16
Fotogalerie

Volvo 780 (1985): Švéd s kabátem ze slunné Itálie

Design osobních vozů Volvo nedávné minulosti je specifickou kapitolou dějin automobilu a jeho hodnocení pak otázkou vkusu každého z nás. Přesto se ve Švédsku nebáli experimentů, byť nepříliš radikálních.

Kapitoly článku:


Znovu od Bertoneho

V roce 1982 byl představen model Volvo 760, jenž se stal prvním typem z nové řady 700 a o dva roky později byl doplněn levnější a na první pohled velmi podobnou verzí v podobě modelu 740. Pod kontroverzní, ryze účelové a hranaté vzezření sedanů a kombi řady 700 se podepsal Jan Wilsgaard. Řada 700 postupně nahrazovala v nabídce Volva sérii 200 (240/260) a na její místo po roce 1990 nastupovala generace 940/960, resp. menší 850.

Volvo 240 1.jpgVolvo 262 C 1.jpgVolvo 262 C 2.jpg
Předchůdce řady 700 v podobě modelu 240 a odvozeného kupé Volvo 262C

Špičkou řady 700 se stal model Volvo 780 představený na ženevském autosalonu v roce 1985 a do prodejů uvedený v Evropě o rok později. Šlo přitom o návrat Volva do segmentu dvoudveřových kupé po čtyřech letech absence. V letech 1977 až 1981 vznikaly vozy Volvo 262C odvozené z řady 200, jež byly navrženy i vyráběny v turínské karosárně Carrozzeria Bertone.

Zatímco Volvo 262C bylo již od pohledu pouze mírně modifikovanou verzí výchozích sedanů 240/260, nové Volvo 780, jehož přípravu i výrobu Volvo opět objednalo u Bertoneho, bylo prakticky novým vozem, který s výchozí řadou 700 nesdílel žádný povrchový díl karoserie.

V hlavní roli komfort

V dobové tiskové zprávě k uvedení Volva 780 se dočteme: „S Volvem 780 můžeme nabídnout elegantní cestovní automobil s osobitě působícím vzhledem, exkluzívním zpracováním detailů a jedinečnou nabídkou motorů zaměřených na komfort.“

Volvo 760 1.jpgVolvo 760 GLE kombi.jpgVolvo 760 int.jpg
Kupé Volvo 780 spadalo do modelové řady konvenčních sedanů a kombi 740/760
 

I když jde o typickou marketingovou frázi, právě výraz „komfort“ model Volvo 780 vystihuje zřejmě nejlépe. Obtěžkán byl nejmodernější elektronickou výbavou své doby a opatřen luxusně zpracovaným interiérem, jenž nabízel pohodlné cestování čtveřici dospělých pasažérů. Pozornému čtenáři při pohledu na přiložené snímky neunikne třeba čalounění sedadel, jež na první pohled v hrubých rysech připomíná vzhled a tvarování sedadel nejmodernějších vozů Volvo současnosti.

Na palubě modelu Volvo 780 najdeme prakticky vše, co v polovině osmdesátých let luxusní auto mohlo mít včetně automatické klimatizace, palubního počítače, špičkové audiosoustavy a elektrického ovládání zámků, oken, zrcátek či předních sedadel. Každá legrace ale něco stojí: ve své době vás Volvo 780 přišlo na 290 tis. švédských korun, což bylo více než dvakrát tolik co u sedanu Volvo 760.

Volvo 780 01.jpgVolvo 780 03.jpgVolvo 780 05.jpg
Volvo 780  

Obě kapoty i střecha Bertoneho kreace byly v porovnání se standardními verzemi 740/760 o něco nižší, což vozu dodávalo alespoň nepatrně elegantnější a dynamičtější vzhled. Na druhou stranu již při prvním pohledu na přední i zadní část karoserie byla náležitost k řadě Volvo 700 jasně patrná.

Potíže s původním motorem

Model 780 se vyznačoval také přítomností spousty chromovaných lišt na náraznících, klikách, masce nebo v okolí rámů oken, což naznačovalo prvotní zaměření tohoto vozu na severoamerické trhy. Proporce karoserie Volva 780 nebyly při pohledu z profilu vzdálené modelu Maserati Biturbo.

V prvních letech si Volvo 780 ještě muselo vystačit s konvenční tuhou zadní nápravou, pro rok 1987 přišly nezávisle závěsy s tlumiči Nivomat udržujícími světlou výšku bez ohledu na zatížení. Původně se počítalo se zástavbou zážehového motoru PRV V6 (2,5 l + turbo), jenž vznikl v sedmdesátých letech ve spolupráci automobilek Renault, Peugeot a Volvo a objevil se v různých modifikacích například ve vozech Renault 25 a Safrane, Dodge Monaco, Peugeot 504 a 605 nebo speciálech Venturi a DeLorean DMC-12. Motory PRV V6 měly objem 2,5 až 3,0 l a k dostání byly v celé řadě variant s atmosférickým plněním i přeplňováním.

Volvo 780 02.jpgVolvo 780 04.jpgVolvo 780 06.jpg
Oproti ostatním zástupcům řady Volvo 700 působilo kupé 780 přeci jen lehčím dojmem

Tento agregát se s úspěchem uplatnil také v řadě vozů Volvo včetně typu 760 GLE, ovšem menší motorový prostor modelu 780 neumožňoval dostatečné chlazení, takže se připravený motor ve vozech této řady nakonec nikdy neobjevil. Standardem v prvních letech výroby se tak stal atmosféricky plněný šestiválec B280F V6 s objemem 2,8 l a výkonem 150 koní (110 kW).

Volvo 780 11.jpgVolvo 780 09.jpg
Interiér modelu Volvo 780 vynikal špičkovou výbavou i zpracováním

K dispozici byl pro Volvo 780 také řadový, turbodmychadlem přeplňovaný vznětový šestiválec Volkswagen D24T s objemem 2,4 l a výkonem 129 koní (95 kW). Šlo o jen mírně upravenou verzi agregátu z užitkových vozů Volkswagen LT. Motory B280F V6 ani D24T však vozům Volvo 780 s pohotovostní hmotností kolem 1 500 kg (tehdy to byla už docela těžká váha) nepřinášely dynamické parametry hodné takto drahých a luxusních automobilů.

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud