Volný pád evropského trhu s auty pokračuje, daří se jen pěti zemím

Současný prodej, či spíše neprodej automobilů, kopíruje stav evropských ekonomik. Když se na Kypru tvořily fronty před bankami a bankomaty, u dealerů na známém středomořském ostrově bylo pusto a prázdno.
Volný pád evropského trhu s auty pokračuje, daří se jen pěti zemím

Podle údajů JATO Dynamics se březnové prodeje aut na Kypru propadly ve srovnání s březnem 2012 o zlověstných 53,6 procenta.

Podobně chmurné zprávy však přišly i ze severu Evropy. Finové hlásí propad březnových prodejů ve srovnání s rokem minulým o neuvěřitelných 58,6 procenta. Přitom výsledky finské ekonomiky nepatří v Evropě k nejhorším, dokonce i výrobce telefonů Nokia se letos vzpamatoval z nejhoršího.

Špatná čísla přišla také z Balkánského poloostrova. Chorvaté si letos v březnu koupili o 36 procent méně aut než vloni, Srbové ztratili 23 procent proti březnu 2012.

O více než 20 procent (21,2) se zhoršily výsledky i ve Švédsku. Varovné jsou zprávy z nizozemského automobilového trhu, kde je propad na velmi špatných 31,9 procenta! To jejich sousedé v Belgii se pohoršili „jen“ o 11,4 procenta.

Hned v závěsu je Česká republika, u nás se podle JATO Dynamics letos v březnu prodalo o 19 procent méně vozů. Následuje 18procentní Rakousko a sedmnáctiprocentní Norsko a Německo.

Ve čtvrtletních ukazatelích je na tom nejhůře Chorvatsko (-44,5 procenta), na záda mu dýchá Finsko (42,2 %) a Kypr (40,3 %). Holanďané se od ledna do března pohoršili s rokem 2012 o celých 30 procent a 22 procent do minusu se propadli i Srbové.

V plusu jen pět zemí

V březnových a kvartálních statistikách se do plusových čísel dostalo jen 5 zemí z 30 sledovaných. Prodejci jásali na Islandu, který si v uplynulých letech prošel ekonomickou horskou dráhou. V březnu nakoupili Islanďané o 13,9 % aut více než vloni a za čtvrtletí naskočily prodeje dokonce o 23,9 procenta.

Na druhém místě skončili Portugalci, další ze zemí, kde krize vypukla v Evropě jako v jedné z prvních zemí. Tam se březnové statistiky zlepšily o 15,3 procenta, čtvrtletní o celých 9 procent.

Britové povyrostli v březnu o 5,9 % a ve čtvrtletí o 7,4 %. Špatně si nevedli ani Dánové. Březnové údaje: +9,4 %, čtvrtletní: +2,9 %.

Maďaři nakupovali v březnu sice o 5,8 procenta víc než vloni, zato za kvartál se propadli o 10,3 procenta. Opačně jsou na tom Estonci. Ti sice nakupovali auta v březnu o 3,2 % méně, ale za čtvrtletí poskočili o 1,1 procenta.

Poslední v kladných číslech, i když jen čtvrtletních, je Belgie. Tam postoupili nahoru o 0,5 procenta. V březnu se ale propadla zem, kde sídlí centrální úřady EU, o citelných 11,4 procenta.
 

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

včera | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků