Volný pád evropského trhu s auty pokračuje, daří se jen pěti zemím

11 komentářů

Rover623
24. dubna • 12:10

Ačkoli se i automobilky snaží (jako většina výrobců) o plánovanou životnost svých automobilů, u aut je to přeci jen složitější, takže ačkoli se výrobci snaží nastavit "výdrž" auta někde v horizontu 150tkm tak zde do hry vstupuje mnoho faktorů proč auto může odejít dřív či později. Samozřejmě fatální závada dříve (v rámci záruky) ve větším počtu by měla devastující účinek, protože by na konec výrobce vyhodil hodně peněz na různé "svolávačky" a záruční opravy. Většina výrobců se pokouší v době záruky zahojit na majiteli výměnou dílů, které se mění jako "běžné opotřebení" (tedy za peníze zákazníka) a v poslední době jsou pokud možno konstruovány tak aby nebylo možné vyměnit je jinak než jako nerozdělitelný celek. Opravdovým inovátorem v tomto "oboru" je VW a Kia.I tak si prostě lidé nepořizují nové auto každé 2-3 roky jako nový kávovar nebo třeba televizi. Navíc trh deformují stará auta, která obvykle dokážou přežít bez obrovských investic až 30 let, případně milion kilometrů (u starých japonských benzinů se dokonce při dodržení servisních intervalů v horizontu proběhu jednoho milionu kilometrů s opravami nepočítá). Takže se výrobci snaží všelijak provoz starších aut prodražovat (různé emisní zóny v městech) a vytlačit je tak z trhu, nahradit je logicky novějšími auty, která mají lépe nastavenou životnost. Jenže jednak klesá kupní síla obyvatelstva, takže potencionálních kupců nových aut ubývá. Při stavu nových aut maximálně na 8 let a pak už je to dobré leda na vrakoviště se moc lidem do toho nechce. Takže trh se zmenšil a je přesycený, navíc jeho obnova není jako u spotřební elektroniky na 2-3 roky (což je přibližně její životnost), ale spíše na 5-10 let (než z trhu zmizí stará auta). Většina výrobců totiž stejně už pochopila, že v tomto stavu nelze prodávat víc, ale je nutné zahltit trh auty, která mají díky konstrukci součástek enormně drahý provoz (když se něco porouchá) a čekat na skutečné oživení trhu (ne to uměle vyvolané šrotovným). Jenže mezi tím je nutné utlumit výrobu, propusti některé zaměstnance a snížit platy, jenže to odboráři obvykle nedovolí, takže firma nakonec zavře celou fabriku a trh se tak opět zmenší (nezaměstnaní si nebudou kupovat auta). Momentální snaha určitých lidí udržet si jistý životní standard vede ekonomiku do obrovské sestupné spirály a trhy jejichž obnova trvá dlouho na to doplatí nejvíc

x12345678
25. dubna • 13:11

V čem že spočívá inovace zmíněného typu u VW? Pokud jest mi známo, tak právě tento koncern se k zákazníkům chová nadstandardně vstřícně. Ač nemá v poměru k počtu vyrobených vozů o nic více ani méně hromadných minelů, než toyota, h/k, ford,.... tak případů, kdy to jde mimo záruku nebo kulanci jsou velmi vzácné (například pouzdra příčného stabilizátoru u Fabie I). Naopak, historicky známé excesy - vstřiky u pětiventilových motorů, v poslední době třeba PD vstřiky u dvoulitrů nebo turbodmychadla u Crafterů s pětiválcem od Mercedesu řešil výrobce zdarma bez ohledu na stáří auta a dokonce i bez ohledu na počet ujetých km.

Tominos
23. dubna • 9:23

Nechápu, proč se tomu propadu vůbec někdo diví. Je to naprosto normální.
Kupní síla lidí se snižuje, automobilky vyrábějí zbytečně moc aut, která nemají šanci prodat a navíc auta nejsou věc, která se kupuje každodenně, jako pečivo.
Většina lidí si kupuje auto na mnohem delší dobu, než 5 let, je to nejhorší investice (pokud mi neslouží k podnikání).

23. dubna • 10:05

Pokud auto neslouží k podnikání tak to není investice, ale vyhozené peníze za věc. Jinak nejvíc se nevyhází za auto, ale za bydlení

asdf
23. dubna • 12:24

Jenže takovej vlastní byt/dům ti neztratí 80 procent hodnoty za 5 let a díky němu šetříš desítku měsíčně za takovou píčovinu jako je nájem.

kk
23. dubna • 16:38

ale strati...staci, ked v mieste skrachuje par podnikov a nie je tam praca..Okrem toho, prepady realitneho trhu patria k najvacsim celkovo. Staci neopatrnost a do konca zivota si buchas hlavu o predrazeny mur, ktory si tazko platil..

Fantomas
24. dubna • 11:26

Jako že bych koupil dům za dva miliony a za pět let ho prodal za 500 tisíc (což je u aut běžný pokles)? :-))

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
x12345678
25. dubna • 13:04

Máte hooodně zdeformovaný pohled na věc. Nemovitost a spotřební produkt jsou dva diametrálně rozdílné pojmy. Dům ani pozemek nemají obecnou životnost, opotřebovájí se minimálně, jejich provozní náklady v poměru k hodnotě jsou zlomkem téhož u auta, které se každým kilometrem, opotřebovává a ještě k tomu žere pohonné hmoty, gumy, brzdové obložení, olej, vodu do ostřikovače, servisní prohlídky a podobné.
Jinou otázkou je to, že osobní auta mají za sebou značný nárůst efektivní životnosti, což již generuje a ještě silněji generovat bude, zejména ve spojením s obecně nízkou mírou zisku většiny ekonomiky, delší dobu jejich užívání do obnovy. Pokud auto bez problémů vydrží 400tis. km, proč by ho firma měnila po 150tkm jako dřív, když dnes díky debilní náladě ve společnosti nedosahuje zisku, který dosahovala dříve?

23. dubna • 15:16

Jenže investice není něco co ušetří, ale něco co vydělá. Stejně tak můžu napsat, že díky autu ušetřim za vlak, protože často už ve dvou lidech se finančně vyplatí jet autem nehledě na to, že auto často šetří čas. No a k tomu bydlení - nájmy jsou dneska snad výhodnější než platit hypotéku a zpravovat byt či barák.

JJ
24. dubna • 11:12

Investice je něco, co zlepší (resp. má zlepšit) celkový výsledek hospodaření. Je jedno zda tím, že sníží výdaje nebo tím, že přinese dodatečné výnosy. Pokud budete jezdit autem místo vlaku a ušetřené peníze si dáte stranou, jsou to de facto peníze vydělané. Samozřejmě proti tomu výdělku/úspoře stojí náklady na pořízení a provoz auta a je otázka zda, za jakých podmínke a za jak dlouho se člověk dostane do celkového plusu. Od toho se pak odvíjí to, zda je to investice dobrá či špatná. Investice to ale každopádně je.U ušetřeného času je to spornější, ale ten základní princip tam v zádadě platí také.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
x12345678
25. dubna • 12:57

Tak ono jedno z velkých prokletí jsou podobné statistiky. V době, kdy ekonomice už nevládne rozum, kvalita a odbornost, ale pochybné excelové tabulky, které generují nesmyslné turbulence trendů, ty generují turbulence finančních trhů, ty generují dementní závěry médií a ty - bohužel - generují naprosto bezdůvodné turbulence zákaznické poptávky napříč obory. Jinak řečeno, kdyby nám vládl mozek a ne excelové tabulky a kdyby novináři neblábolili ekonomické nesmysly, nepodléhal by (ducha)prostý lid panice a neexistovala by krize. Ale to je moc kdyby najednou.

Doporučujeme

Články odjinud