Volvo 780 (1985): Švéd s kabátem ze slunné Itálie

Design osobních vozů Volvo nedávné minulosti je specifickou kapitolou dějin automobilu a jeho hodnocení pak otázkou vkusu každého z nás. Přesto se ve Švédsku nebáli experimentů, byť nepříliš radikálních.
Seznam kapitol
  1. Znovu od Bertoneho, V hlavní roli komfort, Potíže s původním motorem
  2. Turbíny útočí, Technické údaje, Video

Znovu od Bertoneho

V roce 1982 byl představen model Volvo 760, jenž se stal prvním typem z nové řady 700 a o dva roky později byl doplněn levnější a na první pohled velmi podobnou verzí v podobě modelu 740. Pod kontroverzní, ryze účelové a hranaté vzezření sedanů a kombi řady 700 se podepsal Jan Wilsgaard. Řada 700 postupně nahrazovala v nabídce Volva sérii 200 (240/260) a na její místo po roce 1990 nastupovala generace 940/960, resp. menší 850.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Předchůdce řady 700 v podobě modelu 240 a odvozeného kupé Volvo 262C

Špičkou řady 700 se stal model Volvo 780 představený na ženevském autosalonu v roce 1985 a do prodejů uvedený v Evropě o rok později. Šlo přitom o návrat Volva do segmentu dvoudveřových kupé po čtyřech letech absence. V letech 1977 až 1981 vznikaly vozy Volvo 262C odvozené z řady 200, jež byly navrženy i vyráběny v turínské karosárně Carrozzeria Bertone.

Volvo PV36: dokonalá švédská aerodynamika

Volvo PV36: dokonalá švédská aerodynamika

Zatímco Volvo 262C bylo již od pohledu pouze mírně modifikovanou verzí výchozích sedanů 240/260, nové Volvo 780, jehož přípravu i výrobu Volvo opět objednalo u Bertoneho, bylo prakticky novým vozem, který s výchozí řadou 700 nesdílel žádný povrchový díl karoserie.

V hlavní roli komfort

V dobové tiskové zprávě k uvedení Volva 780 se dočteme: „S Volvem 780 můžeme nabídnout elegantní cestovní automobil s osobitě působícím vzhledem, exkluzívním zpracováním detailů a jedinečnou nabídkou motorů zaměřených na komfort.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kupé Volvo 780 spadalo do modelové řady konvenčních sedanů a kombi 740/760
 

I když jde o typickou marketingovou frázi, právě výraz „komfort“ model Volvo 780 vystihuje zřejmě nejlépe. Obtěžkán byl nejmodernější elektronickou výbavou své doby a opatřen luxusně zpracovaným interiérem, jenž nabízel pohodlné cestování čtveřici dospělých pasažérů. Pozornému čtenáři při pohledu na přiložené snímky neunikne třeba čalounění sedadel, jež na první pohled v hrubých rysech připomíná vzhled a tvarování sedadel nejmodernějších vozů Volvo současnosti.

Dvoudveřoví padesátníci: Volvo P1800

Dvoudveřoví padesátníci: Volvo P1800

Na palubě modelu Volvo 780 najdeme prakticky vše, co v polovině osmdesátých let luxusní auto mohlo mít včetně automatické klimatizace, palubního počítače, špičkové audiosoustavy a elektrického ovládání zámků, oken, zrcátek či předních sedadel. Každá legrace ale něco stojí: ve své době vás Volvo 780 přišlo na 290 tis. švédských korun, což bylo více než dvakrát tolik co u sedanu Volvo 760.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volvo 780  

Obě kapoty i střecha Bertoneho kreace byly v porovnání se standardními verzemi 740/760 o něco nižší, což vozu dodávalo alespoň nepatrně elegantnější a dynamičtější vzhled. Na druhou stranu již při prvním pohledu na přední i zadní část karoserie byla náležitost k řadě Volvo 700 jasně patrná.

Potíže s původním motorem

Model 780 se vyznačoval také přítomností spousty chromovaných lišt na náraznících, klikách, masce nebo v okolí rámů oken, což naznačovalo prvotní zaměření tohoto vozu na severoamerické trhy. Proporce karoserie Volva 780 nebyly při pohledu z profilu vzdálené modelu Maserati Biturbo.

Maserati Biturbo: symbol úpadku, nebo legenda?

Maserati Biturbo: symbol úpadku, nebo legenda?

V prvních letech si Volvo 780 ještě muselo vystačit s konvenční tuhou zadní nápravou, pro rok 1987 přišly nezávisle závěsy s tlumiči Nivomat udržujícími světlou výšku bez ohledu na zatížení. Původně se počítalo se zástavbou zážehového motoru PRV V6 (2,5 l + turbo), jenž vznikl v sedmdesátých letech ve spolupráci automobilek Renault, Peugeot a Volvo a objevil se v různých modifikacích například ve vozech Renault 25 a Safrane, Dodge Monaco, Peugeot 504 a 605 nebo speciálech Venturi a DeLorean DMC-12. Motory PRV V6 měly objem 2,5 až 3,0 l a k dostání byly v celé řadě variant s atmosférickým plněním i přeplňováním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Oproti ostatním zástupcům řady Volvo 700 působilo kupé 780 přeci jen lehčím dojmem

Tento agregát se s úspěchem uplatnil také v řadě vozů Volvo včetně typu 760 GLE, ovšem menší motorový prostor modelu 780 neumožňoval dostatečné chlazení, takže se připravený motor ve vozech této řady nakonec nikdy neobjevil. Standardem v prvních letech výroby se tak stal atmosféricky plněný šestiválec B280F V6 s objemem 2,8 l a výkonem 150 koní (110 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér modelu Volvo 780 vynikal špičkovou výbavou i zpracováním

K dispozici byl pro Volvo 780 také řadový, turbodmychadlem přeplňovaný vznětový šestiválec Volkswagen D24T s objemem 2,4 l a výkonem 129 koní (95 kW). Šlo o jen mírně upravenou verzi agregátu z užitkových vozů Volkswagen LT. Motory B280F V6 ani D24T však vozům Volvo 780 s pohotovostní hmotností kolem 1 500 kg (tehdy to byla už docela těžká váha) nepřinášely dynamické parametry hodné takto drahých a luxusních automobilů.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Znovu od Bertoneho, V hlavní roli komfort, Potíže s původním motorem
  2. Turbíny útočí, Technické údaje, Video
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků