Volkwagen Golf V: nová generace (podrobné informace)

Jedna z největších premiér frankfurtského autosalonu patřila právě novému Golfu od Volkswagenu. Evropský bestseller je znovu připraven k boji se svou věčnou rivalkou Astrou, přičemž pozvání k souboji přijala i Mazda3.
Volkwagen Golf V: nová generace (podrobné informace)
Seznam kapitol
  1. Úvod, stručná historie Volkswagenu Golf
  2. Vnější provedení, interiér a výbavy
  3. Pohonné jednotky, podvozek, Golf GTI

Jak Golf vystřídal Brouka

Německý bestseller v podání Volkswagenu Golf bude brzy slavit třicet let od svého vzniku. Na letošním frankfurtském autosalonu byla uvedena jeho pátá generace. Vedle Toyoty Corolly a Volkswagenu Brouk se jedná o modelovou řadu s největším počtem vyrobených a prodaných kusů, proto mu věnujme pár nostalgických vzpomínek z jeho "dětství".

Za nepřímého předchůdce tohoto kompaktu můžeme považovat dalšího veterána z produkce wolfsburgské automobilky, legendárního a dobou "hippies" navoněného Brouka. Tomu však na přelomu 60. a 70. let začala klesat prodejnost, proto výrobce začal hledat alternativu v podobě moderního nástupce. A tak vyjel v roce 1974 poprvé z výrobní linky Golf. Už v březnu roku 1976 brázdilo cesty půl milionu kusů, v říjnu téhož roku rovný milion. Ve stejném roce se zároveň objevil první Golf se vznětovým motorem a také verze GTI. Dalším přelomovým obdobím byl rok 1982, v říjnu automobilka ohlásila pět milionu kusů a na trhu se objevil první turbodiesel GTD.

Druhá generace vozu se datuje od roku 1983, o tři roky později byla představena verze Syncro s náhonem na všechny čtyři kola a veřejnost byla seznámena s prvním Golfem, který měl ve výbavě ABS. Rok 1988 byl rovněž jubilejním, celkový počet prodaných kusů se vyšplhal k deseti milionům. Rok 1990 byl ve znamení oslav miliontého Golfu GTI.

Novodobá historie

Debut třetí generace byl naplánován na rok 1991. Tehdy Volkswagen učinil další průlom, v Golfu se objevil šestiválec VR6, což byl první motor tohoto typu v nižší střední třídě. O rok později už má Golf zhruba třináct milionů prodaných kusů. Ve výbavě se začíná objevovat airbag pro řidiče a spolujezdce. Rok 1993 byl ve znamení turbodieselu s přímým střikem (TDI), prvního kombi Variant a druhého Cabrioletu (první 1979). V roce 1996 se slavilo dvacetileté výročí Golfu GTI, při této příležitosti bylo uvedeno první "gétéíčko" se vznětovým motorem TDI. Všechny modely mají k dispozici ABS.

Čtvrtá generace byla světu představena v roce 1997. Zároveň se objevil první Golf s pětiválcovým motorem (V5). Mimořádně plodným se stal rok 1999, nejen že byla představena druhá varianta kombíku Variant, ale ukázaly se i nové turbodiesely TDI  se systémem "čerpadlo-tryska". Golf 4MOTION V6 má šestistupňovou převodovku. Rok 2000, ohlášeno bylo 20 milionů, Volkswagen představil nové TDI motory 74 kW/100 k a 110 kW/150 k.

Minulý rok (2002) jsme se dočkali benzínového motoru s přímým vstřikem (FSI), verze GTI má nově standardní výkon 132 kW/180 k. Součástí standardní výbavy jsou vedle čelních a bočních airbagů rovněž jejich hlavová verze. Produkce Golfů předehnala Brouky, celkem je vyrobeno 21 517 415 kusů. Na scéně se objevila verze R32, nejsilnější Golf v historii, s výkonem 177 kW/241 k. Rok 2003 přinesl pouze pár drobných inovací, pozornost se už totiž soustředila na nového nástupce.

Celkem bylo vyrobeno 22 milionů Golfů, tudíž se stal nejprodávanějším autem v Německu a z Něměcka. V průměru se během posledních 29 let denně prodalo cca 2100 vozů.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, stručná historie Volkswagenu Golf
  2. Vnější provedení, interiér a výbavy
  3. Pohonné jednotky, podvozek, Golf GTI

bazar

Mazda CX 7 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 69 489 km
Cena: 360 000 Kč
Mazda CX-3 1,5
Rok výroby: 2016
Stav: 46 147 km
Cena: 400 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2014
Stav: 58 876 km
Cena: 460 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2008
Stav: 306 373 km
Cena: 130 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2003
Stav: 180 016 km
Cena: 69 000 Kč
Mazda 3 1,6
Rok výroby: 2004
Stav: 198 739 km
Cena: 56 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků