontálně dělené zadní víko

Pohodlná sedadla měla lůžkovou úpravu. Do až 183 cm dlouhého (ve dvoumístném uspořádání) a 126 cm širokého zavazadelníku byl slušný přístup vodorovně děleným zadním víkem, jedna část se vyklápěla nahoru, druhá dolů. Volvo se v tomto ohledu nechalo znovu inspirovat v USA tamními dodávkami, ale třeba naše Octavia Combi vyznávala naprosto stejné řešení.

Dolní držák registrační značky spočíval na pantech. Tabulka se tedy dala částečně vyjmout, aby byla čitelná (podobně jako u maličkých britských Mini) a dalo se tedy legálně jezdit s delšími předměty v kufru. Opřela se o pogumovaný nárazník, který také sloužil jako stupačka, když chtěl někdo nakládat i na populární střešní nosič, který byl v seznamu příplatkové výbavy. Praktické a chytré, že?

1969_Volvo_P220_Amazon1.jpg1969_Volvo_P220_Amazon3.jpg1969_Volvo_P220_Amazon4.jpg1969_Volvo_P220_and_Volvo_P210_Amazon.jpg
Kombi bylo oblíbené u rodin, obchodních cestujících i řemeslníků; v té době se Volvo neřadilo mezi luxusní značky

Autům zůstaly dva páry dveří. Při konstrukci se co nejvíce využilo prvků výchozí karosářské varianty, takže se nijak dramaticky neměnily vnější rozměry. Na délku kombi měřilo 4,49 m, nabralo tedy pouze 4 cm. Záď s prodlouženou střechou byla o něco hranatější, stejně jako rovné okenní rámy v zadních dveřích. Tvarové modifikace měl opět na starosti Jan Wilsgaard. Mezi B-sloupky se objevila příčná výztuha, technici také přidali dozadu pomocný rám a upravili odpružení, aby podlaha byla co nejníže a náklad se nemusel zvedat do výšky. Rozvor náprav ze sedanů a tudorů 2,6 m zůstal zachován.

1966_Volvo_P220_Amazon3.jpg1969_Volvo_P220_Amazon.jpg1966_Volvo_P220_Amazon.jpg
Kombi mělo stejný rozvor náprav jako sedan, karoserie se prodloužila o čtyři centimetry

1250 kg těžké vozy se dokázaly rozjet na více než 140 km/h. Kombi stálo 14 475 švédských korun, o tisícovku více než klasické čtyřdveřové provedení. Později i zde přibyla verze 222 S se dvěma karburátory a 66 (90 k). První série kombi se lakovala hlavně zeleně, čalounění měla v kombinaci hnědé látky a vinylu, auta ale dostávala také bílou, béžovou nebo modrou.

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud