Volkswagen Touran: úsporný diesel a variabilní interiér (megatest)

Touran je prvním modelem německého výrobce, který patří do kategorie kompaktních MPV. Má tři řady sedadel, variabilní interiér, dobré jízdní vlastnosti a poměrně dost prostoru. Bude mu to stačit na konkurenci?
Volkswagen Touran: úsporný diesel a variabilní interiér (megatest)
Seznam kapitol
  1. Touran - konkurence nejen pro Zafiru
  2. Variabilita zavazadlového prostoru a interiéru
  3. Místo na třetí řadě sedadel, za volantem, přední sedačky
  4. Palubní deska, ovladače, odkládací prostory
  5. Podvozek a jízdní vlastnosti, dynamika, spotřeba, hodnocení
  6. Plusy a minusy, parametry, základní a příplatková výbava

Touran dosud chyběl

Volkswagen nabízí širokou řadu vozů od nejmenšího „prdítka“ (Lupo) až po luxusní sedan Phaeton. Mezi nimi jsou další modely: Polo, Golf, Bora, Passat, Sharan, Transporter, Multivan a Touareg (luxusní SUV). Řadu doplňuje malý New Beetle, který je určen spíše fandům, a Caddy, krytý pickup. Až donedávna tedy chyběl malý vůz třídy MPV, Sharan i Multivan jsou už příliš velké a běžná rodina si je určitě nekoupí.

Volkswagen proto letos uvedl malé MPV, kterým chce konkurovat úspěšně se prodávajícím vozům Opel Zafira, Citroen Xsara Picasso a Renault Megane Scenic. Skutečnou konkurencí, co se prostoru týče, je ale pouze Zafira, protože jen ta nabízí sedm samostatných sedadel, zatímco Scenic a Picasso jsou pouze pro pět lidí. Volkswagen tak má nyní kompletní řadů vozů, v níž už mu nechybí vůz žádné kategorie – má všechno na rozdíl od svých největších dceřinných společností (Škoda, Audi, Seat), které mají svoji produkci omezenu příkazem shora. Hm.

Poznámka: Méně známou konkurencí pro Touran je rovněž Mazda Premacy, která má rovněž třetí řadu sedadel stejně jako Touran za příplatek. Konkurencí může být i Peugeot 307 SW, který má třetí řadu standardně a počáteční cena je takřka stejná jako u Touranu.

Nové auto s novým podvozkem

Touran je tedy prvním MPV Volkswagenu této kategorie a automobilka doufá, že jí pomůže ukázat konkurenci záda. Touran je postaven na zcela nové podvozkové plošině, na které vyjíždí i další auta koncernu – Audi A3, které se již prodává, VW Golf páté generace, který byl představen nedávno, nová VW Bora, jejíž uvedení se dá očekávat v příštím roce, Škoda Octavia druhé generace, která vyjede z pásů příští rok, a také Seat Toledo, který by se mohl ukázat také v příštím roce. Zkrátka univerzální podvozek, co šetří vývoj a náklady na výrobu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Přední maska ála Golf či Sharan

Zatímco ve všech jmenovaných vozech bude rozvor činit jen 2578 mm (o 65 mm více než měla dřívější platforma), pro potřeby Touran byla prodloužena o deset cm na 2677 mm. To stačí k tomu, aby se na zadních sedačkách dalo sedět poměrně pohodlně. Kromě většího rozvoru má nová podvozková platforma také jiné zavěšení zadních kolo; nová víceprvková náprava přináší oproti staršímu řešení vlečených ramen větší příčnou stabilitu a rovněž lepší stabilitu v zatáčkách. Zkrátka auto lépe sedí.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Konzervativní, ale nadčasové tvary

VW = konzervativní vzhled

Kdo by ovšem čekal u Touranu nějaký nápaditý design, bude bezesporu zklamán. Předek je mixem někde mezi Golfem a Passatem, takže příslušnost ke značce je patrná na první pohled. Krátká příď přechází v rozměrné čelní sklo, přechod mezi sklem a přídí není nijak výrazný, vše je takřka v jedné rovině – ale to je u vozů typu MPV běžné. Záď je zcela kolmá a rovná, zadní dveře zasahují hluboko do nárazníku, díky čemuž je nakládací hrana v rovině s dnem zavazadlového prostoru. Zkrátka Touran není tak elegantní jako konkurence, Volkswagen sází zejména na využitelnost než na ladné tvary. Ale i tak bych ocenil méně nudy a fádnosti; kdyby byl testovaný Touran můj, asi bych vzal sprej a celý ho pomaloval…

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Čiré sklo světlometů --- Motýlkové stěrače

Zafira nebo Touran?

Když jsem u vzhledu, musím vzpomenout poměrně veselou příhodu. Šel jsem s přítelkyní k autu a na dálku ho otevřel; uslyšel jsem známé pípnutí, které potvrzuje otevřené dveře. Protože jsem nesl nějaké krabice, šli jsme rovnou k zavazadlovému prostoru a nic – dveře jsou zavřené. Přijdu ke klice zadních dveří, zalomcuji a nic. Pak se podívám dovnitř a říkám si, ta palubovka je nějaká divná. A skutečně, snažili jsme se dostat do sousedovy Zafiry. Touran stál v řadě o tři auta dále…

Mimochodem před předními dveřmi je malé trojúhelníkové okénko ohraničené silnými sloupky, takže přes něj není z místa řidiče vůbec vidět – malé okénko z úhlu pohledu řidiči takřka zmizí, takže řidiči zakrývá výhled velká překážka. Není tak problém přehlédnout i skupinu chodců na přechodu či odbočující auto v protisměru. Nepovažuji to za příliš povedené, spíše naopak.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Přes takto řešení boční okénko je velmi špatně vidět do stran

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Touran - konkurence nejen pro Zafiru
  2. Variabilita zavazadlového prostoru a interiéru
  3. Místo na třetí řadě sedadel, za volantem, přední sedačky
  4. Palubní deska, ovladače, odkládací prostory
  5. Podvozek a jízdní vlastnosti, dynamika, spotřeba, hodnocení
  6. Plusy a minusy, parametry, základní a příplatková výbava
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků