Volkswagen Up! Lite: dále za méně, ve čtyřech

32 komentářů

Fantomas
7. prosince • 7:25

Sedmistupňová převodovka s DSG možná přispěje k provozní hospodárnosti, ale já do celkové hospodárnosti počítám i cenu. Na co mi je, že auto žere o litr míň, když je podstatně dražší, než jiná auta? To ta jiná, levnější auta jsou z pohledu celkové hospodárnosti lepší. Než totiž po jednom litru nafty ušetřím rozdíl ceny, jsem dávno za hranicí životnosti auta. Pokud například takové auto stojí o 50 tisíc víc, než normální, při o dva litry menší spotřebě musím najet skoro sto tisíc, abych byl na stejné ceně. A to jsem úsporu ve spotřebě přehnal.

Vana666
4. prosince • 7:39

Na dnešní dobu zatraceně lehké, na to že jsou uvnitř ještě akumulátory a elektromotorstejně by mě zajímalo jestli takhle velkému autu může na trvalou 160 kmh stačit jen 38kW

MM
4. prosince • 7:56

Při 120 Nm by u 38 + 10 kW na 700 kg nemělo být 160 km/h problém...
Je tu ovšem otázka životnosti 0,8 l výkonově předimenzovaného dvouválce a taky životnost akumulátorů, zejména napříč povětrnostním a teplotním podmínkám. Hlavním problémem sériové výroby by pak byla cena - aby se zaplatil vývoj použitých technologií, muselo by vozidlo stát hodně stovek tisíc a při daných parametrech vozu to znamená značně omezenou skupinu vyhraněných zákazníků...

ZocelenyDrapalik
4. prosince • 15:57

Nezapominejte, ze to ma 7mi stupnovou prevodovku. Kdyz blahe pameti stara Fabia se 40kW trivalcem, 5ti stupnovou prevodovkou, horsi aerodynamikou, vetsi celni plochou a temer dvojnasobnou hmotnosti se take k tem 160km/h nakonec dopracovala, proc by to nedokazalo tohle?
Take nevim, proc by to muselo byt nejak extra drahe. To co na cene prida nejaka mala baterka (na ten 10kW motor to nebude zadna superkapacita) to srazi odriznute dva valce s prislusenstvim. V realu nakonec misto DSG bude 6ti° manual, exoticke materialy nahradi trochu beznejsi, pribyde par desitek kg hmotnosti a spotreba bude rekneme 2,9L a bude.

miki
5. prosince • 11:25

Co má jemněji odstupňovaný 7mi kvalt s maximální rychlostí, jsem fakt nepochopil....

ZocelenyDrapalik
5. prosince • 11:51

Tak si nekdy zajdi do prodejny kol a vyzkousej vedle sebe horske kolo a pak silnicni kolo. Uvidis jak se stejne vykonnym "motorem" muzes jet na jednom kole pomalu a na druhem vyrazne rychleji. Diky zprevodovani. Jednoduse 7 stupnu dokaze motor "zuzitkovat" v sirsim rozsahu rychlosti lepe nez 5 stupnu. 7 stupnu tam neni jenom "jemneji odstupnovano" ale taky roztazeno do nizsiho i vyssiho spektra otacek. Diky tomu bude odspodu lepe akcelerovat nez srovnatelny 5ti stupen a bude mit vice dechu do vyssich otacek. Co je na tom nepochopitelneho? Kdyby to tak nebylo, proc by automobilky nemontovaly stale 4stupnovou? Aby ridici museli casteji radit?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
miki
5. prosince • 18:01

Auto s identickým motorem, osazené 4kvaltem nebo 7mi kvaltem, má u toho 7mi kvaltu "pouze" jemněji odstupňované převody, tzn. že čtyřka a sedmička mají stejné hodnoty. On totiž těžky převod , na který motor nemá, je k ničemu. Někdy jde auto "vylepšit" těžkým rychloběhem, se kterým ale nedosáhneš na rovině max. rychlost. Slouží jen ke snížení otáček v určitých režimech jízdy. Znova se tedy ptám: co má 7mi kvalt společného s max. rychlostí? (nemusíš mi odpovídat, jen si něco přečti).
A když už jsi začal s těma kolama - začínal jsem u čtyřkolečka 11 - 32 zubů. Dnes mám devítikolečko ale pořád 11 - 32 zubů. Už to chápeš? Motor (nohy) totiž zůstal stejný. Jinak s tim kolem jsi mě fakt dostal, protože na všech druzích kol už jezdim přes 30 let.
Co se týká tvé poslední věty, tak ano je to skutečně tak. Když ta převodovka není automat, tak samozřejmě musíš častěji řadit. Ty 7mi - 9ti stupňový(brzy budou) automaty se dělají, aby motor pokud možno makal pořád v optimálním režimu kroutícího momentu. Toto nakonec nejlépe splňuje převodovka bezestupňová, ale ta jízda s ní je taková podivná.

ZocelenyDrapalik
5. prosince • 21:51

Zase nectes co pisu. Nerikam aby jsi vyzkousel svoje stare a nove kolo. Rikam, zkus horske a silnicni kolo. Prvni pripad je zprevodovani vice do pomala , druhy vice do rychla. Na horskem se budes svizneji rozjizdet a zvladnes prudka stoupani, ale nedosahnes takove max. rychlosti jako na silnicnim. Pri tom "motor" bude stejny. Kdyby to technologicky slo a melo by to smysl, dal by se udelat hybrid horsko-silnicni kolo, ktery bude mit pomale prevody z horskeho a rychle ze silnicniho. Ale aby mezi nimi tvuj "motor" zvladl prerazovat, muselo by tam byt jeste par stupnu navic. Prave tak souvisi 7mi stupnova prevodovka s maximalni rychlosti.
Jinak receno motor zvladne v urcite mire zprevodovani vice do pomala, stejne jako vice do rychla. A vyuzitim vice stupnu si z tohoto spektra muzeme vyriznout vetsi pouzitelny rozsah rychlosti. Ze u nejakeho modelu je 7mi stupen nastaven stejne jako 5ti stupen, jen jemneji rozdelen muze byt pravda. Ale je to spise specialni pripad nez pravidlo.

miki
6. prosince • 11:30

Prosím tě, proč pořád píšeš o horském a silničním kole. Bavíme se snad o identicém autě s identickým motorem. Když do takového auta dáš místo 4 kvaltu třeba 12ti kvalt, krajní převodu MUSÍ zůstat stejné. Učí se to max. v druháku strojní průmyslovky. Už to nerozebírej a mrkni radši na Wikipedii. :-D

ZocelenyDrapalik
6. prosince • 12:28

Ty dve kola davam jako priklad, ze se stejnym motorem je mozne vhodnymi prevody ziskat dva ruzne rychle stroje. Ale jak vidim, je to marna prace. Problem je to tvoje MUSI, protoze nemusi. Jestlize pri dalnicnich 130km toci motor 3000 otacek tak neni zadny problem pridat dalsi stupen, ktery srazi pri stejne rychlosti otacky treba na 2500. To NENI stejny krajni prevod. A tak to taky u vetsiny aut je. Jestli jednou na dalnicich povoli 160km/h tak vyrobci pridaji dalsi prevodovy stupen, protoze jezdit po dalnici v ustalenem rezimu s otackami 4-5000 je zbytecne. A nebude to stejny prevod. Samozrejme nejde to delat do nekonecna, protoze v urcitem okamziku bude uz prevod pri bezne rychlosti tak tezky, ze ho ten motor neutahne ani pri ustalene jizde. Ale na horni hranici otacek je jeste dost prostoru, proto vyrobci aktualne zavadeji 6ti stupnove manualy. Navic charakteristiky motoru se stale vylepsuji, takze pouzitelny rozsah otacek se rozsiruje na obe strany. Mozna by jsi mel vice nez spolehanim na Wikipedii spolehat na vice zdroju a hlavne pouzivat zdravy rozum.

miki
6. prosince • 16:30

Vidim, že je to fakt zbytečný.....

Vana666
6. prosince • 11:41

miki: tak to jsou na strojních průmyslovkách pěkně zaspalinevidím jediný důvod proč by se po přidání rychlostních stupňů nemohl i rozšířit rozsah převodovky, kratší jedničkou i dlouhým úsporným rychloběhemv málostupňové převodovce rozsah omezují rozdíly mezi jednotlivými stupni v návaznosti na charakteristiku motoruvícestupňová tohle omezení nemá a rozsah může být proto vyšší

miki
6. prosince • 16:32

Souhlas, max. rychlost tím ale nezvýšíš. A o tom ta debata od začátku je. 3-[

Vana666
6. prosince • 18:17

miki: to záleží nakolik přesně se trefil nejvyší kvalt málostupňové převodovky do otáček nejvyšího výkonu při max rychlosti, navíc při různých jízdních podmínkách (zatížení, protivítr apod.)
V určitých případech se "jemnější" volbou vhodného převodu může max rychlost opravdu zvýšit

rohYpnol
5. prosince • 23:54

Tak tak. Silniční a horská kola mají jiné převody. Na přesmykači (vepředué) mají (mohou mít) např. treková kola 48 zubů, kdežto horská typicky 44 zubů...

Lukas
5. prosince • 20:07

V praxi u stejnejch aut ä stejnejch motorů je šestikvalt udělanej tak, že šestka je tam opravdu navíc. V Passatu mi při 130km/h na šestku u benzínu točí asi 2000 ot/min a u pětikvaltu je to minimálně 2500 ot/min. Tím se na rovině dosahuje mnohem nižší spotřeba, tj pokud jedu meziměsto , tak 2.0 turbo benzín s šestikvaltem má menší spotřebu než moje původní Oktávka 1.8 turbo benzín s manuálem pětikvalt (teď mám dokonce automat tiptronic)

Vana666
5. prosince • 21:55

u některých turbodieselu šestka není rychloběh ale plnohodnotný nejvyšší kvalt, s kterým se motor dokáže roztočit do maxima

Honza
4. prosince • 21:14

Take nevim, proc by to muselo byt nejak extra drahe.... LOL Hybrid , "carbon" , dural, elektronika... samé levné věci běžné v autech pod 300 že? Tohle fakt pod 600 nebude

ZocelenyDrapalik
5. prosince • 12:00

Kdyz na neco reaguju, tak si to nejdrive prectu cele. Pisu, ze v realu ubyde exotickych materialu. Spotreba sice o par deci stoupne, ale cena bude jen lehce vyssi nez u beznych modelu. Cena hybridni casti bude kompenzovana nizsi cenou jen dvou valcu.
Jednoduse muzes mit 4valec s dostatecnou rezervou vykonu pro spickove zateze - akcelerace a s plnou cenou 4 valcu. Jenomze nebudes moct ukladat odpadni energii z brzdeni, ktera muze tvorit bezne 20% spotreby. Nebo muzes mit 2 valec s vykonem dostatecnym pro beznou jizdu a spicky bude vykryvat hybridni cast. Cena bude za "pulmotor" + hybrid podobna jako za "celomotor - 4valec". Jenomze diky ukladani "odpadni" brzdne energie bude hybridni reseni cca o 20% uspornejsi. To je cele.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Honza
5. prosince • 16:27

Dobře 600k ne jen 500k. Motor není to co tam dělá tu cenu , tou sou materiály a elektronika a baterie.Můj pohled je ten, že jejich řeči o jednoduchých levných a efektivních vozech jsou jen slova do větru. Oni ( všechny pro-západní automobilky nejen VW) nedokáží již takový vůz vyrobit. Mají sice plnou hubu ekologie a bezpečnosti, přesto nedokáží překročit vlastní stín. Nebo snad víte o tom, že by se novodobé automobilce podařilo překonat VW Brouk I. , Citroena kachnu , Fiata 500 I. . Dyť to byla podle dnešních měřítek děsná auta presto automobilky nedokáží navázat.
Jsou už tedy za zenitem? Stali se dinosoury ? Pěstovali "kult auta" a na druhou stranu potřebovali kvantitu a to se jim vymstilo? Uzavřeli se do svého světa kde se se sami utvrzovali ve své dokonalosti až jim ušel prvotní účel?Podle mě se to jen zařadí po boku Opel Ampera a podobných , tady jako nákupní taška pro majetnější rodinu kde již mají x aut. Opravdu dobrou kombinaci využitelnosti a spotřeby paliva přinese někdo z Asie nebo Indie.

Vana666
4. prosince • 16:59

no je trochu rozdíl mezi skutečnou rychlostí a zbožným přáním tachometru
a taky mezi trvalou cestovní rychlostí a krátkodobým maximem dosaženým s odřenýma ušima s kopce a větrem v zádechz hlediska potřebného výkonu to může v součtu dělat klidně 50%

Hat
4. prosince • 17:59

Nějakej chytrej ty budeš asi posr...ehm, mimochodem ty nádivo a ten tachometr funguje stejně i u ostatních aut tak že když 160 tak všude stejně...pako

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Majk
4. prosince • 23:48

Tobě asi řidičák "pane" neříká, že ano? :-D

Vana666
4. prosince • 19:35

Hat: hm, máš se ještě hodne co učit
o autech i slušnosti

Vana666
4. prosince • 9:17

MM. mimochodem 38kW při 4000 ot. znamená, že v té chvíli má motor pouze 90 Nm
takže na 120Nm můžeš při max.rychlosti stejně zapomenout

pepa
4. prosince • 9:43

Ale on je ten kroutak jak jsi psal fakt nevyznamna velicina.
Pro maximalni udrzitelnou rychlost je dulezity pouze celkovy vykon spalovaciho motoru, aerodynamicky odpor a i ta hmotnost, ktera bude mit vliv na valivy odpor.

Lukas
4. prosince • 18:05

Lidi kdy už to konečně pochopíte. krouťák je důležitej pro dosažení maximálky, popřípadě abyste nemuseli do kopce podřazovat. Kdežto výkon v kW je důležitej pro akceleraci. Jinak samosebou souhlas, že vazby mezi těma veličinama jsou hodně těsný.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Petrik
5. prosince • 15:25

Proboha, tady zase nekdo chybel na hodine fyziky... Akcelerace ale i max rychlost zalezi jen a pouze na OKAMZITEM VYKONU v dany moment. Kroutici moment je pouze pomocna informacni velicina, ktera dava jistou predstavu o charakteristice motoru, tedy zda je nutne ho totit, nebo zda ma vysoky vykon i v nizsich otackach.

Lukas
5. prosince • 19:59

No jasně, asi jsem to měl trochu upřesnit. Krouťák má vliv na maximálku jen u auta který nemá převodovku, protože výslednej krouťák na kolech, ten si vyrobim převodovkou takovej jakej potřebuju, ale výkon v kW ten mi žádná převodovka nevyrobí B-]

Vana666
6. prosince • 10:33

které auto nemá převodovku ?

Vana666
5. prosince • 8:37

Lukas: pochopili bysme to rychle, jen kdyby cos napsal o krouťáku a maximálce byla skutečně pravda.
bohužel je to hrozný blábol

Vana666
4. prosince • 9:09

MM:
- krouticí moment nemá na maximálně dosažitelnou rychlost žádný vliv, je to otázka výkonu
- stejně tak nemá zásadnější vliv hmotnost auta, ale především aerodynamický odpor
- nemůžeš ani počítat s +10kW výkonu elektromotoru, v článku je řeč o trvalé rychlosti a s tou omezená kapacita bateriií nic nesvede. Krátkodobě snad ale určitě ne trvale

Doporučujeme

Články odjinud