Volný pád evropského trhu s auty pokračuje, daří se jen pěti zemím

Současný prodej, či spíše neprodej automobilů, kopíruje stav evropských ekonomik. Když se na Kypru tvořily fronty před bankami a bankomaty, u dealerů na známém středomořském ostrově bylo pusto a prázdno.
Volný pád evropského trhu s auty pokračuje, daří se jen pěti zemím

Podle údajů JATO Dynamics se březnové prodeje aut na Kypru propadly ve srovnání s březnem 2012 o zlověstných 53,6 procenta.

Podobně chmurné zprávy však přišly i ze severu Evropy. Finové hlásí propad březnových prodejů ve srovnání s rokem minulým o neuvěřitelných 58,6 procenta. Přitom výsledky finské ekonomiky nepatří v Evropě k nejhorším, dokonce i výrobce telefonů Nokia se letos vzpamatoval z nejhoršího.

Špatná čísla přišla také z Balkánského poloostrova. Chorvaté si letos v březnu koupili o 36 procent méně aut než vloni, Srbové ztratili 23 procent proti březnu 2012.

O více než 20 procent (21,2) se zhoršily výsledky i ve Švédsku. Varovné jsou zprávy z nizozemského automobilového trhu, kde je propad na velmi špatných 31,9 procenta! To jejich sousedé v Belgii se pohoršili „jen“ o 11,4 procenta.

Hned v závěsu je Česká republika, u nás se podle JATO Dynamics letos v březnu prodalo o 19 procent méně vozů. Následuje 18procentní Rakousko a sedmnáctiprocentní Norsko a Německo.

Ve čtvrtletních ukazatelích je na tom nejhůře Chorvatsko (-44,5 procenta), na záda mu dýchá Finsko (42,2 %) a Kypr (40,3 %). Holanďané se od ledna do března pohoršili s rokem 2012 o celých 30 procent a 22 procent do minusu se propadli i Srbové.

V plusu jen pět zemí

V březnových a kvartálních statistikách se do plusových čísel dostalo jen 5 zemí z 30 sledovaných. Prodejci jásali na Islandu, který si v uplynulých letech prošel ekonomickou horskou dráhou. V březnu nakoupili Islanďané o 13,9 % aut více než vloni a za čtvrtletí naskočily prodeje dokonce o 23,9 procenta.

Na druhém místě skončili Portugalci, další ze zemí, kde krize vypukla v Evropě jako v jedné z prvních zemí. Tam se březnové statistiky zlepšily o 15,3 procenta, čtvrtletní o celých 9 procent.

Britové povyrostli v březnu o 5,9 % a ve čtvrtletí o 7,4 %. Špatně si nevedli ani Dánové. Březnové údaje: +9,4 %, čtvrtletní: +2,9 %.

Maďaři nakupovali v březnu sice o 5,8 procenta víc než vloni, zato za kvartál se propadli o 10,3 procenta. Opačně jsou na tom Estonci. Ti sice nakupovali auta v březnu o 3,2 % méně, ale za čtvrtletí poskočili o 1,1 procenta.

Poslední v kladných číslech, i když jen čtvrtletních, je Belgie. Tam postoupili nahoru o 0,5 procenta. V březnu se ale propadla zem, kde sídlí centrální úřady EU, o citelných 11,4 procenta.
 

Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
Minitest VW T-Roc 1.5 TSI a 2.0 TSI: Dvakrát podstatně jinak

VW T-Roc 1.5 TSI vs 2.0 TSI (minitest)

Vyzkoušeli jsme dvě zážehové zážehové verze Volkswagenu T-Roc. Významně se liší i výbavou.

7.  6.  2018 | Milan Lažanský | 36 příspěvků