TEST VW Touareg R 3.0 TSI eHybrid: Vlk se nažral. Ale za jakou cenu?

S elektrifikovanými SUV se v poslední době roztrhnul pytel. Volkswagen šel dokonce tak daleko, že jedno posadil na samotný vrchol nabídky. Je nejsilnější touareg opravdu hoden označení R?
Radosti
Perfektně sladěný hybridní pohon
Komfortní jízda i na 22" kolech
Velký vnitřní prostor, skvěle odhlučněný interiér
Rozumná spotřeba bez nabíjení vzhledem k celkovému výkonu
Starosti
Udávaná spotřeba paliva je nedosažitelná
R je spíše designový paket než pravý derivát
Chybí natáčení zadních kol a aktivní stabilizátory
9  /10

V okruhu kolegů bych nenašel jediného, kterého nechal odchod čtyřlitrového naftového motoru od Volkswagen Group chladným. Byl skvělý v Porsche Panamera současné generace, z SUV Audi SQ7/SQ8 a Volkswagenu Touareg udělal lokomotivy s tak ohromnou silou, že by snad projely i železobetonovou zdí. Proč musel mocný motor odejít, není těžké pochopit. Porsche se na turbodiesely vykašlalo už v roce 2018, Audi při uvedení modelů SQ7 a SQ8 v Americe rovnou sáhlo po osmiválci TFSI a čtyřlitr TDI by tak zůstal pouze v Evropě. A ta se aktuálně veze na masivní vlně elektrifikace.

VW Touareg V8 TDI v Česku skončí dříve, než se čekalo. Zájem o něj prudce vzrostl

VW Touareg V8 TDI v Česku skončí dříve, než se čekalo. Zájem o něj prudce vzrostl

Dnes je motor 4.0 TDI minulostí, následky u Audi a Volkswagenu se však liší. Zatímco SUV SQ7 a SQ8 jako náhradu dostaly motor 4.0 TFSI s výkonem 507 koní, Volkswagen Touareg vsadil na kombinaci šestiválce 3.0 TSI a elektromotoru, nazvanou jednoduše eHybrid. Audi tento motor značí TFSI e a nepřekvapivě jej najdete v modelech Q7 a Q8. Tam nefigurují na vrcholu nabídky, ale jsou pouze jejím doplněním. Volkswagen to vzal z jiného konce: modelu Touareg s liniemi Elegance a Atmosphere dopřál třílitrový eHybrid s výkonem 280 kW (380 koní) a silnější provedení s výkonem 340 kW (462 koní) posadil na vrchol řady. Říká mu R, přestože to ale pravé erko tak úplně není.

Fakt pěkný, to se musí nechat

Volkswageny R mívají jisté specifické znaky. Předně jsou to silné motory a jasně patrná designová odlišení, v posledních letech je možné je vybavit i výfukem od Akrapoviče. Nejnovější erka mají také zadní diferenciál s dvojicí spojek, díky kterému mohou driftovat, nebo tlačítko R na volantu, sloužící pro rychlejší aktivaci sportovních režimů. Touareg R nic z toho nemá, místo toho se u něj automobilka honosí faktem, že jde o první plug-in hybridní erko a samozřejmě nejsilnější Volkswagen v historii. To nicméně neznamená, že je i nejrychlejší.

VW Touareg eHybrid má české ceny. Je levnější než V8, zcela ho však nenahradí

VW Touareg eHybrid má české ceny. Je levnější než V8, zcela ho však nenahradí

Volkswagen říká, že by výfuk Akrapovič odporoval šetrnému konceptu pohonu. Nějaké prvoplánové vzrušení od erka nečekejte, to jde ostatně vidět už na první pohled. Jeho výbava vychází z linie R-Line a hlavní odlišnosti od běžných verzí pramení z paketu R Black Style, který má erko standardně. Nad rámec výbavy R-Line dostanete třeba světlomety IQ.Light, přístrojovku Innovision Cockpit, panoramatické střešní okno, sportovní multifunkční volant, kožené čalounění s vyšitým logem R, podsvícené prahové lišty nebo litá 20palcová kola.

Jak vidíte, R je v případě touaregu spíše paket než tradiční derivát. Podobně to ale bylo také u evropské specifikace Fordu Mustang Bullitt a stejně se z ní stal hit. Jedno však musím erku nechat: je to fakt pěkné auto. Obzvláště v testované specifikaci, která jako by vyjela z oficiálních tiskových fotek. Modrá metalíza Lapiz a 22palcová kola Estoril s hezkým detailem v podobě loga R mastodontovi z Bratislavy sluší, jen za tyto dva prvky ale zaplatíte téměř 82 tisíc korun.

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Touareg R má už ve standardu bohatou výbavu, není ale nejmenší problém naložit mu další a vyhnat původní cenu 2.250.900 Kč k téměř třem milionům. Skáče to fakt rychle: za head-up displej dáte 35.500 Kč, noční vidění, které se v rámci našeho zimního testu ukázalo v podstatě zbytečné, stojí 49.600 Kč, super audio Dynaudio Confidence vyjde na 46.000 Kč, kožené čalounění R Puglia přidá dalších 38.600 Kč a vzduchové pérování přijde na 53.100 Kč. Volkswagen ho značí Air PHEV a u plug-in hybridů jde o jedinou a v podstatě takovou „light“ verzi „vzducháče". U běžných touaregů si totiž můžete připlatit i za schopnější podvozky s natáčením zadních kol, respektive s natáčením a aktivními stabilizátory, ty ale hybridy, a paradoxně i nevýkonnější Volkswagen v historii, nedostanou.

Pokud vám jde pouze o výkon a nechcete troubit do světa cosi o ekologii, můžete být v pohodě, protože s odkazy na zelenější budoucnost to Touareg R nepřehání. Vpravo má víčko nádrže, vlevo zásuvku pro připojení kabelu, vzadu nápis eHybrid a tím to hasne. Ani uvnitř „nesmrdí“ elektřinou, jen v přehledu režimů Driving Mode Selection přibyly možnosti E-Mode a Hybrid.

Nový VW Touareg R oficiálně: Hybrid do zásuvky má 462 koní a brzy nahradí V8

Nový VW Touareg R oficiálně: Hybrid do zásuvky má 462 koní a brzy nahradí V8

Zvláštní režim Charge tady není, v hybridním módu si však můžete zvolit, na jakou úroveň chcete baterii nabít během jízdy spalovacím motorem. Jde to až na sto procent. Při jízdě s aktivovanou navigací pak systém automaticky hospodaří s energií tak, aby zajistil co nejdelší elektrický dojezd. Totéž umějí i vozy Audi s motory TFSI e, které si dokonce hlídají úroveň nabití do takové míry, abyste po příjezdu do cíle vždycky měli k dispozici pár elektrických kilometrů k dobru.

Nabíjet lze samozřejmě i ze sítě, z běžné domácí zásuvky však dosáhnete plné kapacity baterie (celková kapacita 17,9 kWh, využitelná 14,3 kWh) za 8,5 hodin a z veřejné nabíjecí stanice či s použitím wallboxu (výkon 7,2 kW) jste na maximu asi za 2,5 hodiny. Skákání kolem nabíječek a přetahování špinavých kabelů sem a tam pochopím u městského crossoveru (třeba u Renaultu Captur E-Tech), ale u mocného touaregu? Ten byl pro mě vždycky symbolem síly a nespoutanosti a připojovat ho neustále kabelem do zdi mi připadá stejně nepatřičné jako vodit německého ovčáka na tenkém růžovém vodítku.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando 1.5 TGDI

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

včera | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

14.  4.  2021 | Jan Mička
TEST Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8: Originál, kapitola druhá

Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8

Nová generace C4 zcela odhodila zátěž minulosti a přichází s vlastním odlišným pojetím kompaktního hatchbacku. Novoty jsou v tomto případě vítané.

11.  4.  2021 | Richard Herbich | 13 příspěvků