Volkswagen Touareg V10 5.0 TDI: naftový magnát (kompaktní test)

Touareg vyplnil v nabídce Volkswagenu mezeru v kategorii SUV. Narozdíl od mnohých konkurentů se však jako SUV pouze netváří. Doma je v terénu i na silnici. Touareg jsme otestovali s nejsilnějším dieselovým motorem V10 5.0 l s výkonem 230 kW/313 k.
Volkswagen Touareg V10 5.0 TDI: naftový magnát (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Povedený design, motor, řazení, převodovka, spotřeba
  2. Interiér, nastavení podvozku, elektronika, brzdy, řízení

Šest úrovní pro podvozek

V normálním režimu se nenechá motor příliš vytočit a řadí za každé situace při 2200 otáčkách. Samozřejmostí je i sportovní režim S, do kterého se dostanete přesunutím řadící páky z polohy D směrem vzad. Z módu D směrem doprava, můžete zvolit i manuální řazení a to buď již zmiňovanými pákami pod volantem nebo přímo pákou řazení směrem dopředu a dozadu. Jinak řadí převodovka s citem a pokud byste nepocítili klesnutí otáček, ani nezaznamenáte, že došlo k přeřazení. Další lahůdkou je již osvědčené a v tomto případě ještě vylepšené pneumatické pérování.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Palubní deska je plná tlačítek. Brzy si ale na ně zvyknete..

Díky němu je možné nastavit vůz, možná spíše podvozek, dle potřeby do šesti různých úrovní. Jsou k tomu zapotřebí tři samostatné ovladače na středové konzole uprostřed předních sedadel. Jedním z nich se ovládají redukce náprav, druhým světlá výška automobilu a třetím, umístěným mezi dvěma zmiňovanými, tuhost podvozku. Ta se nastavuje ve třech úrovních: Comfort, Sport a Auto. Elektronika zajistí vše potřebné a nastaví dle zvoleného požadavku naladění podvozku, o čemž vás informuje i na displeji přístrojové desky.

Klepněte pro větší obrázek -- V interiéru převažuje dřevo, hliník a kůže

Pravým z otočných ovladačů (aktivujete ho tak, že po zmáčknutí prostředního dílu povyskočí jeho otočná část) se dá nastavit světlá výška Touaregu. Ta se během otáčení, mění ve čtyřech úrovních: 160 mm, základních 220, 245 a 300 mm. V praxi vše proběhne během několika sekund a to tak, že se nejdříve zvedne nebo sníží jedna náprava (většinou nejdříve zadní) a potom druhá. Vše se děje samozřejmě i automaticky, třeba za jízdy v závislosti na rychlosti vozu. Druhý otočný ovladač využijete především při jízdě v terénu.

Inteligentní "autíčko"

Slouží totiž k zapínání a vypínání redukční převodovky a mezinápravového diferenciálu. Samozřejmostí je i inteligentní pohon 4Motion, který využívá lamelové přítlačné spojky. Ta se v závislosti na adhezních podmínkách přiklání k jedné nebo druhé nápravě a za pomoci uzávěry diferenciálu dokáže na jedno kolo přenést až 100% točivého momentu. K tomu všemu je zde i kontrola trakce, která dokáže jednotlivá kola přibrzdit. Tento pohon je doplněn i regulačním systémem, ve kterém se elektronika stará o brždění při sjezdu ze svahu a nebo naopak při výjezdu do svahu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Sedadla jsou pohodlná, elektricky nastavitelná. Vepředu i vzadu
je dostatek místa

V takovém případě můžete klidně zapomenout na brzdový pedál a starat se jen o řízení. Pokud totiž sundáte nohu z plynu, vůz se automaticky zastaví a rozjede se až po opětovném sešlápnutí plynového pedálu. Ani v tom správném terénu nedokáže Touareg nic zaskočit a se vším se vyrovná jako pravý off-road (v terénu občas zavrzá přístrojová deska). Na rozdíl od některých svých kolegů se tedy jako off-road pouze netváří. Mezi jeho dobré vlastnosti patří snadné ovládání. Vůz se ovládá tak, jako byste seděli v normálním osobním automobilu.

Klepněte pro větší obrázek -- Zavazadlový prostor nabídne v základu 500 l objemu

K výborným jízdním vlastnostem a to jak na silnici, tak v terénu, přidejme ještě dobrý vzhled zevnějšku a interiéru (interiéru dominuje leštěné dřevo a hliník – tlačítek je zpočátku dost, ale rychle si na ně zvyknete), jen průměrný zavazadlový prostor o objemu 500 l (pod podlahou je umístěno vyfouknuté dojezdové kolo, vedle kterého se nachází zásobník stlačeného vzduchu – v případě nutnosti se s ním mohou dofouknout pneumatiky), dostatek prostoru v kůži čalouněném interiéru a dostatečně velká, pohodlná, elektricky ovládaná sedadla.

"Lidový" vůz za "lidovou" cenu

Zapomenout nemůžeme ani na výbavu, ve které nic nechybí (bi-xenonové světlomety, osm airbagů, dvouzónová klimatizace, nebo i klíček zapalování, který nahrazuje kartu. Stačí ho mít u sebe a bez toho aniž byste ho vyndali z kapsy, vůz odemknete i nastartujete). Máloco se dá tomuto skvostu, který potkáte spíše na silnicích než v terénu, vytknout. Ani cena 2.336.000,- (za testovaný vůz) neodradí potencionální kupce (kteří na to samozřejmě mají) od jeho koupě a v současné době ho už běžně potkáte na našich silnicích.

Předchozí kapitola
Seznam kapitol
  1. Povedený design, motor, řazení, převodovka, spotřeba
  2. Interiér, nastavení podvozku, elektronika, brzdy, řízení
Minitest Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro: Oko potěší. Ale co další smysly?

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro

Trh SUV-kupé se rychle rozrůstá. Svého dalšího zástupce teď sype z rukávu Audi.

16.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 19 příspěvků
TEST Renault Clio 1.0 TCe 100: Nový vrchol třídy? I Fabia může tiše závidět!

Renault Clio 1.0 TCe

Pravidlem je vyměnit nárazníky a tvářit se, že máte úplně nové auto. Renault na to šel s pátou generací Clia obráceně. Od základů nově vyvinutý vůz zabalil do povědomého tvaru a chce s ním navázat na předchůdce. V zájmu Francouzů by nicméně mělo být, aby se jim to v případě tříválcové pohonné jednotky raději nepovedlo.

14.  1.  2020 | Miro Mihálik | 70 příspěvků
Minitest Lexus RC 300h F Sport: Mohl být skvělý, ale doplatil na zvrácenost doby

Lexus RC 300h F Sport

Nejkratší cesta do srdce chlapa nevede mezi žebry, ale skrze krásné auto. A tohle si vás prostě získá!

11.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 147 příspěvků