Volkswagen Up! Lite: dále za méně, ve čtyřech

Na autosalonu v Los Angeles prezentuje VW studii s označením Up! Lite. Nabízí zajímavou kombinaci využitelnosti a spotřeby paliva.

Volkswagen Up! Lite vzniknul jako modifikace prototypu L1, s nímž se Volkswagen pochlubil letos na autosalonu ve Frankfurtu a my jsme vám jej představili na tomto místě. A podle tvrzení evropského superkoncernu se má jednat rovnou o nejhospodárnější čtyřmístný osobní automobil současnosti.

Pohonná energie přichází hned ze dvou zdrojů. Prvním je dvouválcový vznětový motor TDI s objemem 0,8 l. Ten je naladěn na výkon 51 koní (38 kW) při 4 000 ot./min. a jeho točivý moment vrcholí hodnotou 120 Nm v rozmezí od 1 800 do 2 250 ot./min. Jednotka při pohonu studie spolupracuje s elektromotorem o výkonu 14 koní (10 kW) napájeným li-ionovými akumulátory, takže se Volkswagen Up! Lite může pochlubit celkovým výkonem 65 koní (48 kW).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mezi další prvky směřující k maximální hospodárnosti patří dále regenerativní brzdění, soustava start/stop a sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. Ty údajně ve spojení s pohotovostní hmotností jen 695 kg umožňují vozu dosahovat průměrné spotřeby nafty o výši 2,44 l/100 km, emise CO2 pak mají činit 65 g/km. Dvacetilitrová palivová nádrž tak vozu vystačí na ujetí zhruba 800 km. Ačkoli od tohoto třídveřového kompaktního vozu žádné jízdní rekordy čekat nemůžeme, brzdou provozu se zřejmě v případě sériové výroby nestane: zrychlit z klidu na 100 km/h má za 12,5 s a dosáhne trvalé cestovní rychlosti 160 km/h. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V otázce designu sáhnul Volkswagen k čistým liniím s nově koncipovanou, jednoduchou přídí a dynamicky vzad sestupující střechou s takřka svislou zadní stěnou. Střecha je kvůli úspoře hmotnosti zhotovena z uhlíkových kompozitů a celek váží jen 3,3 kg. Většina struktury karosérie je tvořena kombinací hliníkových slitin, oceli a právě uhlíkových kompozitů. Vůz je 3 800 mm dlouhý, 1 600 mm široký a 1 400 mm vysoký, rozvor náprav činí 2 450 mm.

Mezi bezpečnostní prvky patří stabilizace ESP a jedna čelní a dvojice bočních kamer, jež nahrazují zpětná zrcátka. Zvenčí se studie vyznačuje i mlhovkami, dennímni světly LED (z těchto jednotek jsou složena také zadní sdružená světla) a osmnáctipalcovými ráfky vyrobenými z kombinace hliníku a kompozitů. O zábavu cestujících se mají postarat přehrávač MP3, dotykový displej s úhlopříčkou 5,7 palce, vestavěný telefon a přístup na internet. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Up! Lite
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků