Volvo 1,6 GTDi T3 a T4: nový motor i pro S60

Volvo detailněji představilo řadu zážehových motorů 1,6 GTDi. Objeví se pod kapotou S60, tím ale svou pouť modely jistě neskončí.

Motory Volvo GTDi nejsou úplnou novinkou a to ani ve verzi s objemem 1,6 litru, o kterých již padla zmínka při představení několika nových modelů švédsko-čínské firmy. Teprve nyní se ale automobilka vytasila s podrobnějšími informacemi a specifikacemi, a tak si je pojďme projít.

Tip: Přečtěte si též o motoru GTDi ve verzi s objemem 2,0 litru.

Malý GTDi bude zatím k dispocici ve dvou verzích, obě mají objem 1 595 ccm a jsou připraveny pro modely s motorizacemi s obchodním označením T3 a T4. Zkratka GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) vyjadřuje, že jsou osazeny přímým vstřikováním benzínu a přeplňováním, tedy osvědčenými prvky pro snižování papírové spotřeby a emisí, v případě Volva by navíc měly nabízet znamenité jízdní výkony. Společné pro ně jsou také stupeň komprese 10,0:1, čtyřventilový rozvod DOHC, vrtání/zdvih 79,0/81,4 mm a pochopitelně také emisní norma Euro V.

Verze 1,6 GTDi T3 dosahuje výkonu 150 koní (110 kW) při neupřesněných otáčkách, T4 pak dává 180 koní (132 kW) při 5 500 ot./min. Točivý moment T4 vrcholí hodnotou 240 Nm v rozmezí od 1 600 a 5 000 ot./min., krátkodobě se vyhoupne až na 270 Nm. Motory se vyznačují celohliníkovou konstrukcí, nízkou hmotností (například sací trakt je vyroben z plastu) a vysokou efektivitou spalovacího procesu a tepelnou účinností. Vstřikovače jsou v hlavě umístěny přímo nad pístem v těsné blízkosti zapalovací svíčky a disponují šesticí otvorů, což u centrálně uložených vstřikovačů nebývá obvyklé (většina dobře rozprášeného paliva hoří v blízkosti svíčky a jen málo z něj končí na ochlazovaných stěnách válce). Vstřikování probíhá tlakem až 100 barů a soustavu vyvinulo Volvo ve spolupráci s Boschem.

Automobilka Volvo slibuje, že se její nové motory GTDi budou chovat podobně jako o poznání větší jednotky a vyzdvihuje rychlou odezvu na sešlápnutí pedálu plynu a relativně vysoký výkon v nízkých otáčkách. K tomu kromě přímého vstřikování má přispět i proměnné časování ventilů pro oba vačkové hřídele. To umožňuje v závislosti na provozních podmínkách měnit překryvy otevírání a zavírání ventilů v celém spektru otáček.

Nové motory budou standardně kombinovány s šestistupňovými, manuálně řazenými převodovkami, výkonnější verze T4 dostane za příplatek automatizovanou dvouspojkovou skříň Volvo Powershift. Jednotky GTDi se začnou prodávat již během letošního podzimu, objeví se v modelech Volvo S60 a V60 a záhy přibudou verze schopné provozu na palivo E85.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo 1,6 GTDi
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků