Volkwagen Golf V: nová generace (podrobné informace)

Jedna z největších premiér frankfurtského autosalonu patřila právě novému Golfu od Volkswagenu. Evropský bestseller je znovu připraven k boji se svou věčnou rivalkou Astrou, přičemž pozvání k souboji přijala i Mazda3.
Volkwagen Golf V: nová generace (podrobné informace)
Seznam kapitol
  1. Úvod, stručná historie Volkswagenu Golf
  2. Vnější provedení, interiér a výbavy
  3. Pohonné jednotky, podvozek, Golf GTI

Jak Golf vystřídal Brouka

Německý bestseller v podání Volkswagenu Golf bude brzy slavit třicet let od svého vzniku. Na letošním frankfurtském autosalonu byla uvedena jeho pátá generace. Vedle Toyoty Corolly a Volkswagenu Brouk se jedná o modelovou řadu s největším počtem vyrobených a prodaných kusů, proto mu věnujme pár nostalgických vzpomínek z jeho "dětství".

Za nepřímého předchůdce tohoto kompaktu můžeme považovat dalšího veterána z produkce wolfsburgské automobilky, legendárního a dobou "hippies" navoněného Brouka. Tomu však na přelomu 60. a 70. let začala klesat prodejnost, proto výrobce začal hledat alternativu v podobě moderního nástupce. A tak vyjel v roce 1974 poprvé z výrobní linky Golf. Už v březnu roku 1976 brázdilo cesty půl milionu kusů, v říjnu téhož roku rovný milion. Ve stejném roce se zároveň objevil první Golf se vznětovým motorem a také verze GTI. Dalším přelomovým obdobím byl rok 1982, v říjnu automobilka ohlásila pět milionu kusů a na trhu se objevil první turbodiesel GTD.

Druhá generace vozu se datuje od roku 1983, o tři roky později byla představena verze Syncro s náhonem na všechny čtyři kola a veřejnost byla seznámena s prvním Golfem, který měl ve výbavě ABS. Rok 1988 byl rovněž jubilejním, celkový počet prodaných kusů se vyšplhal k deseti milionům. Rok 1990 byl ve znamení oslav miliontého Golfu GTI.

Novodobá historie

Debut třetí generace byl naplánován na rok 1991. Tehdy Volkswagen učinil další průlom, v Golfu se objevil šestiválec VR6, což byl první motor tohoto typu v nižší střední třídě. O rok později už má Golf zhruba třináct milionů prodaných kusů. Ve výbavě se začíná objevovat airbag pro řidiče a spolujezdce. Rok 1993 byl ve znamení turbodieselu s přímým střikem (TDI), prvního kombi Variant a druhého Cabrioletu (první 1979). V roce 1996 se slavilo dvacetileté výročí Golfu GTI, při této příležitosti bylo uvedeno první "gétéíčko" se vznětovým motorem TDI. Všechny modely mají k dispozici ABS.

Čtvrtá generace byla světu představena v roce 1997. Zároveň se objevil první Golf s pětiválcovým motorem (V5). Mimořádně plodným se stal rok 1999, nejen že byla představena druhá varianta kombíku Variant, ale ukázaly se i nové turbodiesely TDI  se systémem "čerpadlo-tryska". Golf 4MOTION V6 má šestistupňovou převodovku. Rok 2000, ohlášeno bylo 20 milionů, Volkswagen představil nové TDI motory 74 kW/100 k a 110 kW/150 k.

Minulý rok (2002) jsme se dočkali benzínového motoru s přímým vstřikem (FSI), verze GTI má nově standardní výkon 132 kW/180 k. Součástí standardní výbavy jsou vedle čelních a bočních airbagů rovněž jejich hlavová verze. Produkce Golfů předehnala Brouky, celkem je vyrobeno 21 517 415 kusů. Na scéně se objevila verze R32, nejsilnější Golf v historii, s výkonem 177 kW/241 k. Rok 2003 přinesl pouze pár drobných inovací, pozornost se už totiž soustředila na nového nástupce.

Celkem bylo vyrobeno 22 milionů Golfů, tudíž se stal nejprodávanějším autem v Německu a z Něměcka. V průměru se během posledních 29 let denně prodalo cca 2100 vozů.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, stručná historie Volkswagenu Golf
  2. Vnější provedení, interiér a výbavy
  3. Pohonné jednotky, podvozek, Golf GTI
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků