Volkswagen zrenovoval unikátní polopásový Transporter T1. Sen nadšeného vynálezce opět jezdí

Alpinista Kurt Kretzner hledal před více než padesáti lety dodávku, která by se nezalekla nejvyšších horských vrcholů. Nenašel, tak si ji postavil.

Tento konkrétní „busík“ od Volkswagenu byl vyroben v továrně v Hannoveru v květnu roku 1962, poté si ho koupil vídeňský automechanik a nadšenec do hor jménem Kurt Kretzner. Rozhodl se vyřešit problém, který trápil provozovatele horských chat, opraváře vleků a lanovek, lesníky, lovce a vůbec všechny, kteří potřebovali užitkové vozidlo, schopné zdolat prudké kopce a těžký terén. Přestavbou strávil čtyři roky a výsledek byl skutečně impozantní.

Transporter od něj dostal dvě řiditelné přední nápravy s dvojmontáží 14“ kol a další dvě nápravy s pásy dozadu pro pohon. Ten zajišťoval standardní plochý čtyřválec o objemu 1192 cm3 s 25 kW (34 k), z nějž šla skromná síla na pásy díky řetězu. Vozidlo se díky velké kontaktní ploše s povrchem mohlo pohybovat i v hlubokém sněhu a mělo průměr otáčení jen deset metrů, o rozložení hnací síly se staral samosvorný diferenciál. Pásy byly vyrobeny z hliníku a kvůli jízdě po asfaltu byly osazeny dva centimetry tlustými gumovými kostkami. Maximální rychlost činila 35 km/h.

Vynálezce postavil pouhé dva kusy, z nichž do dnešních dní přežil jeden. V provozu byl k vidění naposledy v roce 1985 ve Vídni, začátkem 90. let jej koupilo muzeum Porsche v Gmündu. Poté ho získal spolek nadšenců Bullikartei e.V. který začal s rekonstrukcí, tu se ale nepodařilo dokončit.

V roce 2018 se vůz dostal do sbírek Classic Vehicles divize VW užitkové vozy, kde konečně dostal potřebnou péči. Karoserie byla odstrojena, zbavena laku, opravena a galvanizována. Poté dostala výrazný oranžový lak podle původního nátěru. Pohon nyní funguje jako nový, interiér si restaurátoři poskládali po svém, protože chyběla dokumentace. Nyní sen nadšence Kretznera opět jezdí.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Váš názor Další článek: Nadějný závodník Jiří Kristián Lobkowicz zemřel před 90 lety. Bojoval s jezdeckými esy, osudným se mu stalo Bugatti

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , Auta Volkswagen na Heureka.cz