Kapitoly článku:
Podvozek sedí
Ačkoliv je Touran taková malá dodávka, řídil se mi velmi dobře. Sice sedím výše, než je obvyklé u běžných aut, ale vůbec mi to nevadilo. Elektrický posilovač řízení má velmi dobrý účinek, pokud jedete pomalu či stojíte, točíte volantem skutečně jedním prstem. Při normální jízdě pak ztuhne. Jízdní vlastnosti Touranu jsou velmi dobré, nový podvozek dělá divy – auto drží perfektně stopu v přímém směru, v zatáčkách sedí jako přibitý a naklání se jen velmi málo. ESP zasahovalo jen výjimečně. Zpočátku jsem byl trochu opatrný, přece jen je Touran „dodávka“, ale v závěru testu jsem jezdil do zatáček skutečně rychle a vychutnával si kvalitu podvozku. Dobrým jízdním vlastnostem pomáhají také příplatková šestnáctipalová kola.
Vzhledem k tomu, že Golf V či Octavia II budou používat stejnou platformu, mají se příznivci sportovní jízdy na co těšit. Mimochodem, Touran má na „dodávku“ velmi dobrý rejd. Trochu mne překvapilo, že má Touran naladěn podvozek tvrději, než bych očekával. Na jednu stranu tak lze jezdit do zatáček takřka jako šílenec, na straně druhé se to k charakteru vozu příliš nehodí. Příčné rázy podvozek nepohltí; běžné patnáctky poskytnou dle mého názoru pohodlí více.
16" kola jsou tvrdší, ale auto v zatáčkách lépe sedí
Diesel šetří, ale moc nejede
Trochu horší je to s dynamickými vlastnostmi. Motor 1,9 TDI 74 kW má s autem dost práce, zatímco s lehkou Fabií nebo Polem docela zacvičí, u Touranu je nutné pořádně šlapat na plyn. Není proto divu, že má Touran velmi lehké zpřevodování, které mu zajišťuje maximální rychlost lehce přes 170 km/h. Na rovince jsem z něj sice dostal 180 km/h, nicméně šlo to velmi těžko, plyn byl na podlaze poměrně dlouhou dobu. V této rychlosti točí šestka čtyři tisíce, dále se už tedy nedostanete. Automobil se rozjede poměrně slušně do nějakých 140 km/h, běžná cestovní rychlosti na dálnici mu tedy nečiní velké problémy; dál už to ale jde pomalu.
Motor s těžkou „dodávkou“ moc necvičí
Poznámka: Směrová světla, která jsou rovněž integrovaná do zpětných zrcátek, bliknou třikrát po sobě, pokud lehce stisknete páčku ovladače. Dobrá věcička, na kterou si velmi rychle zvyknete.
Abyste si udělali představu, že šestikvalt v Touranu má krátké převody, uvádím přehled rychlostí od stovky nahoru a patřičné otáčky na různé převody.
100: 3 – 4500, 4 – 3400, 5 – 2700, 6 – 2200
120: 4 – 4000, 5 – 3200, 6 – 2700
140: 5 – 3700, 6 – 3100
160: 5 – 4300, 6 – 3500
180: 6 – 4000
Aerodynamický hluk je při jízdě vyšší rychlosti docela vysoký, nad nějakých 120 km/h zesílí a nad 140 km/h už je hodně výrazný. Věřte ale, že nad tuto hranici se dostanete jen výjimečně, zrychlení za ni je velmi pomalé. Kromě toho kvůli aerodynamickému odporu roste i spotřeba. Ta se na konci testu ustálila na hodnotě 6,3 litru, nicméně jízda po dálnici při rychlosti okolo 130 km/h se pohybovala na hranici 7,5 litru, ve městě pak nebyl problém se nad osm. Výrobce udává spotřebu 5,9 litru, což se při rozumné jízdě dá udržet.
Ačkoliv má Touran na předních i zadní kolech kotouče, nebrzdí právě příkladně. Na brzdový pedál je nutné pořádně šlápnout, ale ani tehdy to není ono. Vzhledem k tomu, že jsem do Touranu přesedal z Fabie RS, málem jsem při prvním brždění skončil v zavazadlovém prostoru auta přede mnou. Na to si musíte zvyknout, ideálně si brzdy vyzkoušejte na testovací trati, ať nedopadnete jako já.
Výbavy dosti, ale peněz také
Základní výbava Touranu je velmi bohatá, najdou se zde i „drobnosti“ jako šest airbagů či ESP. Takto vybavený Touran s motorem 1.9 TDI stojí v základu 706 tisíc. Testovaná verze byla ale vybavena dalšími drobnostmi, které nakonec zvýšili cenu na 922 tisíc, což je z mého pohledu poměrně dost. Na druhou stranu mnohé prvky výbavy jsou zbytné, takže cenu lze srazit na poměrně rozumných osm set tisíc, když si připlatíte za třetí řadu či alespoň základní klimatizaci. I tak je cena docela vysoká ve srovnání s podobně vybavenou konkurencí.
Na první pokus dobré
Volkswagen Touran je prvním pokusem automobilky vytvořit konkurenci pro již zavedené automobily v oblasti kompaktních MPV; velkoprostorových vozů má dostatek, zatímco v tomto segmentu ji zástupce dosud chyběl. První pokus dopadl bezesporu na výbornou, auto má dobrou variabilitu, výborné jízdní vlastnosti a širokou základní výbavu. Horší je to už z cenou, jak už bývá u VW zvykem, základní jedna šetka za šest stovek je docela balík; tolik peněz obyčejná česká rodina za auto zkrátka nedá. Argumentovat lze sice širokou výbavou, nicméně česká rodina by raději levnější a méně vybavený vůz.
Touran má dle zvyklostí VW konzervativní vzhled, na druhou stranu působí solidně a konzervativní vzhled lépe odolává zubu času. Trochu mne překvapila nepříliš vysoká kvalita zpracování interiéru, což je u této značky neobvyklé. Byl jsem zvyklý na to, že auta VW při přejezdu běžných nerovností nevydávají žádné zvuky. Ale to je pouze drobnost, když si pustíte rádio, neuslyšíte nic.